články

Články a rozhovory

reportážTOP 5 detektivek roku 2015
Hledáte inspiraci na novou knihu? Ať už hledáte tipy na čtení, nebo jen přemýšlíte, čím obdarovat své blízké, máme pro vás výběr pěti detektivních románů, se kterými nešlápnete vedle. Všechny totiž patří k oblíbeným bestsellerům loňského roku.
rozhovorRozhovor se spisovatelkou Martinou Bittnerovou
Autorka Martina Bittnerová na vydání své 7. knihy využila službu Knižní startér. Při té příležitosti jsme se jí zeptali na chystaný soubor povídek „Moje milované tchyně a já” i na zkušenosti s vydáváním knih...
reportážJak mít rád čtení
V dnešní době bohužel mnoho lidí pro zábavu nečte. Nejpopulárnější formou zábavy se stala televize a internet a čtení knihy je tak trochu přežitkem. Pravdou však zůstává, že čtení knih může zdaleka nejvíce rozšířit životní zkušenosti a vždycky lze najít způsoby, jak čtení učinit zábavnější, ať už čtete často, občas nebo jen z povinnosti. Níže je několik rad, jak si najít ke čtení knihy nebo e-knihy cestu.
rozhovorPetr Eisner... po 5 letech
Na začátku roku 2009 jsme Petra Eisnera zpovídali poprvé (původní rozhovor). Před pár dny vyšla Petrovi nová, v pořadí již čtvrtá, kniha Rok ohně. Využili jsme situace a požádali Bohdana Volejníčka, aby autorovi položil pár otázek...
rozhovorRozhovor se spisovatelkou Ivetou Pačutovou
Rozhovor vznikl k českému vydání knihy Vykupitel duší.
reportážVolání kukačky vyjde už 20. února
Již necelý měsíc dělí dychtivé čtenářky a čtenáře od vydání velice oceňované knihy Volání kukačky od Roberta Galbraitha. V Česku jej má "na svědomí" nakladatelství Plus.
reportážKřest životopisu Simona Wiesenthala
Bratru před půl rokem představil v Židovském muzeu v Praze izraelský historik Tom Segev svou knihu - životopis Simona Wiesenthala. Bytelný svazek o téměř 500 stranách je výjimečný, je to první životopis Simona Wiesenthala, který nebyl pořízen na základě rozhovoru s ním, první životopis, který nepíše to, co Simon Wiesenthal chtěl, aby psal.
reportážOstrovy krásy, lásky a lidojedů - křest
Literární kavárna v knihkupectví Academie na Václavském náměstí se v průběhu let stala oblíbeným místem křtů vícero nakladatelství. Tentokrát to byla Jota a (staro-)nové vydání knihy cestovatelské ikony Miloslava Stingla. Ostrovy krásy, lásky a lidojedů jsou totiž přepracovaným vydáním bezesporu všem mírně pokročilým čtenářům známé knihy o Polynésii Poslední ráj - tlustého špalku na nekvalitním papíře, který byl kromě knih Thora Heyrdahla a několika mála dalších po dlouhá léta jedinou publikací o Polynésii.
reportážEbux.cz? Komfortní a jednoduchý způsob jak nakupovat a číst elektronické knihy
Elektronické knihy. Určitě jste už někdy tento terminus technicus slyšeli. Ptáte se, kdy se trh s elektronickými knihami probudí i v Česku? Už nemusíte. Stalo se tak 1. dubna 2011.
rozhovorRozhovor s osobností - Martin Peška
Martin Peška je manažerem internetového magazínu pro mladé Topzine.cz. Topzine má za sebou rok existence a počet čtenářů stále roste. Na Facebooku má už šest a půl tisíce fanoušků, a to jen na oficiální stránce.
reportážPředstavení Evropských Vánoc
Nakladatelství Vyšehrad vydalo výpravnou knihu Evropské Vánoce v tradicích lidové kultury a rozhodlo se ji představit v celé plnosti jejich významu. Pozvánka byla vystavena na magické datum 11. listopadu o jedenácté hodině a je jedině škoda, že knihkupectví Academia na Václavském náměstí nemá kavárnu až v jedenáctém patře. Ostatně sám jsem nedorazil jedenáct minut předem. Pokud by se Vám zdálo nemístné pohrávat si s magickými daty ku příležitosti Ježíška, dovolil bych si taktně upozornit na národní modlu, Erbenův Štědrý večer. Tak tedy "Ejhle, adventu již nakrátku a blízko blizoučko Štědrý den!"
