Diskuze k recenzi: Márquez, Gabriel García - Sto roků samoty

Více informací k této knize najdete v detailu
Recenzi této knihy najdete zde
Jozefina   [19.09.2012]
reakce
Mám dojem, že recenze od "pouhého čtenáře" je to pravé pro knihu. Je to pocit, dojem, jaký na něho kniha udělala. Naopak, nemám ráda recenzenty "profesionály". Nejednou mě nadzvedli ze židle, už jen proto, že zrovna jejich kritika vypadala, jako ta pravá. Se zmatkem jmen v románu souhlasím. Několikrát jsem se vracela, abych porozuměla. Vždyť člověk do poslední chvilky neví, jestli by pochopil závěr knihy. Jinak, kniha byla velmi působivá. Poslední věta mě dosud zní v uších.
floopy   [24.05.2009]
nedelej to, kdyz to neumis
Proboha!! Jak může psát recenzi někdo, kdo se v literatuře evidentně nevyzná. Pro psaní takového útvaru jako je recenze, se předpokládají alespoň základní vědomosti z literární teorie, která pan autor viditelně naprosto postrádá. Vyčítat magicko-realistickému dílu nepřehlednost a nadbytek postav, to je jako vyčítat básníku, že se mu verše rýmují.
Skutečně přátelé, buďme soudní a nesnažme se dělat věci, kterým nerozumíme. Tuhle recenzi bych přirovnala na úroveň hodnocení v čtenářském deníku ze šesté třídy: "Tato kniha se mi velmi líbila"
citrooon   [21.05.2009]
ještě...
Ještě jsi mě dostal v diskuzi, když jsi řekl, že propracovanost postav v divadelním dramatu je takřka nemožná, to si děláš srandu, ne?
citrooon   [21.05.2009]
Velice pochybná a především nepropracovaná je tvoje recenze zkoumající dílo pouze z pohledu čtenáře, který se nenaučil dívat do slov, avšak hledí pouze na jejich povrch. Poněkud bych ti doporučila, aby sis knihu přečetl ještě několikrát, poznáš pak, že opakování jmen postav je velkým účelem a důležitou věcí (jelikož čas se točí, je neustálým kolotočem atd...), stejně jako vůbec nezáleží na tom, zda jsou postavy propracované či ne. Zkus si také přečíst alespoň pár postmoderních záležitostí a možná i teoretické pojednání o postmoderně, zaměřit se v Marquézově díle na narážky, které jím plynou... Potom napiš recenzi, která se bude zabývat dílem celým, plným, recenzi, jež bude na dílo hledět z různých úhlů pohledu a prozkoumá ho celé, ne pouze jako příběh lidí.
leník   [04.02.2008]
Myslím,
že kniha byla napsána tak, jak měla být. Autor recenze zřejmě neví, že kniha by ztrácela svoji "magičnost", kdyby vyčtené výtky neobsahovala. To je jako kdyby vyčetl v nějaké pohádce, že tam mluví zvířata. Prostě magický realismus = sto roků samoty. Aurelianů a Arkadiů Buendíů na všechny způsoby tam sice bylo požehnaně - ale více jde zde o činy, než o zapamatování si jednotlivých postav.
Takže kritizovat - ale k věci :o)
A jestli si někdo tam velmi stěžoval na uvedené "chyby", zřejmě není dost dobrým čtenářem, aby ocenil knihu takovou, jak je napsaná.
jacih   [29.05.2007]
Ta recenze se me vubec nelibi
O propracovanost postav vubec nejde, to ze jsou vsechny muzske postavy pojmenovane Jose Arcadio je samozrejme zamer a dotvari absurditu celeho pribehu a bajecne mate ctenare, ktery se naprosto ztraci ve dvou svetech - realnem a magickem...
