string(533) "1064 - You have an error in your SQL syntax; check the manual that corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use near '' at line 15 - SELECT s.cena, s.cena_puvodni, DATE_FORMAT(s.datum_do, '%e.%c.%Y') AS datum_do, s.get_kod, k.autori, k.titul, k.nakladatelstvi, SUBSTR(k.rok_vydani, 1, 4) AS rok_vydani, ko.nahled, ko.obrazek FROM sleva AS s LEFT JOIN sleva_kniha USING(id_sleva) LEFT JOIN kniha AS k USING(id_kniha) LEFT JOIN kniha_obrazek AS ko USING(id_kniha) WHERE s.id_sleva= " Diskuze - Kundera, Milan - Nesmrtelnost | Knihovnice.cz

Diskuze k recenzi: Kundera, Milan - Nesmrtelnost

recenze, TomiFK, 16. ledna 2007, hodnocení recenze

Poslední česky psaný román Milana Kundery. Musím říci, že těžko mohl svojí kariéru "česky píšícího spisovatele" zakončit lépe. Jaký tento román je? Na to se těžko odpovídá. Především je to asi něco jiného, než ostatní věci, co jste kdy četli. Kundera je známý svým přístupem k psaní románu, je to pro něho pečlivě složená skládačka, kde pokud možno vše se vším nějak souvisí. Román musí být hravý, ale zároveň natolik seriózní, aby se člověk s jednotlivými postavami mohl ztotožnit.

Celý článek

• Ikona Bartizal 29.1.2007

Přemýšlivý spisovatel

Kunderovy knihy čtu nesmírně rád. Jsou to filozofující romány, které se musí číst velmi soustředěně. S pobavením čtu negativní recenze a vždy si na ně vzpomenu, když Kunderu cituje zahraniční autor či politik.

• Ikona merazim 22.1.2007

Přečetl jsem asi třetinu textu a dojem je stejný jako z NLB. Fascinace. M.K. dokáže svým románem (pokud je to ještě román) zaujmout a nepustit. Mám z něj pocit, že to prostě musím přečíst najednou. Stejně jako u NLB mám také ale pocit, že autor nedává čtenáři moc prostoru pro vlastní názor. Můžu s ním nesouhlasit, ale nemůžu o věci diskutovat, protože on svými tvrzeními nepřipouští pochyby. Jak řekl, tak to je. Připadá mi ale (i pro něj) šílený, pokud si skutečně bez zaváhání myslí, že žije v realitě pokrytců, jejichž jediným cílem je vytvořit o sobě v očích druhých obraz, jak by se sami přáli vidět (to pro ty malé), případně i obraz, který o nich budou mít následující generace (to pro ty velké "nesmrtelné"). Nemyslím (nejsem křesťanského nebo jiného vyznání), že člověk je jenom souhrn dojmů, které projektuje navenek pro okolí a to je pro něj to nejdůležitější. Existuje určitě i vlastní vnitřní prostor, ve kterém se mohu cítit spokojený i přesto, že si o mně okolí nemyslí zrovna pro ně hezké věci a že po mně po pár letech po mé smrti nikdo ani nevzdechne. Trápit se již nyní vlastní pomíjivostí, je jako plakat nad rozlitým mlíkem. Nedá se s tím nic dělat a ani tzv. nesmrtelnost není nesmrtelností faktickou. Navíc ji i Kunderá sám zesměšňuje. Přesto mi přijde, jako kdyby se zařizoval přesně tak, jak to dělají postavy jeho románu. Snaží se o sobě vytvořit obraz, který odpovídá jeho představě. O tom mě přesvědčuje jak jeho styl psaní, tak knihy esejů, které jsem od něj četl. Proto zjevně omezil okruh svých vydávaných děl na předem stanovený a vytvořil jejich francouzskou verzi jako verzi poslední ruky. Proto zřejmě překládá svoje romány do češtiny sám. Proto lituje souhlasu s filmem NLB a zákazal adaptace. Otázkou však je, zda-li to stojí za to. Chce se skutečně stát nesmrtelným? A pokud se jím stane, nebudou si o něm ostatní pamatovat právě jen to, jak odmítal vydávat doma svoje dílo? Ale jinak se mi to líbí.:)