Diskuze k recenzi: Körner, Vladimír - Údolí včel

Více informací k této knize najdete v detailu
Recenzi této knihy najdete zde
Milena Kušnerová   [16.08.2009]
5 připomínek nepřímo k recenzi
1. Sám autor se v rámci interview (16.8.2009 na ČT2 tuším) vyjádřil, že neví, proč Armin Ondřejovu ženu zavraždil... To mne opravdu překvapilo. Píše intuitivně, jeho umělecká práce má nepopiratelnou vysokou vypovídací hodnotu právě proto, že její těžiště leží v obrazech, ať už v obrazech tvořených filmovým záběrem, anebo v obrazech vytvořených verbálně... Obraz jako dílo malíře však není fotografie a fotografie či film není realita. Cíl uměleckého díla vidím ne přímo v naturalistickém popisu, ale ve schopnosti oslovit čtenáře či diváka tak sugestivně, aby se zamyslel nad předkládaným tématem, nad jeho podstatou. . Nicméně možné vzdálení se pravdivosti výpovědi od reality musí mít své limity, aby bylo akceptovatelné... Byla překážkou, nic víc, byla tzv. "nečistou", nic víc. Psychologie křižáka hlubokého středověku je neposuzovatelná optikou dneška... Byla v očích Armina příčinou Ondřejova selhání, sestoupení z pravé cesty a fyzicky se dotkla i jeho, což ho silně vnitřně pobouřilo. Křižáci nevraždili ženy a děti, pokud by však stály (byť i z našeho úhlu pohledu nevinně!) v cestě řádu, anebo dokonce svaté víře samotné, neznali to, co bychom my dnes označili za "zdravý rozum a soucit".
2. Tak jako se v jakékoliv jiné komunitě vyskytují lidé s rozmanitými povahovými
vlastnostmi, tak byli i mezi křižáky fanatici různé barvy a úrovně odevzdání se
svému celoživotnímu poslání... rovněž tak jako se například v čase měnil socialismus, tak se v čase měnilo i křižáctví. Pro křižáka hlubokého středověku neexistovalo přátelství. To je další omyl. Armin se necítil být Ondřejovým přítelem, ale souvěrcem a spolubojovníkem za svatou věc. Mysl svatého bojovníka, jeho duše, jeho tělo, jeho život - vše patřilo Bohu... Přátelství je citový vztah k jinému člověku a toho jako takového skutečný křižák nebyl schopen.
3. Proč by se skutečný Armin vydal za Ondřejem? Ne z důvodu citového přátelství vůči němu, ani dokonce z důvodu navrátit ho na "správnou cestu" prostým návratem, neuvažoval však ani apriori o Ondřejově smrti. Zcela jednoduše ho chtěl přivést ho zpátky do lůna řádu. Tam by Ondřeje čekal dvojí možný osud. Buď by padl na kolena a prosil za odpuštění, anebo by pro soud řádu nebyl dostatečně přesvědčivý. V prvním případě by ho čekalo pokání v podobě dlouhodobého hladu a sebemrzkání v chladné kobce, no a pokud by ho přežil, tak milost očistitt se v nejbližším křižáckém tažení. Ve druhém případě poprava za zradu.
4. Takový člověk jako Ondřej neměl v řádu co pohledávat... Do řádu za hlubokého středověku nevstupovali ve většině muži s citovými vztahy k ženám, zejména ne ženatí či otcové (ani otcové nemanželských dětí!), eroticky založení muži apod. Zpravidla rodiče, kteří měli více dětí (někdy dokonce i jedno jediné dítě) se rozhodli jedno z nich vydat Bohu (i s finanční podporou, věnem dnešní mluvou řečeno) a zajistit si tak boží přízeň či odpuštění za něco, co bylo v kontextu s jejich dobou kvalifikováno jako hřích. A s tímto vědomím byl už chlapec od útlého dětství vychováván, takže považoval volbu rodičů ne za trest či úděl, ale za čest a za předurčení... vstoupil do řádu jako panic... Nejenže po zbytek dalšího života tzv. nesmilnil se ženami, ale ani se nesebeuspokojoval, to je velmi důležité z hlediska "freudovského". Mužské semeno se průběžně čistě fyziologicky tvoří a pokud nevychází z těla muže, tak difunduje zpátky do tkání... Takoví muži nejenže vykazují charakteristický "jiný" pach, ale i "jinou" psychiku... případné genetické dispozice, přísná náboženská výchova, permanentní a intenzivní vliv prostředí řádu a konečně intimní zákaz "vložit sám sobě ruku na nečistá místa s nečistým úmyslem" jsou odpovědí na kauzalitu fanatické psychiky... proto ani ve středověku ženy tak brutálně fanatické nebyly.
5. Křižák si skutečně oblékal rubáš pod zbroj, ale nejen když šel do bitvy, resp. když se vydával na dalekou cestu... co to byl rubáš? halena, ve které ho pohřbili... do svaté bitvy šel na smrt s největší pravděpodobností, nejčastěji s pravděpodobností hraničící s jistotou... některé řády v hlubokém středověku měly tak přísný režim, že jejich členům byly rubáše "spodním prádlem" a namísto do postele uléhali do vlastní rakve... Svatý bojovník si takto uvykal žít v blízkosti smrti a v pohotovosti zemřít = vstoupit na nebesa.
Tolik ve stručnosti na základě shlédnutí spisovatelova interview... Nejsem historik, nejsem umělec, nejsem psycholog... Ale mám právo příspěvku. Pokud
ale budete s historikem, psychologem či samotným autorem diskutovat, nebudou
s nejvyšší pravděpodobností moci těchto 5 bodů vyvrátit. Jinak s hlubokým obdivem k jeho dílu, je to navzdory dosavadním oceněním stále nedostatečně doceněná osobnost naší literatury.

Bookmark and Share
Knihovnice.cz je na sociálce... ne na úřadu, ale na sociálních sítích. Přidejte se k nám na Facebooku a Twitteru.

Facebook Knihovnice.cz Twitter Knihovnice.cz
Chcete zde
inzerovat?
Napište si o ceník
na adresu
Aktuálně Vám nabízíme
1064 recenzí
  (1012 ohodnocených)
1091 knih
  (963 ohodnocených)
a celkem 31076 čtenářských hodnocení
články pro RSS
Přidej na Seznam

PageRank ukazatel
R e k l a m a
Zde může být Vaše reklama. Kontakt: reklama@knihovnice.cz
R e k l a m a
Starší kusy
(1) Červený trpaslík 4. - Pozpátku
(2) Konečné řešení
(3) Kosmické proudy
"Kosmické proudy" se jako u většiny autorových děl zaobírají jistým spíše společenským problémem než vesmírnou akcí. V tomto případě bychom to mohli brát jako problém nadřazenosti, přímo rasismu. ...
Knihovnice.cz podporuje
Rosteme s knihou
Vydavatelství audio knih
Celé Česko čte dětem
Spřátelené weby
© 2004-2020 Alžběta Červená, Radek Červený, Václav Čermák. Všechna práva vyhrazena.
Publikování nebo šíření obsahu Knihovnice.cz je bez našeho výslovného souhlasu zakázáno.


TOPlist
Knižní startér - dejte šanci talentovaným autorům a zajímavým projektům