reportážKřest Česko-slovenského dualógu
Konečně, po několika letech se mi podařilo neprošvihnout křest knihy Gustava Murína!
reportážVybrané akce z veletrhu SVĚT KNIHY PRAHA 2010
Výstaviště - prostor před Průmyslovým palácem
Pohádkobus z Wrocławi
Představení pro děti v podání projektu Bajkobus (Pohádkobus) z wrocławského Divadla Loutky. Bajkobus je unikátní mobilní divadelní scéna - miniatura budovy wrocławského divadla, jejímž posláním je dostat se s pohádkami všude tam, kde na ně děti čekají.
[ Polský institut v Praze
reportážPozvánka na SVĚT KNIHY PRAHA 2010
16. ročník MEZINÁRODNÍHO KNIŽNÍHO VELETRHU A LITERÁRNÍHO FESTIVALU místo konání: Průmyslový palác, Výstaviště Praha - Holešovice ve dnech 13.-16. května 2010
rozhovorTrojrozhovor: Janota, Rupp, Zábranský
Pozornost současného českého čtenáře není vyhrazena pouze autorským hvězdám a stálicím, o pozornost bojují i mladí začínající autoři. Zejména, mají-li podporu největších nakladatelů. V následujícím rozhovoru zpovídáme hned tři takové, každého z nich jsme požádali o zodpovězení stejné sady zvídavých otázek.
rozhovorRozhovor s osobností - Eva Slámová
Redaktor je velmi důležitým článkem procesu, během něhož se myšlenkám a fantazii jednoho člověka dostane hmotné podoby dostupné čtenářským masám, procesu vydání knihy. A protože pro čtenáře by zrod knihy neměl být tím stejným jako je pro hladového výroba párku, zeptali jsme se za vás Evy Slámové, redaktorky předního českého nakladatelství, na její práci a literární názory.
reportážČtení "Láskyplných" povídek
V úterý 19. ledna uspořádal Zdeněk Rampas autorské čtení Daniely Kovářové píšící pod jménem své babičky Idy Sebastiani. Po vší té mediální masáži jsem byl docela zklamán nepřítomností davů! Vždyť nebylo-li by mě prohnalo auto s paní ministryní při ležérním přecházení ulice, ani bych neužil adrenalinu! Tolik jsem se těšil, jak se budu prodírat přes davy lovců senzací a halasně volat: "Pusťte mě přednostně, mám průkaz!" Zatímco obskurní průkazku, kterou po mě nikdy nikdo nechtěl, jsem znovu neupotřebil, čtyřiceti korun byl zřízenec žádostiv.
rozhovorRozhovor s osobností - Miroslav Náplava
Kdo jiný by mohl být osobností tohoto čísla nežli autor cestopisů. Zpovídali jsme dokumentaristu a cestovatele, zakladatele sdružení pro cestopisnou dokumentaci Camera Incognita, Miroslava Náplavu.
rozhovorRozhovor s osobností - Michal Horáček
Dvě desetiletí od pádu komunistického režimu v České republice je příležitost vzpomínat a hodnotit. Ne každý se ale událostí té doby účastnil přímo, řada z nás má vzpomínky vázané jen k televiznímu nebo rozhlasovému zpravodajství. V rozhovoru se k těm historickým dnům také vrátíme... Na otázky nám odpoví přímý aktér revoluce, redaktor, spoluzakladatel občanské iniciativy MOST, spisovatel, textař, producent a úspěšný podnikatel - Michal Horáček.
reportážKřest Milující sestry
Nakladatelství Knihovnice.cz křtilo. Podruhé a přesto již třetí knihu. (Rébus vyřeší chytré hlavy za domácí úkol na www.knihovnice.cz) Ve čtvrtek 19. listopadu pokřtil v Blues Sklepě svou také již třetí knihu Petr Eisner. A byla to povedená akce, účastníci vkusně vyplnili nevelký prostor zmiňovaného sklepa a pohroužili se nejprve do očekávání (což s vínem v ruce nebyla žádná dřina) a potom i do kulturního programu.
