string(533) "1064 - You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 15 - SELECT s.cena, s.cena_puvodni, DATE_FORMAT(s.datum_do, '%e.%c.%Y') AS datum_do, s.get_kod, k.autori, k.titul, k.nakladatelstvi, SUBSTR(k.rok_vydani, 1, 4) AS rok_vydani, ko.nahled, ko.obrazek FROM sleva AS s LEFT JOIN sleva_kniha USING(id_sleva) LEFT JOIN kniha AS k USING(id_kniha) LEFT JOIN kniha_obrazek AS ko USING(id_kniha) WHERE s.id_sleva= " Diskuze - Dobytí Lisabonu a reconquista Portugalska | Knihovnice.cz

Diskuze k recenzi: Dobytí Lisabonu a reconquista Portugalska

recenze, Jaromír Kopeček, 20. října 2009

Druhý svazek edice Memoria medii aevi - Paměť středověku zavádí čtenáře do Portugalska 12. a posléze i 13. století. V šesti dobových ukázkách líčí reconquistu Portugalska za vydatné podpory křižáků účastnících se druhé až páté křížové výpravy. Zatímco školní dějepis nám zpravidla přinesl poznání, že Iberský poloostrov byl dobyt ("kdysi") muslimy a poté z něj byli vyhnáni, autentické dokumenty vykreslují příběh spletitěji a bez oněch jednoznačně kladných postav, kvůli nimž jsou historické romány tak oblíbené. Vzdor komentáři na stránce vydavatele v knize nenalezneme "férové" muslimy, kteří chtěli mírové soužití. Jak by ostatně mohli, měla-li některé maurská města odvádět až tisíc křesťanských otroků ročně? Za to nalezneme zástupy adeptů spásy, hamižných hrdlořezů vzájemně se pomlouvajících podle národnostního klíče protknutých zbožným nadšením a výjimečnými charaktery, které je přivedou ke zmiňovaným úspěchům. Připusťme ale, že i křesťanský panovník držel ve středověku slib, jen když jej držel věřitel za nohu.

Celý článek