Sally   [18.03.2007]
Ú-Ž-A-S-N-É
Tuhle knížku jsem si půjčila uplně náhodou, vůbec jsem nevěděla, jak je známá, že jde vlastně o klasiku a naprosto mě dostala, četla jsem ji málem s otevřenou pusou, ta knížka má jednu úžasnou vlasnost - spád. Tam se pořád něco děje a člověk u ní nemá šanci se nudit, navíc to, co se tam děje je neuvěitelně zábavné, hravé a prostě úžasné. Tolik nápadů a myšlenek v jedné knížce, to se jen tak nevidí, škoda, že to neumím jak Márquez, abych vám mohla popsat, jak mě tohle dílo dostalo. Od té doby, co jsem ji četla mám konečně odpověď na otázku, která je moje oblíbená kniha. Podobný zážitek teď mám z četby Láska za šasů cholery, doporučuji :)
Jurajda   [23.02.2007]
Krásné a poučné
Četl jsem knihu souběžně s německým překladem. Obojí jsem si náležitě vychutnal. Cítím , že český překlad je díky Medkovi skvost. Skutečně krásná literatura v pravém slova smyslu. Snad díky souběžnému čtení v plné koncentraci jsem neztratil nit vyprávění a nebloudil v ději. Márqueez je VYPRAVĚČ. Tato kniha obohatí vnímavé. Propracovanost postav považuji za postačující.
Mára   [05.01.2007]
Rozpor
Tak nevím . . . s recenzí více či méně souhlasím ,ale pak se mrknu na hodnocení a musím se zarazit .O propracovanosti postav se nedá hovořit ,jelikož při jejich množství by kniha měla 1000 stran .Magický realismus je specifické odvětví a myslím ,že tato kniha je dobrým příkladem tohoto žánru .Přečetl jsem ji rád ,i když jsem často listoval zpátky a spousty stran četl víckrát ,ale bylo to jakési potěšení .
TomiFK   [05.01.2007]
Kniha na me pusobila podobne, opakuji, ze hodnoceni je vzdy subjektivni, naprosto rozumim lidem, kteri by teto knize dali sto procent, ja mezi ne sice nepatrim, ale chapu to.
Katka   [08.11.2006]
souhlas
Víceméně souhlasím s autorem recenze. Akorát bych ještě přitvrdila v kritice. Na vychvalovaných Sto roků samoty jsem se těšila, ale po přečtení (a i během) ji hodnotím jako nejhorší knihu, co jsem kdy přečetla. Kvalitními zástupci Magického realismu jsou např. Haruki Murakami nebo Toni Morrison (jejich knihy mají taky typické znaky magického realismu, ale narozdíl od Sto roků samoty jsou čtivé a přehledné). Obdivovatelům Marqueze se omlouvám, ale to je prostě můj názor
TomiFK   [11.11.2006]
Dekuji za podporu, podle me je to opravdu hodne precenovana kniha. Ale Marqueze jako takoveho bych rozhodne nezatracoval, napr Kronika ohlasene smrti je velmi vydarena.
Michaela   [27.01.2007]
nevím...
... myslím že kniha potřebuje jen trpělivost a soustředění.... v takovém případě není tak těžké se v postavách vyznat... je to četba "pro pokročilejší" :-)
katekat   [23.03.2007]
já jsem se v té knize zcela neztratila díky tomu, že jsem začala ignorovat jména popisovaných postav :-)
jacih   [29.05.2007]
VYBORNE!!!! Takhle se ta kniha musi cist! Neni to vypraveni!
Jirka   [07.05.2006]
Blbost
Podle mého názorů je tato recenze úplně mimo. Je sice hezký, že autor tohoto článku na jejím začátku uznává Márquézovi zásluhy a světovou proslulost, vzápětí pak toto vše ale shodí nesmyslnou kritikou. Jelikož je Sto roku samoty dílem, do kterého Márquez vložil vše, ze svého spisovatelského já, není tedy podle mě od věci myslet si to, že každý fragment tohoto románu má svůj smysl a jde za svým záměrem. Vytýkat Márquezovi, že nerozvedl více psychiku postav a že se mnoho z nich v ději již neobjevuje?? To je nesmysl. Márquez není žádný Balzac nebo Stendhal. V jeho románech nejde o dokonalý popis prostředí a každé postavy díla. Jde o atmosféru, cit a dějiny.