reportážwww.CBDB.cz - nový žralok v poklidných vodách českého internetu
Asi těžko bychom hledali člověka, který si za život nepřečetl alespoň jednu knihu. Na příjemné večery strávené se sklenicí vína a dobrým literárním titulem si každý jistě rád zavzpomíná. Pokud jste však někdy zkoušeli najít na internetu nějaké ucelené informace o knihách, pravděpodobně jste narazili. Člověk strávil často spoustu času zdlouhavým hledáním, protože informace byli roztříštěné a nalézt je bylo obtížné. Tomu však nyní konečně učinila přítrž ČBDB. ČBDB - zkratka znamenající Česká bibliografická databáze - je ambiciózní projekt na adrese www.cbdb.cz, který si klade za cíl vytvořit na jednom místě veřejně dostupnou, přehlednou, kvalitní a komplexní databázi o všech literárních titulech, které kdy vyšly v českém jazyce. Návštěvníci se tak mohou těšit na bohatou informační základnu, ve které mohou volně vyhledávat informace o tisícovkách knih. O každé se dá zjistit na jednom místě mnoho důležitých informací, a díky tomu, že ČBDB přímo spolupracuje s google books, je možné také některé knihy číst přímo na internetu ve vašem prohlížeči. Jednoduchá registrace - samozřejmě zdarma - je to jediné, co vás dělí od mnoha dalších skvělých funkcí. Po jejím provedení budete moci každou knihu hodnotit a podílet se tak na vytváření žebříčku nejoblíbenějších a nejlepších knih. Také si můžete vytvářet svoje vlastní přehledy přečtených a oblíbených knih, a prohlížet si stejné přehledy u ostatních uživatelů. Díky tomu budete mít možnost snáze najít přátelé a spřízněné duše, které mají stejný či podobný vkus, jako vy sami.
reportážChcete číst e-books?
Čím dál tím více slyšíme o elektronických knihách. Největší světový e-shop Amazon připravil už druhou verzi své čtečky Kindle a na veletrhu Svět knihy měl prezentaci konkurenční model. Čím dál tím víc slyšíme otázku: Je tato kniha také jako e-book? A to mě přivádí k myšlence a úvaze: Čeká lidstvo konec knih v podobě, jakou dnes známe?
reportážSvět knihy 2009
Když před půl rokem lehlo levé křídlo Průmyslového paláce popelem, moje první myšlenka byla: "Co bude s knižním veletrhem?" Provizorní řešení se však našlo rychle a tak veletrh Svět knihy i letos mohl proběhnout v plné parádě.
rozhovorRozhovor s osobností - Vladimír Pistorius
Znáte-li občanské sdružení Svaz českých knihkupců a nakladatelů, je vám pravděpodobně známo i jméno jeho současného předsedy. Vladimír Pistorius mimo jiné také vedl nakladatelství Mladá fronta. Na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy předává své zkušenosti v předmětu Nakladatelská praxe. Nějakou dobu pracoval i v nakladatelství Paseka, v tomto období vznikla jeho příručka pro nakladatele "Jak se dělá kniha".
rozhovorRozhovor s osobností - Michala Marková
Andělé a démoni, Laskavé bohyně, Problémové partie, Nejkrásnější ženská ve městě a Příběhy obyčejného šílenství. Zmíněné knižní tituly mají něco společného - a to jméno překladatele. Michala Marková.
reportážTři ženy pro třetí ženu
Nakladatelství Academia předvádí vydáváním edice Paměť optimální příklad spolupráce Akademie věd a jejího vydavatelství. Nejen, že vydává memoáry jejích proslulých členů, ale umožňuje též vydávat práce uložené v jejích archívech. Takovým případem jsou, v narážce na "Vědecké deníky" Michaela Faradaye, i vědecké deníky Albíny Dratvové, které si tato třetí univerzitní docentka na v našich zemích a třetí členka České královské společnosti nauk vedla v letech 1921 až 1961.
