100 %

Akutagawa, Rjúnosuke - Tělo ženy a jiné povídky

Sedím na pražském nábřeží před majestátem Hradu a snažím se vsáknout dojmy z knihy, kterou jsem před chvilkou zavřel. Není to snadné, těch dojmů je strašně moc. Tělo ženy a jiné povídky od nejslavnějšího japonského spisovatele Rjúnosuke Akutagawy není z těch, které se dají snadno odložit po dočtení. Tato knížka se musí stránku po stránce vychutnat a poté strávit v příjemném rozjímání, stejně jako dobré jídlo. Její autor, jak jsem již psal, patřil mezi špičky japonské literární rodiny. Na svém kontě měl kolem 150 povídek, většinou krátké, takže pro překladatele byl snadným terčem. V Československu a posléze v Čechách Akutagawu překládala dlouhá léta Vlasta Hilská (viz nedávno vydaná sbírka Rašomon a jiné povídky), překladu povídek pro tuto sbírku se ujal Jan Levora. Deset povídek je průřezem Akutagawovi literární kariéry, která trvala pouhých třináct let - ve svých 35 letech spáchal sebevraždu.

Kultura Nipponu byla pro Středoevropana lákavá v každé době. Není to pouhou exotikou oblasti, ale také spirituální polohou japonských knih, filmů i hudby. Povídková sbírka, o které bych rád napsal několik řádek, je této tradici beze zbytku věrna. Magie je přítomna v každé z nich. Ovšem nesmíte očekávat japonského Harryho Pottera. Povídky jsou plné melancholie, citu, stesku i třeba lásky. Nemusejí překypovat rozsáhlým dějem a komplikovanými postavami, aby zaujaly. Akutagawa umí čarovat - jazykem, tak tajemným a jemným, poetickým, neevropským. Když je však námět povídky dramatický, poznáte i druhou stránku jeho literární dovednosti - tragédii dokáže vylíčit velmi cituplně, ohleduplně a dojemně, až se mu podaří čtenáře dojmout.

Titulní povídka Tělo ženy je mistrnou ukázkou japonského minimalismu. Na necelých dvou stránkách se Akutagawova povedlo popsat krásu ženského těla jako nikomu před ním - pohledem obyčejné vši. Nebo na první pohled banální příběh psa, který je potrestán za svou zbabělost - i tato povídka v sobě ukrývá překrásnou myšlenku. Úvodní povídka Obraz zase pokládá otázku, zda to, co se nám na první pohled zdá ošklivé, je opravdu méněcenné.

I když jsou povídky z jiného těsta, budou se vám číst moc dobře. Nedokáži posoudit, nakolik na tom má vliv překladatel, ale překlad se mi zdá hodně kvalitní. Zůstal zachován duch japonské kultury, což mě potěšilo asi nejvíce ze všeho. Doporučuji se při čtení zasnít a vnímat obrazy z řádků z knihy. Tak dostanete vše, co tato knížka nabízí. A třeba se po dočtení poslední povídky zamyslíte nad tím, jestli vše, co se nám zdá podstatné si zaslouží naší pozornost a jestli náhodou nepřehlížíme krásu kolem nás.

V Japonsku se dodnes uděluje Akutagawova cena pro mladé literáty. Jednou z jejích čerstvých držitelů je Hitomi Kanehara. Argo od ní nedávno vydalo knihu Hadi a náušnice, která je trochu skandální, ovšem velmi zajímavá a doporučuji po ní sáhnout.

19.09.2006