Jirka   [07.05.2006]
dodatek
a dát dílu jako je Sto roků samoty jen 80procent je neuvěřitelná stupidita. Jedna recenze knihy, na této stránce, od Michala a dát dílu jako je Sto roků samoty jen 80procent je neuvěřitelná stupidita. Jedna recenze knihy, na této stránce, od Michala Viewegha dostala devadesát procent. Omlouvám se, ale to se nedá srovnávat...
Jirka   [07.05.2006]
oprava dodatku:))
a dát dílu jako je Sto roků samoty jen 80procent je neuvěřitelná stupidita. Jedna recenze knihy, na této stránce, od Michala Viewegha dostala devadesát procent. Omlouvám se, ale to se nedá srovnávat...
TomiFK   [07.05.2006]
Hodnoceni je to ciste subjektivni stejne jako to tvoje. A kolik dostaly knihy od Viewegha je mi docela jedno.
mates   [14.04.2006]
AAA
Marquez je super, ale neni tam snad trochu moc jmen zacinajicich pismenem A?
Lovec   [31.03.2006]
Nezlob se, ale vyčítat Márquezovi to, že ve svém díle používá stále stejná jména a že postavy se objevují a mizí (pro znalce magického realismu běžná věc), je dost humpolácké. Chybí mi tam otázka po záměru...
Stejně bys tak mohl vyčítat spisovateli, který popisuje cestu džunglí, že objeví papouška na stromě, který ho zaujme, ale vzápětí odletí a již se v příběhu neobjeví, že to je chyba. Že papoušek musí hrát jistě v kompozici příběhu důležitou roli - že čtenář vždycky musí vědět, kam ten papouch odletěl...
TomiFK   [03.04.2006]
Nevycitam mu ze se opakuji jmena. Jen upozornuji, ze pro bezneho ctenare je to ponekud matouci, vim to podle toho, ze pratele kteri knihu cetli si na to casto stezovali. Samozrejme to nepovazuji za chybu, jen se o tom zminuji. A co se tyce rychleho stridani postav, to mi zkratka vadilo, je jich skutecne az moc a jsou malo propracovane. Je to subjektivni nazor a nic to nemeni na tom, ze Sto roku samoty je vyborna kniha.
Radek   [03.04.2006]
Postavy v tomto díle málo propracované? Četl jsem to sice tak půl roku zpátky, ale vzpomínám si, že právě postavy dělaly z díla něco kouzelného - postavy mu vnuknuly atmosféru a byly to právě ony, jejichž osudy byly během celé knihy sledovány - (jejich psychologické kresby i vzájemná konfrontace - právě o tom to bylo) některé se objevují během celého příběhu, ostatní jsou s nimi nějakým způsobem spjaty. A vůbec - hodnotit tuto knihu 80% a jiným dát třeba 90 nebo 100 mi přijde dost neobjektivní a hodnocení vcelku nevyvážené. Tato kniha by si zasloužila stovku, jedná se o titul z kategorie klasiky - je to působivá sonda do lidských vztah - i když ztvárněna částěčně fantasticky. Ano, tohle je magický realismus, tohle je jeden z vrcholů dvacátého století. A to i díky postavám. Možná právě díky nim, skrze ně je příběh vypravován, skrze jejich životy a osudy.
Máša   [18.04.2006]
Postavy
Ano, v recenzi mě taky docela zarazila ona věta o nepropracovanosti postav, protože právě zvláštní magičnost charakterů postav, kde vše je dáno jen náznaky a přitom do sebe zapadá, mě osobně v knize zaujala snad nejvíc, ovšem to je, myslím, věc názoru.
TomiFK   [18.04.2006]
O kvalite pribehu jsem nepochyboval ani na chvili, skutecne je skvely, ale na velkem poctu postav a tim i jejich nepropracovanosti zkratka trvat musim, nerikam, ze to musi vadit vsem, ale mne to zkratka mrzelo. Znovu opakuji, pribeh jako takovy je to ovsem vyborny.
Jana   [11.11.2006]
promin ale jakého příběhu?? mohl bys mi ten příběh přepsat, či převypávět. Je to dost nemožně nezdá se ti?? joby jsi chtěl říci, že příběh z Čekání na Godota je to nejlepší co na té knize je..... a že postavy nejsou propracované, protože o nich skoro nic nevíme....