reportដkoda lásky, aneb když akordeon přestal být králem
Neveselý duben se překulil ve veselý máj a hned pátého křtil v knihkupectví Fišer svou novou povídkovou sbírku Petr Šabach. Povídkový soubor, který volně spojuje hudební tematika, představuje jakési panoptikum všech těch "místních Elvisů" a bigbeatových skupin, jež skončily dřív, než se stačily dohodnout na jménu, píše o knize Škoda lásky v anotaci nakladatelství Paseka.
reportážOsvětim, holocaust a vůbec
Zatímco zprávami hýbaly pochody extrémistů, v Židovském muzeu křtil svou vzpomínkovou knihu Ve čtrnácti sám v Osvětimi prof. Tomáš Radil z Fyziologického ústavu AV ČR. Dnes zprávami hýbou volební spoty, ale ve své podstatě jde o totéž, grandiózní návrat neonacismu do Česka. Dobře tuto situaci ilustruje jeden z prvních postřehů, které jsem si na akci zapsal: Kdybych se tím zabýval jako mladší, měl bych pocit, že jsem tím potěšil Adolfa Hitlera. Teď, když se popírá, mi přijde, že kniha vychází včas.
reportážZávistivý lidojed a pták nepták se představuje
Závidět se nemá. Je to nečestné, nesportovní a křiví to páteř (ve smyslu morálním). A když už jsme u toho tepání nešvarů, tak ani lidojedství není správné, protože rožeň křiví páteř (ve smyslu fyzickém). Zvláště jíst vlastní bratry z magických pohnutek je nevychovanost a takový ptáček se nemůže divit, že skončí jako neptáček v Papui - Nové Guinei, ba i v Západní Papui. Obě tyto oblasti, tedy celý ostrov Nová Guinea, zahrnul svého času český velvyslanec v Indonésii a nyní spisovatel a amatérský etnolog Jaroslav Olša do své knihy.
rozhovorRozhovor s osobností - Jiří Trávníček
Naši nabídku k rozhovoru přijal literární vědec a kritik, vysokoškolský profesor a editor. Z jeho titulů můžeme například jmenovat Poezie poslední možnosti (1996), Vyprávěj mi něco... (jak si děti osvojují příběhy) (2007) a v neposlední řadě také knihu, které budeme v následujících otázkách věnovat velký prostor Čteme? Obyvatelé České republiky a jejich vztah ke knize (2008). Jiří Trávníček.
reportážDějiště: Čechy, Praha, Kaprova ulice
Tradiční bašta literatury, knihkupectví Fišer v Kaprově ulici opět hostilo křest či spíše podepisování nové knihy. Tentokráte esejů germanisty a bohemisty Petera Demetze.
reportážMemoria medii aevi - Paměť středověku
Z poměrně chladné středy 11. března 2009 učinilo nakladatelství Argo pravý svátek středověku. V luxusních prostorách Foesterovy síně fary u sv. Vojtěcha na Novém Městě v Praze uspořádalo představení edice Memoria medii aevi - Paměť středověku mapující autentické středověké prameny v češtině dosud nevydané nebo vydané v dobách tak dřevních, že jejich shánění vyžaduje známosti v nejednom antikvariátě. Edice si neklade malé cíle. Vedle literatury britských ostrovů a románských oblastí, či pramenů k dějinám křížových výprav se hodlá zajímat o literární a historické prameny oblastí, jejichž politické i kulturně-historické vazby k českému státu byly v minulosti velmi úzké (německé i slovanské oblasti Říše, Polsko, Pobaltí). To vše pak v úpravě pro běžného čtenáře, jak říkal náš dějepisář pro polovzdělance, který nerozumí latinsky, ba dokonce ani nedokáže vyjmenovat litevská knížata nebo saské kurfiřty.
rozhovorRozhovor s osobností - Vlastimil Ježek - pokračování
Když jsme připravovali otázky pro pana Vlastimila Ježka do 2. čísla (říjen 2008), netušili jsme, jak brzy bude mít náš říjnový rozhovor pokračování... Po náhlé smrti architekta Jana Kaplického se situace kolem nové budovy Národní knihovny ještě více komplikuje. Spolu s Vlastimilem Ježkem se nyní pokusíme problém alespoň částečně objasnit.
