Diskuze k recenzi: Noll, Richard - Carl Gustav Jung - tajný život - Árijský Kristus

Více informací k této knize najdete v detailu
Recenzi této knihy najdete zde
Carl Gustav Jung   [29.12.2007]
Eh uf poslední dobou kam se podívám, tak je všechno jinak. Co by tomu řekl Jung?
pavel palíšek   [29.07.2007]
árijský kristus
Dobrý den,
nechci se vyjadřovat k recenzi knihy - pan Kopeček v podstatě jen shrnul obsah knihy, což nepovažuji za recnezi.
Kniha jako taková je v části, kde jsou předkládána fakta ze životů F. Bodwitchové, E. Rockfellerové a C. Longové jistě zajímavá a zřejmě přináší i nový pohled na některé úseky Jungova života.
Ovšem v celkovém vyznění je to prostě jen jedna "za každou cenu skandálozních knih". I když odkazový aparát je vcelku hojný, s vědeckou prací nemá tato studie nic společného. Autor jednoduše našel nový, dosud neznámý fakt z Jungova života (to je velmi cenné a vážím si toho) a bez patřičných, vědecky podložených faktů (jako jsou explicitnně uvedená fakta z písemných materiálů, výpovědi současníků ad.) z něj vyvodil závěry o nacionalistickém "kompasu" jeho učení. Příkladem budiž dopis, který údajně napsal Longové po jejím "odpadlictví" k Uspenskému. Nehledě k tomu, že tento dopis ani neexistuje, je přístupný pouze ve verzi deníku Longové- což samo o sobě je dosti nedůvěryhodné - intepretuje Jungova slova o krvi, půdě, zakořeněnosti spiritualit- jež jsou, jak je zřejmé všem co kdy četli Jungovy práce, míněna v rovině psychologické - v intencích nacionálně orientované mystiky (s. 311). Stejně tak v případě dopisu Harolda McCormicka, kde se zmiňuje o "viditelné církvi", autor "dojmologicky" vyvozuje, že H. McCormick musel číst dílo A.E.Weita a o odstavec níže "naroubovává" své vývody, že se McCormick a spol. vydali s Jungem na společnou cestu za svatým grálem....(278). Žádný důkaz, že to tak bylo, prostě jen autorův vývod, v tomto případě "faul".
Takových sporných míst v citační nepoctivosti je v knize více.
Nic to nemění na skutečnosti, že "velcí mužové vrhají velké stíny" - Jung do této kategorie rozhodně patří a že jeho dílo a život si zaslouží kritické zhodnocení. To ale musí být na bázi jasných a zřejmých důkazů - ex plitio.
Tato kniha se bohužel zařadila do kategorie "antinomických" postojů k Jungovu dílu - od apologetismu jeho myšlenek k neustále se vracejícím obviněním z antisemitismu.
I tak je dobře, že se český čtenář měl možnost se s Nollovou prací seznámit, i když jak jsem uvedl výše, není to práce vědecká.
Mělo by být právě úkolem recenzentů, na vnitřní rozpory a obsahové a formální nedostatky upozornit. Recenze, která pouze shrne obsah, není dle mého soudu recenzí v pravém slova smylu.....
Marcela K.   [29.07.2007]
Milý pane Palíšku, reaguji pouze na vaši kritiku stran obsahu recenze, tedy přesněji..co má recenze obsahovat. Jenže pan Kopeček je ještě v recenzích na této webové stránce hvězda. Jana Rezková,,,to je tedy opravdová hrůza...Už jsem psala, aby jí tuto činnost zakázali...ale žádná odezva.
J.Kopeček   [30.07.2007]
Nekritický obdiv jako forma krirického zhodnocení
Vidím, že mám zásadní chyby, nenapsal jsem třeba recenzi na Čapkovu knihy Marsyas, ve které je stať velice elegantně shrnující formu "kritiky", jejíž příklad je uveden výše.
Tedy, shrňme si ji: Jung je geniální, nejlepší a má ve všem pravdu, kritizovat se může jen "po soudružsku". Noll je trouba a jeho kniha stojí za pendrek, vlastně je ještě horší, protože trouba je i recenzent a neumí napsat recenzi. Zde vyzdvihuji Palíškovu obzvláště vyváženou psychologicky motivující strukturu vět: Má hodnotu, avšak vědecky je bezcenná. Co si čtenář odnese je nasnadě: Je to sračka, ale v případě kritiky (kritiky) může autor briskně poukázat na změkčující formulace.
Dovolávání se pramenů, o nichž Noll píše, že jen leštiči Jungova odkazu, beďto spálili nebo k nim Nolla nepustili je z proslulé "semitské" kategorie chucpe.
Celkově se tak čtenář dovídá, že Jung se kritizovat nesmí, protože je bůh; není antisemita, přestože staví na konstrukcích jsme mnolem lepší než (než kdo?). Nicméně, pozorný čtenář má možnost vyvodit, že kniha opravdu dokáže zvednout ze židle, dá se v ní vrtat do odkazů, takže ani s její antivědečností to není tak zlé.
Zbývá dořešit formu recenze: Opravdu, není to forma recenze, k čemuž připomínám, že je psána před 4 lety (dnes už bych ji tak podrobně nepsal) a také mi přišlo podstatně zábavnější napsat ji tak, jak je. Domnívám se, že v tomto fóru, stejně jako v NP, je i tato forma snesitelná, respektive, že neobeznámený čtenář z recenze nic nemá, pokud téma snestudoval. Zájemce o plnohodnotnou recenzi proto odkazuji na odborný hlubinně-psychologický, případně psychologicko-historický tisk. Ostatně i na tomto příspěvku je snad patrné, že jsem s formou tolik nechybil a že byla zábavnější a případnému zájemci užitečnější, než zaobalené invektivy a autoritativní příkazy čtenářům, či obhajoby před nimi.
Nicméně přiznávám, že mě těší jakýkoli zájem o tuto knihu (a o Junga).
anonym   [03.12.2006]
Vazeny pane Kopecek.
Vy asi nevite co jste v renenzi napsal. Rad vam to propomenu, a jestli se pletu a interpretuji si Vase zavery mylne, nebranim se opaku. O fasismu slovo padlo, doslova:

"Jungovy myšlenky a s nimi spojená rasistická a árijská mystika byly uvolněny ze svých kořenů a začaly si žít svým vlastním životem. Jak napsal sociolog Heinz Gess, zaznívá ozvěna těchto myšlenek nejen v nacionálním socialismu a fašistické filosofii obecně, ale také v moderním okultismu a v ideologii hnutí New Age."

Nemohu se zbavit domeni toho, ze na zaver cele recenze spojite Jungovo myslenky s rasismem a ocitujete pana Gesse cimz snad udelate z Junga zakladatele buhvi ceho.Dale pak odstavec take v zaveru:


"O politiku samotnou se Jung zajímal jen málo. Možná, že byl nacionálně orientovaný a možná, že byl i antisemita, ale neexistuje žádný důkaz o tom, že by kdy byl nacistou. Po nástupu nacionálního socialismu k moci dovolil židovským analytikům, aby se na něj odvolávali. Pravdou ale zůstává, že v letech 1933 a 1934 vládly v Jungově okruhu silné sympatie k nacismu. Tak už to bývá, když se "biologie a spiritualita mísí v mocném amalgamu..."

Skutecne nechapu. V techto letech sympatizovalo se vzrustajicim nacismem a zachazeni s zidy vetsina statu v Evrope, vcetne Anglie. V zapeti se vsak zjistilo, ze za tim stoji neco mnohem horsiho nez vychodisko ze stavajici hospodarske krize. Kdo si zanechal trochu zdraveho rozumu vedel, jakou cestou se vydat. U Junga to podle Vas byla "biologie a spiritualita v mocnem amalgamu". Nehlede na to, ze byl a povazoval se mnohem vice za svicara nez nemce. Jestli se mi vubec jedna o obhajobu neceho, potom to bude to, ze Jung nebyl ani fasista ani nacista.
Pan Noll je vzdelan. Vystudoval soukromou katolickou a dale politologii a historii atd. Nedocetl jsem se nikde o jeho "jungiansky-psychologickem" vzdelani. A i kdyby, nebudu z toho padat na zadek a uz vubec to neznamena, ze to co pise je vzdy pravdive. Knihu jsem cetl a osobne si myslim, ze to je pouze polovicni kus prace. Jung svymi myslenkami, charismem a vubec spiritualitou vytvarel v lidech pocit, ze je mozne se zbavit sveho "stinu". To si myslim, by mohl byt i hlavni motiv pro vznik okultismu. Pan Noll venoval deset let hledanim Jungova osobniho stinu. Klobouk dolu, on ho skutecne nasel. To je vsak pouze to cerne, to bile v knize snad nekde naznacuje, ale dela vse proto, aby nemusel.
Vy pisete, ze katolicismus je bytostne spjat s fasismem. Pan Noll by take nebyl rad, kdyby se o nem za padesat let tvrdilo, ze je to nacista, protoze studoval na katolicke skole. Pricemz by to byla prirozena zmena spolecenskeho paradigmatu. Vzdelani nam dava, ale take nas hodne ochuzuje. Vzdyt Nemecko bylo nejvzdelanejsim, kulturne a technologicky nejvyspelejsim narodem snad na celem svete, a podivejte co se z nich stalo. Noll je zrcadlo, s tim s Vami souhlasim. Jeho kniha vsak spojeni mikrokosma s makrokosmem neni.
Ano, souhlasim s tim co ke me pisete, lidske chovani by melo byt vzdy omluvitelne. Neni to nic, co clovek muze ted zmenit, ale k cemu se jde v prubehu celeho zivota. Jinymi slovy, nalezt osobni zdroj k tvrdym trestum jak sam pisete je mnohem jednodussi nez nalezt cestu k odpousteni. Budete-li v zivote ochoten se nad sebou zamyslet, snad pujdete po spravne ceste a prekrocite svuj stin, cimz se Vase srdce otevre i pro ty, kteri by trest zaslouzili. Pan Viktor Frankl o trestu a odpousteni napsal ve sve knize "A preci rict zivotu ano." Sam si prozil nekolik let v koncentracnim tabore a ztratil temer celou rodinu. I presto dokazal odpustit.
S pozdravem Tomas Trunecek.
J.Kopeček   [03.12.2006]
Máte pravdu, přehlédl jsem "fašistickou filozofii obecnou", přece jen jsou to již roky, přesto mám pocit, že z Junga nikoho nedělám.