TomiFK   [11.11.2006]
Klidne ti pribeh prevypravim, prepisovat ho ale nebudu :) Cekani na Godota je predevsim divadelni drama, cili propracovanost postav v tom smyslu o kterem se tu bavime tam neni uplne mozna :)
misa   [18.04.2006]
Mig
Přesně tak jak říkáš, magický realismus. Pokud chce čtenář dostat z knihy maximum, musí se na ní soustředit. Jako jedinou jsem tuhle knihu četl nadvakrát. Postavy ze začátku matou, ale na konci nehrají zas až takovou roli. Je to těžší kniha pro obyčejné čtenáře, ale stojí za to...
Máša   [18.04.2006]
AAA
Možná že to, že se v rodě dědila ta stejná jména (hlavně mužská) mělo naznačit to, jak se nezvratně opakují i tragické osudy, vždy v jiné podobě...
p   [27.04.2006]
kol dokola
Míšo, přesně tohle jsem chtěla říct.
Márquez je známý tím, že tvrdí, že čas jde dokola, ne po přímce. Nekonečné opakování osudu, nekonečné opakování jmen. A navíc, jak již bylo řečeno, jsme v magickém realismu. Co jiného čekat, než sugestivní atmosféru, kde nehraje takovou roli od sebe odlišit dědečka a vnuka, ale sledovat, co tím chce autor říct.
Jana   [11.11.2006]
no jestli někdo tomuto románu vyčítá stálé opakování jmen, tak to znamená, že VŮBEC nepochpil smysl toho díla. Uvědom si, že je to magický realismus a opakování minulusti,zrcadlení, je jedno z hlavních znaků tohoto směru. Postavy ve Sto roků samoty nesou to nejpodstanější- jsou jen prostředkem. Právě ta nepřehlednost a neustálé opakování jednotlivých osodů a právě i jejich jmen je to nejduležitější. Potřebuješ-li mít přesný přehled o osobách vystupujících v románu- můžeš si je vypisovat na papír vedle - pro větší přehlednost....
TomiFK   [11.11.2006]
Michas jabka a hrusky. To ze postavy nejsou propracovane je proste fakt a muze se ti to bud libit a nebo ne. Me to treba vadilo...to co na tehle knize vetsina lidi tak obdivuje, je prachobycejne dobre vypravecstvi. Bohuzel nic moc vic nez peknou pohadku, tam jednoduse nevidim.javascript:document.pridat_prisp.submit();
Odeslat
Belatris   [11.11.2006]
malý detail ;-)
Nemyslím si, že Sto roků samoty je kniha pro "běžného čtenáře". Je to kniha složitá, filozoficky, svou skladbou.... A velké množství postav je podle mě důležité pro to, aby autor vyjádřil běh času, života, všeho toho míjení, letmého či hlubšího...
TomiFK   [11.11.2006]
Je to jen obycejne vypraveni. Zadna filozofie..velke mnozstvi postav vzbuzuje onu falesnou hloubku, ta tam ale neni
Jana   [11.11.2006]
zkus si to přečíst znova a znova a zkus to pochopit- potom si zkus přečíst něco inteligentního o magickém realismu... a jestli ani potom nepochopíš důvod opakování jmen a zbytečnost "tvých málo propracovaných postav" tak potom ztácíš čas.. :-))
TomiFK   [11.11.2006]
Problem je asi v tom, ze ja ctu i jiny veci...mela by si asi taky, pak bys tu knihu tolik neprecenovala
Belatris   [23.12.2006]
...
Vida, to jsi asi jediný, kdo tady čte taky něco jiného než je SRS...

Jistě že i já (která mám tuhle knihu hodně ráda) čtu jiné věci, což ale nemění můj názor na věc. Ne každému magický realismus "sedne". Kultura latinské ameriky je hodně odlišná od "evropského chápání věcí" a v tom to pravděpodobně bude.
A popravdě nechápu, proč tak krkolomně trváš na tom, že je nezbytně nutné mít propracované postavy...
