70 %

Altman, John - Hra špionů

Druhá světová válka je velmi vděčné téma pro autory celého světa. Ono je fakt, že která jiná historické událost měla na lidstvo takový vliv, která během šesti let měla na svědomí 50 miliónů mrtvých a další milióny zmrzačených zraněných, a která stále zajímá statisíce čtenářů.

Jedním z žánrů, které tuto událost často používají, jsou špionážní příběhy. V této oblasti už máme několik kultovních titulů, jako "Oko jehly" od Kena Folletta, "Orel přistál" J. Higginse, "Černý kříž" G. Ilese, nebo "Spící agent" Daniela Silvy. Mezi nové hvězdné objevy se teď řadí i spisovatel John Altman, který se proslavil svojí prvotinou "Střet špiónů". Jeho dalším dílem je kniha "Hra špiónů", která sice není druhým dílem Střetu, ale vychází ze stejných reálií a některých postav.
Příběh knihy nás zavádí na počátek WWII., kdy Němci teprve osnovali své plány na ovládnutí celého světa, a kdy jim zatím stačilo zabrání Československa a společný rusko-německý zábor Polska. Západní Evropa sice tuší, že Hitler má vyšší cíle, že bude chtít ovládnout celou Evropu, ale zatím věří v sílu své obrany a zbraní. Jediné, co by potřebovali vědět, je jak povedou Němci útok. A tady vstupuje do hry anglický agent MI6 William Hobbs. Jeho úkolem není ani tak získat cenné vojenské informace, ale zachránit už před lety nasazeného agenta Evu Bernhardtovou, která právě informace o směru útoku měla sehnat. Bernhardtová totiž neví, že německé gestapo a SD už ví o její roli, a tak je jasné, že ji chtějí použít jako zdroj falešných informací pro nepřátelskou stranu. MI6 by sice mohla s klidem Bernhardtovou odepsat, ale není tu jen profesní důvod pro její záchranu, ale i osobní důvod, který má Hobbs. Tak se rozehraje hra špiónů.
Kniha "Hra špiónů" se odlišuje od ostatních, např. výše zmiňovaných titulů, tím, že zde vlastně nejde o sbírání tajných vojenských plánů a materiálů. Němci totiž ví, kdo je Eva, a tak jí záměrně podstrkují falešné informace. Jde spíše o psychologickou hru, kdo prostě více vydrží, kdo pro koho pracuje, jaké jsou jeho cíle, a jak se zachová. V ději nás čeká opravdu množství zajímavých postav, které překvapují svojí osobností a myšlením. K nejzajímavějším patří postava kriminal inspektor Fricka. Tento mladý nadějný důstojník gestapa byl jedním z prvních vykonavatelů řešení židovské otázky v dobytém Polsku. My se s ním setkáváme po jeho návratu, kdy se do Reichu vrací úplně jiný Frick, než ten, který odjel plnit rasový úkol. Hrůza, kterou rozséval na východě, plně změnila jeho pohled na svět. Stal se z něj nevypočitatelný chladný muž, který děsí i své nadřízené.
Co se týče jinak děje, nepatří v knize k tomu nezajímavějšímu. Čím mne překvapil, je Altmanův pohled gestapo a SD. Zatímco většina příběhů je prezentuje jako bezcitné a neomylné lidi, Altman nám je představuje jako tvory jako my všichni. Jejich operace proti Hobbsovi a Bernhardtové jsou od počátku zpackané, nedotažené. Jediná osoba, která z toho vypadává je právě Frick. Dalším netradičním prvkem je fakt, že ať agenti zjistí co chtějí, historii to nezmění. Altman dodržel historické skutečnosti, a tím jakoby vlastně jen potvrdil, že mu nešlo o klasický špionážní příběh, ale primárně o pozoruhodnou galerii postav a charakterů. Nelze popřít, že není dobrý vypravěč, nápad je zde zajímavý, snaží se dodržet klasický schémat pro tento typ literatury, za přečtení kniha rozhodně stojí, ale můj osobní názor je, že na ligu, do které patří tituly jako "Oko jehly", či "Orel přistál", zatím nestačí.

26.07.2005