reportážFantastika na regálech českých knihoven
Na počátku tohoto tisíciletí jsem pro tehdejší Fantasyplanet.cz napsal krátký článek o vztahu veřejných knihoven k literární fantastice. Výsledek tohoto vztahu jsem komentoval slovy, že není moc přátelský. Od té doby uběhla řada let a já se rozhodl pro nového "zaměstnavatele" Knihovnice.cz aktualizovat tehdejší výsledky a podívat se, jestli se nějak změnil přístup tehdejších vybraných knihoven k tomuto žánru. Doufejme, že v době, kdy tento žánr se stává velmi populární a jeho vydáváním se začínají zaobírat i mnohá velká nakladatelství, i postoj veřejných knihoven k němu nabývá spíše pozitivního rázu.
reportážSCIENCE FICTION
Krátký článek, který přehledně seřazuje nejdůležitější pojmy a události literárního žánru.
rozhovorRozhovor s osobností - Petr Eisner
Mladý český autor, který se nebojí riskovat. Na vlastní pěst jezdí po celém světě, plynně hovoří anglicky, portugalsky, má vysokoškolské vzdělání, ale v kanceláři pražského business centra ho nenajdete. Pro někoho neznámá tvář, pro čtenáře Knihovnice nadějný spisovatel, jehož knihy čtete jedním dechem - Petr Eisner.
reportáž2 nové audioknihy
Patříte-li mezi příznivce mluveného slova, nebo jen hledáte zajímavý nápad na Vánoční dárek, určitě si přečtěte více o dvou nových audioknihách, které připravilo vydavatelství Tympanum.
reportážPraha 3 má průvodce architekturou a urbanismem
Praha 3 má průvodce architekturou a urbanismem hrdě hlásá tiskové prohlášení pro novináře a opravdu, je tomu tak! Nakladatelství Argo a Titanic vydala knihu malou rozměrem, ale nezanedbatelnou ambicemi i obsahem.
rozhovorRozhovor s osobností - Ivona Březinová
Známá česká autorka, pasována dětmi na nositelku Řádu krásného slova, členka IBBY (Společnost přátel knihy pro mládež) a Obce českých spisovatelů. Její knihy jsou pravidelně oceňovány, od knih pro nejmenší po romány pro dospívající. Pojďme se zapovídat s autorkou literární podoby Kozího příběhu, který útočí na naše kina, o příbězích, které mají naše děti v knihovničkách. Ivona Březinová.
reportážMnichovský přízrak
Už, když byl ve dveřích lustrován můj batoh, mi došlo, že jsem se dostal na knižní akci velkého významu. Nedávná historie na křty či diskuse zpravidla přitáhne skupinku pamětníků, ale promítací sál Francouzského institutu praskal ve švech. Celých 5 minut před oficiálním začátkem akce si nebylo kam sednout navzdory tomu, že oddíly reportérů s drahými fotoaparáty postávaly stále ve foyer. Postával i autor, Georges-Marc Benamou, francouzský novinář, scénárista a spisovatel. Ale to už jsem i já, posílen šeptandou očekával, až silní muži prorazí cestu Václavu Havlovi a Miloši Formanovi.
reportážKřest Čechů u Tobrúku
František Emmert připravil další knihu ze série Češi ve válce a nakladatelství Vyšehrad ji tentokrát pokřtilo v Luxoru na Václavském náměstí.
rozhovorRozhovor s osobností - Vlastimil Ježek
Osoba, o které jste v posledních měsících slyšeli velmi často.  Nedávno odvolaný šéf Národní knihovny ČR, mimo jiné člen etického panelu České televize, řádný člen České komise pro UNESCO. Nyní kandidát na senátora ve volebním obvodu 24 - Vlastimil Ježek.
úvahaDětská literatura
Dítě a kniha - téma, o kterém se často diskutuje a které vychází z jednoho faktu - děti stále méně čtou. A je pravdou, že zatímco u dospělého čtenářstva si naše republika vede spíše velmi dobře, podle posledních výzkumů v oblasti dětského čtenářstva se pohybujeme na konci pomyslné hitparády popularity čtení mezi dětmi v EU. Přitom je každoročně na našem knižním trhu dětských titulů více a více.
rozhovorSimona Monyová: "Sex a plavání je jediný sport, který provozuji."