TomiFK   [24.12.2006]
Promin, ale Sto roku samoty je v tomto pripade natolik atypickym dilem, ze proste a jednoduse nejde, abych se tomu ve sve recenzi mohl vyhnout. Tech postav je zkratka moc a propracovane nejsou, tecka. Jestli to nekomu vyhovuje, proc ne. Recenze je utvar ciste subjektivni a vzdy reprezentuje pouze pohled autora.
Belatris   [24.12.2006]
Jistě, ale já zase zastávám názor, že nelze měřit všechny knihy stejným metrem... Možná si sedím na vedení, ale z tvých příspěvků mi vyplývá, že jakákoliv kniha, kde nejsou propracované postavy je "špatná". To znamená, že žádná kniha magického realismu ti nemůže vyhovovat...
Což je vpořádku, já jen nemůžu neodpovídat, protože tahle kniha pro mě hodně důležitá:-))
TomiFK   [24.12.2006]
Odlisuju dve veci...ta kniha se mi hodne libila, zanechala ve me skvely pocity...ale kdyz ji recenzuju, tak musim brat v uvahu i jeji provedeni a to co muze vadit pripadnym ctenarum. Veci ktere jsem kritizoval, shodne vadili i mnoha lidem, s kterymi jsem se o te knize bavil. To mas jako s Harrym Potterem, spousta lidi na nej taky neda dopustit, je to pro ne srdecni zalezitost, mne se taky nektere dily celkem libili...ale pokud se snazi byt clovek aspon trochu objektivni (coz je velice tezke), musi pripadne ctenare upozornit i na mozne nedostatky knihy, ktere tam proste at si kdo chce co chce rika jsou...a je samozrejme (a v tomhle pripade se to zjevne deje), ze priznivci te knihy ti to potom budou chtit omlatit o hlavu...
belatris   [26.12.2006]
Obdivuji snahu být spravedlivý a "objektivní" (ty uvozovky mají jediný smysl, a to ten, že slovo "objektivní" se bez něj podle mého neobejde), ale podle mého by se nepropracovanost postav neměla vydávat za nedostatek nebo slabé místo knihy. Možná bych to v recenzi zmínila, ne však jako nedostatek.
Ale jak už bylo řečeno, recenze je útvar psán subjektivně. (Slibuji, že už je to vážně poslední příspěvek:-D)
TomiFK   [27.12.2006]
Slovo objektivni mi uz z dalky smrdi jako chcipla ryba...ale v recenzi se autor musi pokusit s vypetim veskerych sil tomuto nesmyslu priblizit alespon na dohled...

Bookmark and Share
Knihovnice.cz je na sociálce... ne na úřadu, ale na sociálních sítích. Přidejte se k nám na Facebooku a Twitteru.

Facebook Knihovnice.cz Twitter Knihovnice.cz
Chcete zde
inzerovat?
Napište si o ceník
na adresu
Aktuálně Vám nabízíme
1064 recenzí
  (1012 ohodnocených)
1091 knih
  (963 ohodnocených)
a celkem 31076 čtenářských hodnocení
články pro RSS
Přidej na Seznam

PageRank ukazatel
R e k l a m a
Zde může být Vaše reklama. Kontakt: reklama@knihovnice.cz
R e k l a m a
Starší kusy
(1) Poslední hrdina
(2) Mythologica** - Od medu k popelu
Na popel pak bude po prostudování čtenář, neboť číst Léviho-Strausse, jak již bylo řečeno v prvním díle, není žádný med, respektive v intencích toho, co se čtenář doví o jihoamerických medech (včetně ...
(3) Prázdniny
Knihovnice.cz podporuje
Rosteme s knihou
Vydavatelství audio knih
Celé Česko čte dětem
Spřátelené weby
© 2004-2020 Alžběta Červená, Radek Červený, Václav Čermák. Všechna práva vyhrazena.
Publikování nebo šíření obsahu Knihovnice.cz je bez našeho výslovného souhlasu zakázáno.


TOPlist
Knižní startér - dejte šanci talentovaným autorům a zajímavým projektům