90 %

Allen, Woody - Čirá anarchie

Už dlouhou dobu ve frontě suším tenkou knížku povídek Woodyho Allena a musím říci, že teď, po sérii houževnatých historických tlustospisů je to opravdový elixír. Proslulý mistr stříbrného plátna, tvůrce naprosto geniálního opusu Banáni, držitel tří Oskarů se po 27 letech vrátil ke psaní a opět je to síla! Tolik šílených nápadů na tak malém prostoru, tak bizardní konstrukce z tak malicherných východisek, to se obyčejně nevidí.

Oproti starším sbírkám se povídky protáhly a náměty se poněkud více přiblížily k newyorské realitě. Tím myslím, že hlavním hrdinou ani jedné povídky není hrabě Drákula, ačkoliv výhodně koupený dům na manhattanské Upper West Side se ukáže být vhodný k okamžitému nastěhování právě jen pro upíra z Nosferatu (nebo rodinu kočovníků). Kniha je koncertem Allenova slovního pábitelství - Musím doma podojit svého ochočeného mývala. - pod lavinou surrealistického šílenství, parabol, hyperbol, ba i elips. Kdo by nevěřil posledně jmenovanému, toho upozorňuji na povídku "Pějte, sachři!", která je přehledem kulturního a historického dění vídeňského přelomu 19. a 20. století a rozkrytí valné části jmen, zmínek a náznaků mne v uplynulých letech stálo nemalé peníze, ať utopené v knihách nebo ve vstupenkách na výstavy. Stále to bylo málo, Wilhelma Furtwänglera jsem musel dohledat na internetu.

V zásadě je Allenův slovní humor celkem jednoduše tvořen ad absurdum vyhrocenými zápletkami a slovními hříčkami, kdo ho nemá rád ve filmu, tomu se ani povídkami nezavděčí, protože jak hraje, tak i píše. Díl chvály proto musí padnout na Danu Hábovou. Dlouho se mi nestalo, že bych při čtení vyprskl v dopravním prostředku: Vy i Vaše krkounská ropucha, s níž sdílíte lože a jež Vás nepochybně k této vyděračské kulišárně ponoukla, se můžete jít vycpat. Jsem na sebe proto patřičně pyšný, že jsem po ní našel dvě chyby. Za prvé, Trockého nemusíme transliterovat přes angličtinu, a za druhé, muony jsou v češtině miony, což pramení z pitvorné anglické praxe číst µ jako "mů".

V jistých formulacích svým neobyčejně rozvitým stylem a nevšedních příměrů připomíná Ptakopyska, legendárního komentátora neviditelněpsího Zvířetníku. Čímž ovšem nechci ani jednoho obvinit z opisování. Jedna z povídek je dohnaná do stejně pitvorné parodie Phila Marlowa jako byl sklepácký Mazaný Filip. Jiným českým souzněním by mohl být film Příběhy obyčejného endokrinologa, ale zde si myslím, že se jedná o další vlnu mistrovství Dany Hábové. Bylo by ostatně zajímavé nahlédnout do anglického originálu a porovnat všechna ta pitvorná jidiš jména, zda mluví jen ke znalcům jidiš a slovanských jazyků nebo se opět jedná o mistrné překlady. Zaberete-li se do četby vcele a hluboce, patrně budete mít tendenci ještě několik hodin po dočtení hovořit jako don Quijote nebo jiný básník prérie.

Napsal jsem pilotní díl k televiznímu seriálu Vařila jeptiška kašičku. Byl o zbožných řádových sestrách, které v klášteře zkonstruují neutronovou bombu. Ovšem nečekejte jen zcela zcestné bláboly. Já nejsem pasivní kravaťák, co se jen hrabe v číslech. Jsem tvůrčí praktik. A proto: Ať letadlo naroluje na Rodeo Drive a vyzvedněte ě po obědě u KFC. Americké reálie už nás dohnaly...

Já teda ještě neviděl knihu ve výprodeji vystavenou na regálu s dřívím na otop a vsadím se, že tuhle nikdo nedá ani na otop ani do výprodeje. Při pátrání po ukázce jsem nalezl kousek elegie o tom, kam může vést nepřijetí na prestižní školku.

Vydalo Argo v roce 2007.