Ve čtvrteční podvečer 19. června 2008 jsem měla možnost se sejít s populární českou spisovatelkou Simonou Monyovou. Tato žena středního věku bydlí se svou rodinou v Brně a do Ostravy přijela na pozvání do dámského pořadu "Dámy, na kafíčko" pořádaného v KD Akord v Zábřehu. Simona Monyová se narodila v roce 1967, je podruhé vdaná a je matkou tří synů ve věku 20, 15 a 3,5 let.
reportážKřest Dvaceti tisíc mil pod mořem
Ve středu 11. června se v kině Bio Konvikt - Ponrepo, promítacím to sále Národního filmového archivu, uskutečnil křest knihy 20,000 mil pod mořem... Akce se uskutečnila ve 3 hodiny odpoledne, což zvídavému čtenáři napoví, že se obešla bez mocného ungana, rituálních obětí i prastarých hebrejských textů deklamovaných ve světle černých svící pozpátku. Leč obešla se i bez Julesa Vernea. Nekřtil se totiž originál Dvaceti tisíc mil pod mořem z let 1869 až 1870, ale jeho upravená a zkrácená verze Ondřeje Neffa.
reportážAutogramiáda Miroslava Vernera
Český egyptologický ústav se letos ve zdraví dožívá padesátin a oslavy neberou konce. Ostatně, je co slavit, což mimo jiné ukazuje kniha Miroslava Vernera Objevování starého Egypta. Jedna z autogramiád spojených s jejím vydáním proběhla ve čtvrtek 15.5. 2008 v knihkupectví Fišer v Kaprově ulici v Praze. Pravda, šedými mraky dopředu anoncovaný liják patrně rozehnal širší zástupy vlažných zájemců o autorův podpis, ale skupinka skalních si přišla na své a s předstihem se dověděla i něco detailů, které si bude moci přečíst v knize.
reportážBeseda nad knihou Karla Jecha
Nakladatelství Vyšehrad si pro prezentace svých knih oblíbilo knihkupectví Academia na Václavském náměstí, a proto zde 15. dubna 2008 proběhla prezentace knihy Doc. PhDr. Karla Jecha, CSc. Kolektivizace a vyhánění sedláků z půdy. Jak sám autor řekl: Nechci vás odrazovat, ale musím varovat: Knížka je svým způsobem smutná až otřesná. Poněvadž autorovi ani vlastní vnuk nevěřil, že to bylo možné, nebude od věci na knihu upozornit.
reportážAutogramiáda Fr. Emmerta
V recenzi na Čechy ve wehrmachtu jsem dal najevo, jak mne tato kniha zaujala a za jak důležitou ji považuji. Když proto nakladatelství Vyšehrad vyhlásilo na středu 23. ledna 2008 do příjemné kavárny v knihkupectví Academia na Václavském náměstí křest další knihy Františka Emmerta: Rok 1968 v Československu, nebylo co řešit a vyrazil jsem.
reportážSapkowski v Ostravě
Polský spisovatel Andrzej Sapkowski je bezpochyby nejznámějším autorem fantastiky ve střední Evropě. A po jeho besedě v Knihovně města Ostravy musím přiznat, že to ví nejen jeho čtenáři a fandové, ale i on sám. Jeho návštěva Ostravy byla takovým vyvrcholením polského bloku projektu Knihovny města Ostravy s názvem "Všichni jsme tady doma".
úvahaDen po všech stránkách
Jednoho rána jsem pocítil touhu. Spalující. Stravující. Jen tak neukojitelnou. Probudil jsem se věděl jsem, že to chci. HNED! TEĎ! S kamarádkou jsme večer probírali různé důležité věci a zmínila se o knížce, po které už delší dobu pasu - Jako cool v plotě od Karla Plíhala.
rozhovorBob Hýsek – překladatel
Osobnostmi literárního světa nejsou pouze sami autoři a autorky Vašich oblíbených knih, působí zde celá řada dalších profesí. Například překladatelé, to je zajímavá ,,cháska", bez nich by většina z nás byla ochuzena o přísun cizojazyčných děl, ale kdo z nás jich umí vyjmenovat více než pět? Jednoho jsme pro Vás trošku vyzpovídali, tak si přečtěte, co z toho vzešlo.
rozhovorInterview s Martinem Fajkusem
Vybrat otázky pro interview se známým ostravským editorem fantasy a sci-fi literatury Martinem Fajkusem nebylo jednoduché. Někteří lidé totiž tuto literaturu čtou a mají v ní určitý přehled, jiní ji naopak striktně odmítají. Tento rozhovor by mohl zaujmout obě skupiny...
