články

Reportáž: Čtení "Láskyplných" povídek

V úterý 19. ledna uspořádal Zdeněk Rampas autorské čtení Daniely Kovářové píšící pod jménem své babičky Idy Sebastiani. Po vší té mediální masáži jsem byl docela zklamán nepřítomností davů! Vždyť nebylo-li by mě prohnalo auto s paní ministryní při ležérním přecházení ulice, ani bych neužil adrenalinu! Tolik jsem se těšil, jak se budu prodírat přes davy lovců senzací a halasně volat: "Pusťte mě přednostně, mám průkaz!" Zatímco obskurní průkazku, kterou po mě nikdy nikdo nechtěl, jsem znovu neupotřebil, čtyřiceti korun byl zřízenec žádostiv.

Kouzelný kutloch PEN klubu v pátém patře Klementina se k páté zaplnil příznivci PEN klubu a příznivci Interkomu. Obě skupiny tak nějak vnitřně sblížil Zdeněk Rampas připomenutím, že již od roku 1982 pomáhal vyhodnocovat literární soutěž o cenu Karla Čapka. V PENu nemohl udělat lépe, ostatně na snímcích si povšimněte, že panely na stěnách dokumentují život a dílo Karla Čapka. Čerstvě roztátým intelektuálům to pak autorka natřela ultrafeministickou utopií (já jsem si myslel, že za feminismus mezi Zdeňkovými přáteli odpovídá Eva Hauserová, ale ono je nakonec možné, že právě on je ten strašlivý femín, ten, který podněcuje ženy k tomu, aby byly jako muži včetně metodiky vybírání partnerů, jak nás vždy varoval Petr Brodský).

Druhá čtená povídka byla vlaková, v čapkovských konotacích pravil bych kapesní. Třetím autorským čtením byl soubor korespondence mezi advokátkou a klientem-bezdomovcem (zazněla už na křtu v listopadu). To už autorka činorodě diskutovala s přítomnými na téma inspirace v autorské práci, sex (Ministryně nesmí mít sex.), poslanecká sněmovna (Poslaneckou specialitou je jednorázový zákon, který neřeší nic obecného.), interpelace (Přihlásí se poslanec a zbuzeruje vás za něco, co předtím on sám nebo jeho strana navrhl.) a život vůbec. Myslím, že mnohé překvapila rolí chaosu v politickém životě. Činil se ovšem i její asistent Richard Klíčník. Perly z písemek jeho studentů samy aspirují na povídkové zpracování. Zmíním snad jen rozbor zjištění, že Buddha byl benediktýn, a objev přikázání: Nepomyslíš!, kterého se mladý vynálezce údajně po celou dobu testu držel.

Pak došlo i na mne - nejde být neviditelný, když chcete podpis do knihy - a mohu se tak pochlubit jedinečným zážitkem, manažerským rychlokursem vytýkání chyb přímo od ministryně (Rampas prozradil, že budu psát recenzi a ještě mě označil za 30% recenzenta), takže teď už vím, jak ranit pochvalou.

Shrnuto, jednalo se o příjemný večer vzdor znervózňujícím skládacím židlím, o což se postarala autorka i organizátor a jeho prostřednictvím víno a chlebíčky (vajíčkové, těm neodolám). Zde bych mohl zmínit, že Klíčník plánuje krátkou odbornou práci: "Chlebíčky ve státní správě" (průběžně vede Hradec Králové), Kovářová pak další knihy povídek, (ironickou) příručku pro ministryně a román, který se bude celý odehrávat na jednom pohřbu - bude se jednat o poctu matce.

Ten zlý Rampas mě zase donutil!

Nebojte se k soudu, budeme tam na Vás dělat: "Ňu, ňu, ňu!"
Vyložme si principy implementace práva. Zaprvé, ukažme si na ně!