Nehodlám se kát za to, že jsem neuctivě hovořil o Aionovi, nehodlám se omlouvat za Nolla a tím méně se mi zdá jeho kniha nevyvážená, ostatně je uvedena jako vybrané kapitoly, o kterých se nemluví. Ostatně, projungovských knih je recenzováno několik i zde.
Je mi celkem jedno, čemu by byl nebo nebyl rád Noll, jeho kniha se mi líbíla, ale není mým bůžkem. On leckdo není rád, když se na něj ke stáru provalí jeho mládí. Ještě před pár lety členství v nacistických organizacích v civizovaném světe deklasovalo, dnes je pozměněným paradigmatem, alias výmluvou. Je to módní trend, jak vnukové dorostli do koryt dědů a teď je pucují a stavějí na piedestal.
Z Němců se nic nestalo, byli takoví jací jsou, nebyla žádné kouzelné přášky ani hůlky, které by je šmahem změnily. Nebáli se, dostali, báli se a pomalu přestávají. Žádná diskontinuita. O tom kniha také píše.
Jung se považoval za Němce, Švýcar není v jeho smyslu národnost.
Stále nechápu Vaše výzvy k odpouštění. Komu? Za co? Kdo?
anonym   [03.12.2006]
Dobry den.
Nenutim Vas k zadnym omluvam, toho se nemusite obavat. Byla to pouze diskuze. Cetl jsem dalsi z Vasich recenzi a musim priznat, ze mate neotrely styl a sloh, kterym pisete recenze. Vypada to jakoby horkou niti, ale je to spise odraz Vasi subjektivity.
Ano, vyzyvam Vas. Jestli jiz zminenou knihu prectete, nebudete litovat. Neni to zadna bichle, a je to tak skutecne, jake muzete v setkani cloveka s hruzou fasismu poznat v psane forme. Myslim si, ze to je kniha hodna povsimnuti, a bylo by zajimave, jakou rezenzi k tomu napisete. T.T.
anonym   [30.11.2006]
Dobry den.
Osobne si myslim, ze pan Kopecek se ve sve recenzi myli, co se fasistickeho pohledu na Jungovo dilo tyce. Nema smysl nekoho presvedcovat o vyznamu individuace a prozitcich v obdobi duchovni krize, kdyz to nekdo osobne neprozil.
To, ze nejaky pan Noll nebo Kopecek nevi ci neprozili neco tak silneho jako je sen, ve kterem se meni ci sami setkaji s Bohem neznamena, ze se to nemuze stat nekomu jinemu. To, ze Jung ve svem zivote propadl iluzy o svem polobozstvi je naprosto lidske a prirozene. To se stane snad kazdemu. Kazdy jsme preci poznali ve svem zivote vlastni namyslenost a pad. Jak jinak by mohl Jung psat o nemocich duse, kdyby tam sam alespon nenahledl. Ne Jung, ale panove Noll a Kopecek koukaji na Junga jako na Boha, protoze sami sveho jeste nenalezli.
Mnoho se toho napovidalo o fasismu, a ja se vdycky presvedcim, ze ti co povidaji a prirovnavaji jeho myslenky k fasismu sami nikdy nevzali jeho dilo do ruky tak, aby se dostali dale nez pouze rozdeleni typu, ci nazvy archetypu. Hakovy kriz je mandala, a pouze hlupak muze tvrdit, ze Jung byl fasista, protoze pouzival pri terapii tez mandaly. Obdobne je to s jeho myslenkami a fylozofii. Poctivy ctenar si vsak vezme do ruky nejen to co se kde reklo a napsalo o nem, ale take to co on sam napsal. V knize od pana Nolla jsem zadne jeho uryvky z dila nenasel, ktere by mohli pouze naznacit zamereni k fasismu. Budou-li mit panove Noll a Kopacek cas si sednout a "zastavit se", sami mozna jednou zjisti, ze je to prave naopak.
Spolecenska potreba o knihu kterou napsal pan Noll je spise zrcadlo toho, ze jsme na prelomu ryby a vodnare, tedy v renesanci, v obdobi hledani. Diky teto knize muze mnoho lidi zjistit to, ze v Jungovi Boha nenajdou, coz je jedine dobre. Je vsak nevkusne druheho soudit pouze podle toho, "tamhle baba povidala", prirovnanim k fasismu. Pohledem do skutecneho obrazu fasismu bude spise zkusenost pana Viktora Frankla. To uz se ale dostavame uplne jinam.
Jak rika jedno moudre prislovi, "Soudem kterym soudis budes jednou souzen."