K Martinu Fajkusovi jsem se dostal přes městskou knihovnu a také nakladatelství Fantom Print, kde samotný rozhovor probíhal.
reportážSvět knihy 2007
Z posledních ročníků knižního veletrhu Svět knihy jsem si nenechal ujít ani jeden a samozřejmě jsem si nemohl nechat ujít ani ten letošní. Svět knihy je pro mne událostí číslo 1.
reportážJeden den milovníka knih - tentokrát ve fotografii
aneb 2 fotoreportáže z jednoho velmi zajímavého dne - 3.5.2007...
úvahaKnihy a internet
V úterý 23. ledna se v útulné pizzerii Venezia poblíž náměstí Míru v Praze sešla skupinka lidí, jejchž zájmem či profesí jsou knihy. Knihovnice.cz pořádala setkání, jehož cílem bylo diskutovat o prolínání světa knih a internetu, či zda se může stát, že se budou jednou knížky číst na internetu. Ozývali se zde názory z obou "táborů", jedni říkali, že knihy na internetu klidně vycházet mohou a ti druzí zase tvrdili, že pro ně je kniha hodnotnotnější, když ji mohou držet v ruce, vzít si ji do tramvaje a podobně. Seděl jsem tam, poslouchal příspěvky i diskuzi a přemýšlel, čím vším vlastně může být internet knihám užitečný.
reportážBonboniéra současné světové prózy
Pražské nakladatelství Argo má několik edičních řad, ale jedna z nich vyniká: jedná se o edici Současná světová próza (SSP). Nezaměřuje se na notoricky známé autory, ale naopak vybírá kvalitní texty spisovatelů, jejichž jména nejsou tolik známá, přesto však patří k tomu lepšímu ze současné literatury. Vybírá knihy, které stojí za to číst, upozorňuje na tituly, které zůstávají neprávem opomíjeny. Z poslední doby například Miha Mazzini se skvělým románem Já, Tito a gramofon, Rubem Fonseca se strhujícím románem Mocné vášně a nedokonalé myšlenky nebo Hitomi Kaneharová a Hadi a náušnice.
reportážKing a já v Londýně
V pondělí 6. listopadu jsem se vzbudila jako každý jiný den a do 2 odpoledne makala jako šroubek. Měla jsem na druhý den koupený lístek na autorské čtení a interview pana Kinga v Battersea Park Event Arena v Londýně, tak jsem se hodlala zrelaxovat a hlavně pořádně noc před tím vyspat.
reportážKřest knihy Moja - příběh gorilí slečny
Ten den, 28.10.2006, nezačal v pražské zoologické zahradě zrovna nejlépe: vypadla elektřina. Na první pohled drobná komplikace, která ale v důsledku mohla znamenat velkou tragédii. Stačí vzpomenout jen několik týdnů starý případ, kdy po výpadku elektřiny v královéhradecké zoo uhynula žirafa.
rozhovorPřipadala jsem si jako Popelka (Exkluzivní rozhovor s Věrou Noskovou pro Knihovnici)
Velký rozhovor s první dámou české literatury nejen o literatuře, ale také o jejím vztahu k showbyznysu, ekologii a politice.
úvahaKniha jako koníček, či kniha jako smysl života?
Někdo čte hodně, někdo málo a někoho nevidíte s knihou, jak je rok dlouhý. Projeďte se metrem a uvidíte, kdo patří do které skupinky lidí. Ten, kdo sedí s knihou a nevnímá okolí, ten patří do první škatulky.
reportážSvátek knihy aneb Jeden den na Světu knihy 2006
Rok co rok se snažím, abych nevynechal návštěvu veletrhu Svět knihy. Ale vždy jsem tam strávil jednu, maximálně dvě hodinky. Obešel jsem stánky, podíval se, co nového nabízejí vydavatelé, a šel domů. Letos tomu bylo jinak. Rozhodl jsem se, že si to tentokrát užiju pořádně.