články

Reportáž: Svět knihy 2007

Z posledních ročníků knižního veletrhu Svět knihy jsem si nenechal ujít ani jeden a samozřejmě jsem si nemohl nechat ujít ani ten letošní. Svět knihy je pro mne událostí číslo 1.

Sobota, pátého května. Bylo několik minut před půl desátou a před pražským holešovickým výstavištěm čekalo několik desítek lidí. Byla to pestrá směska - poměrně dobrý průřez českou společností. Důchodci, maminky s dětmi, manažeři v kvádru i lidé v montérkách, mladí, staří - prostě bylo poznat, že knihy jsou zájmem všech skupin. V půl desáté se otevřely prosklené dveře a lidé začali proudit dovnitř. Pro ty, co na Světu knihy nikdy nebyli popíšu, jak je veletrh členěn. Pražské výstaviště je rozdělené na tři části: Levé křídlo, střední hala a pravé křídlo. Levé křídlo patří tradičně především beletrii, střední hala - tam je velký sál, kde se konají autorská čtení a besedy, potom je zde místo pro čestného hosta veletrhu (letos Německo, Rakousko a Švýcarsko) a několik zahraničních vystavovatelů a pravé křídlo je povětšinou místem pro odborné nakladatelství a podobně.

Nejdříve jsem zavítal do levého křídla (zdaleka ne naposledy) - beletrie mě zajímala nejvíce. Oproti loňsku žádné velké změny, velká nakladatelství mají své stánky na těch samých místech a tak jsem věděl, co kde mám hledat. Mé kroky mířily nejdříve ke stánku nakladatelství Argo, kde pokaždé objevím několik zajímavých záležitostí. Když jsem prošel celé levé křídlo překvapilo mne, že stánků je zde letos o něco méně, než tomu bylo vloni. I když samozřejmě - většina významných vystavovatelů si prezentaci na veletrhu ujít nenechala.

V půl jedenácté jsem už seděl ve Velkém sále, kde se chystala beseda s hlavní hvězdou sobotního programu - panem Wilburem Smithem, který do Prahy přijel představit svou novou knížku Řeka Bohů IV - Vnitřní oko. Beseda byla zajímavá, ale do konce jsem nevydržel, protože od 12-té hodiny mělo proběhnout autorské čtení Věry Noskové, které nedávno vyšla kniha Obsazeno. Na besedě se sešlo kolem dvaceti lidí, kteří si nejdříve poslechli několik ukázek z románu a pak si s paní Noskovou povídali nejen o její nové knížce. Toto setkání se odehrálo v komorním prostředí literární kavárny a atmosféra byla velmi příjemná.

Cestou z autorského čtení Věry Noskové jsem si prošel pravé křídlo, prohlédl si návrhy nové stavby Národní knihovny, podíval jsem se, jaké nové slovníky a encyklopedie se chystají, ale mé kroky již směřovaly do levého křídla, kde probíhala autogramiáda Wilbura Smithe. Stála se na ní obrovská fronta, podobná té loňské na podpis Václava Havla. Pan Smith neúnavně podepisoval, s každým si podal ruku a neztrácel svůj okouzlující úsměv. Ve dvě hodiny začaly dvě další velmi žádané akce - autogramiáda Martina Hilského a Lenky Reinerové. Jak jsem tak okouněl po levém křídle, nevycházel jsem z údivu. Na stánku nakladatelství Volvox Globator jsem našel knížku Chaima Potoka "Brány listopadu", o které jsem ani nevěděl - a tak ihned putovala do mého batůžku výměnou za mrzkých padesát korun.

Na knižním veletrhu vždy objevím autory, o kterých jsem dosud neslyšel a přitom by si mou pozornost zasloužili. Mým letošním objevem byla knížka Stanislava Berana "Až umřeš, nikdo už ti nebude chtít sahat na prsa", kterou v těchto dnech vydává brněnské nakladatelství Host. Název zní velmi pofiderně, ale přímo na stánku se mi povedlo se do jedné z povídek začíst natolik, že jsem si ji musel koupit a věřím, že jsem nechyboval.

Od 15:00 jsem se byl podívat na stánek nakladatelství Lidové noviny, kde Michal Horáček spolu s Ivo Šmoldasem představovali novou sbírku Horáčkových fejetonů, která tentokrát dostala název "O tajemství královny krav". Je to velmi povedená knížka, opět doplněná o neobvyklé ilustrace Oldřicha Jelena. Souběžně s Michalem Horáčkem probíhala autogramiáda Jáchyma Topola, kterému v Torstu vyšla novinka "Supermarket sovětských hrdinů".

Opět jsem, asi už po páté, coural uličkami beletristické části veletrhu a narazil na Ivana Krause, který zrovna podepisoval novou sbírku povídek a fejetonů "Muž na vlastní stopě". Ivana Krause čtu moc rád a tak jsem si jeho novinku koupil a nechal podepsat. V 16 hodin už ale ve velkém sále začínala akce, která pro mne byla zlatým hřebem Světa knihy: Shakespearovy Sonety. Martin Hilský, který patří mezi nejlepší shakespearovy překladatele povídal o tom, jaké jsou úskalí překladu a s čím se musí překladatel vypořádat. Jeho povídání doplňovaly ukázky sonetů namluvených pro Český rozhlas 3 - Vltava Pavlem Soukupem.

Rozhodně jsem na veletrhu neviděl vše, co bych chtěl, nedalo se to. Co mi uteklo? Povídání Alexandry Berkové v rámci dílny tvůrčího psaní, autogramiáda Antoine Volodine, Ludvíka Vaculíka, autorské čtení Radky Dennemarkové z jejího skvělého románu Peníze od Hitlera, beseda o Mika Waltarim, povídání s Benjaminem Kurasem a další a další setkání. Letos měl na Svět knihy dorazit také John Irving - megahvězda současné americké literatury, ale zdravotní důvody mu jeho cestu znemožnili. I tak byl ale Svět knihy plný zajímavých hostů a akcí, strávil jsem tam něco přes sedm hodin. Byl jsem svědkem toho, že i v dnešní době existují nakladatelé, kteří knihy nevydávají jen z komerčních důvodů, viděl jsem nádherně ilustrované knihy, viděl jsem výpravné publikace a nízkoobrátkové knížky, které sice nebudou patřit na špici top ten prodeje, ale to že spatřili světlo světa je známkou toho, že se nemusejí vydávat jen zaručené hitovky. Jestli se mi na Světu knih něco nelíbilo, tak to byla masová propagace jistého margarínu, jestli by se organizátoři bez příjmů z této propagace neobešli, je to smutné a varovné. Také mi docela vadilo, že významnou část pravého křídla zabírala "multimediální" sekce - hry na počítači a DVD s filmy sem už podle mého nepatří. Doufám, že to nebude trend i příštích ročníků.

Příchod
Příchod
Levé křídlo