články

Reportáž: Svět knihy 2009

Když před půl rokem lehlo levé křídlo Průmyslového paláce popelem, moje první myšlenka byla: "Co bude s knižním veletrhem?" Provizorní řešení se však našlo rychle a tak veletrh Svět knihy i letos mohl proběhnout v plné parádě.

To, že proběhl opravdu v plné parádě dokládají suchá statistická čísla: 456 hostů festivalu, z toho na šedesát ze zahraničí. 374 literárních akcí a 17 výstav. Zkrátka a dobře bylo na co koukat, literárních akcí bylo i letos víc než dost.

Mezi hlavní taháky patřil Sergej Lukjaněnko - velmi oblíbený ruský autor sci-fi románů (ačkoliv není jednoduché jeho knihy zařadit pouze do škatulky tohoto žánru). Reprezentoval - jak jinak - Ruskou federaci - hlavního hosta letošního veletrhu. Ale nebyl to jen Lukjaněnko, kdo dal letošnímu Světu knihy mezinárodní lesk.

Nejúspěšnější polská autorka Olga Tokarczuková se již dočkala přeložení většiny knížek - včetně její asi nejslavnější Běguni (dostala za ní polskou literární cenu Niké), kterou přijela na Svět knihy představit. Další Čechům dobře známou zahraniční literární osobností je Arnon Grunberg z Holandska, ten zas přijel představit svou novinku Tirza, kterou nedávno vydalo Argo.

Toto byly hlavní mediální taháky Světa knihy, ale každý návštěvník ví, že na nich program nestál. Ten byl totiž letos obohacen o několik novinek. Poprvé se zde třeba předávala Cena Jiřího Ortena - literární ocenění pro česky píšícího autora/autorku do třiceti let (pozn. red.: jedním ze sponzorů ceny byl i literární server Knihovnice.cz). V předchozích dvou ročnících bodovala Petra Hůlová, a letos tuto cenu získala Jana Šrámková za svou prvotinu Hruškadóttir. Již tradičně se také udělovala cena za nejhorší překlad - Skřipec roku. Letos byla cena rozdělena mezi dvě knížky - za beletrii to byl český překlad románu Neala Stephensona Rtuť a za literaturu faktu si pak nelichotivé ocenění odnesl překlad knížky Leszka Mazana Polská Praha aneb Jak se z půlky stala polka.

Více než veletrh už Svět knihy připomíná "Literární festival", jak se mu také někdy říká. Doprovodných akcí bylo obrovské množství a každý si přišel na své. V pravém křídle veletržního areálu byl tradičně dětský sál - Rosteme s knihou. Tam se odehrával například Velký karneval literárních postav, kam mohli děti přijít převlečeny za svou oblíbenou knižní postavu. Mezi doprovodné programy také tradičně patřil Svět ve filmu (přehlídka filmových adaptací knižních děl) nebo program na téma kuchařské knihy - Vaříme s knihou.

Nebylo možné si nevšimnout, jak se mění knižní prostředí u nás. Čím dál tím více prostoru získávají "alternativní způsoby čtení". Své stánky tu mělo několik vydavatelství "audioknih" a dokonce i (myslím, že poprvé v historii Světa knihy) projekt elektronických knih.

Pokud mám být objektivní, musím vidět i smutnější stránky Světa knihy. Rok od roku je zde více stánků zaměřeno na "neknižní" produkcí. Výprodejových stánků s kalendáři jsem si tam všimnul několik, stejně jako stánků s náboženskou tematikou. Je jasné, že i toto má svého návštěvníka, ale veletrh tak do určité míry mění své zaměření. Je fajn koupit si starší čísla časopisu Země světa za výhodnou cenu, ale nebyl to důvod, který mě hnal na holešovické výstaviště.

Přesto ale stále Svět knihy zůstává svátkem čtenářů. Těší mě, že na veletrhu každý rok najdu své knižní favority. Že se mohu zastavit u stánků Hostu, Arga, Fra a Mladé fronty. Volvoxu, Academie a dalších. Těší mě, že pokaždé objevím produkci nakladatelství, které jsem zatím příliš pozornosti nevěnoval (letos to byl například Dauphin). Těší mě, že jsem ve společnosti knížek, ve společnosti čtenářů a ve společnosti nakladatelů - lidí, kteří přinášejí radost z knížek do našich životů.

Navzdory tomu, že jsem letošní Svět knihy absolvoval s pomocí antibiotik, jsem si ho opravdu užil. Odcházel jsem ověnčen taškami plných knih, letáků, edičních plánů a různých materiálů. A odcházel jsem s přesvědčením, že je stále co číst - a že je stále hodně čtenářů. Že knížka se stále ještě nestala běžným spotřebním zbožím. Doufám, že se to ještě dlouho nezmění.

Náhradní levé křídlo Průmyslového paláce
Stánek nakladatelství Argo
Stánek nakladatelství Argo