Tomas Trunecek
J.Kopeček   [01.12.2006]
Drahý pane Trunečku!
Tak dlouho jste psal, kéž byste tak dlouho i četl. Dověděl byste se o Nollově jungiánském vzdělání i o tom, že o Jungově fašišmu nepadlo ani slovo. (Nadto fašismus je takřka bytostně spjat s katolicismem a to jistě uznáte, nebyl Jungův šálek čaje.) Šlo o nacismus a antisemitismus, přičemž Noll dokonce uvádí, že Jung výslovně povolil židovským terapeutům zastřešovat se svým učením, a tak alespoň části uklidit se.
Musím konstatovat, že ani nevím, zda Vám šlo o obhajobu fašismu nebo Junga. Noll se neptal jedné baby, ale několik let studoval jungiánské prameny! To není jako si koupit ráno noviny a prolistovat je.
Noll je zrcadlo, článek je zrcadlo. My jsme vytvořeni konstelací Vy nebo Vy jsme vytvořen konstelací Nás? To je pustá dialektika, kterou se dá dokázat to a po svačině i opak toho.
Mám pocit, že se dobýváte do otevřených dveří. Pokud ovšem neříkáte, že vše, co jedinec učiní v osobní iluzi o polobožství je omluvitelné - jsem pevně předvědčen, že právě za tokové činy, by měla být individua tvrdě trestána.

Bookmark and Share
Knihovnice.cz je na sociálce... ne na úřadu, ale na sociálních sítích. Přidejte se k nám na Facebooku a Twitteru.

Facebook Knihovnice.cz Twitter Knihovnice.cz
Chcete zde
inzerovat?
Napište si o ceník
na adresu
Aktuálně Vám nabízíme
1064 recenzí
  (1012 ohodnocených)
1091 knih
  (963 ohodnocených)
a celkem 31076 čtenářských hodnocení
články pro RSS
Přidej na Seznam

PageRank ukazatel
R e k l a m a
Zde může být Vaše reklama. Kontakt: reklama@knihovnice.cz
R e k l a m a
Starší kusy
(1) Léčitelka
(2) Posel
(3) 100 postav klasické mytologie
Nakladatelství Metafora vydalo novou knihu Malcolma Daye 100 postav klasické mytologie (v originále 100 Characters from Classical Mythology: Discover the Fascinating Stories of the Greek and Roman ...
Knihovnice.cz podporuje
Rosteme s knihou
Vydavatelství audio knih
Celé Česko čte dětem
Spřátelené weby
© 2004-2020 Alžběta Červená, Radek Červený, Václav Čermák. Všechna práva vyhrazena.
Publikování nebo šíření obsahu Knihovnice.cz je bez našeho výslovného souhlasu zakázáno.


TOPlist
Knižní startér - dejte šanci talentovaným autorům a zajímavým projektům