100 %

Audy, Marek - Brány do ztraceného světa

Motto: Kdyby Artur Conan Doyle znal Marka Audyho, napsal by další díl Ztraceného světa.

Objevy jeskyní nejsou zas až tak výjimečné, jak by se mohlo na první pohled zdát. Navíc čeští speleologové patří v oboru mezi světovou špičku, stačí kupříkladu připomenout objev solné Jeskyně tří naháčů v Íránu. Název knihy speleologa a fotografa Marka Audyho  jasně odkazuje na Ztracený svět z pera sira A.C.Doyla. Tomu jeho The Lost World (Ztracený svět) vyšel poprvé v roce 1912 a dodnes, v době poznamenané Jurským parkem, se dá číst s nádherným zaujetím. Zatímco hrdinové Ztraceného světa zažívali svá (fiktivní) dobrodružství na vrcholu jedné ze stolových hor, "Audy a jeho parta" prožívali své skutečné objevy uvnitř Roraimy. Ačkoli hlavní síla speleologické publikace je díky fotografu Audymu v obrazové části, nelze opominout část informační (faktografickou). Vysvětlující boxy jsou mimo jiné věnované lelkům jeskynním a jejich schopnosti echolokace, endemické floře, genezi křemencových jeskyní či formám jejich výplní. Už to samo o sobě posouvá knihu, která by mohla být "obyčejným cestopisem" o několik řádů před běžnou cestovatelskou produkci.

Fotografování v jeskyních je samostatná fotografická disciplína nejen kvůli stísněným prostorám značně komplikujícím dopravu fototechniky, ale zejména pro naprostý nedostatek světla. Dokonalost Audyho podzemních záběrů běžnému čtenáři na první pohled nedojde, protože prostor je nasvětlený tak dokonale, že záběry vypadají naprosto přirozeně. První pocit diváka je, že "na tom nic není". Přičemž jde o běžnému čtenáři velmi skrytou dokonalost.

"Zapálením hořčíkového prášku mohu dosáhnout téměř neomezeného světelného výkonu. Tabulka na dávkování magnézia, která se tolik osvědčila v evropských jeskyních je pro vzdálenost čtyřicet metrů. Navíc nedokážu odhadnout, jak daleko je protější svah, 100 nebo 50 metrů? Naštěstí pokračování exponenciální křivky grafu dávkování, který před lety nakreslil a experimentálně odzkoušel můj táta, se dá odhadnout. Po odsypání pětadvaceti gramů na první expozici si uvědomuji další průšvih. Zásoba světelné hořčíkové slože mi vyjde sotva na pár záběrů. Obávám se, že to co v Evropě stačilo na fotoexkurze do jeskyní po celý rok, bude tady 'vyboucháno' za první den."

Každý, kdo fotil v jeskyních, které nebyly nasvícené coby turistická atrakce, ví, že dosáhnout "přirozeného" světla je neuvěřitelně problematické. Ale jak vidno, ne nemožné. Občas jsou vtipné souvislosti rozesety v různých částech knihy. Zatímco v předmluvě je řečeno, že členové výpravy "si nic, žádný křišťál či endemickou rostlinu neodvezli, nic nepoškodili...", tak dále v textu se dočteme, že si vařili polévky z místních rostlin. Jde o naprostou banalitu, protože každý, kdo navštívil Jižní Ameriku ví, že oficiálně se vyvézt nesmí v podstatě nic, ale zničit (ať už v rámci místního hospodaření či třeba těžební činnosti) se mohou desítky hektarů. Navíc samotná expedice měla z vývoje byrokratické situace obavy, neboť stejně jako v kterémkoli jiném oboru lidské činnosti, tak i ve vědě, se objevy kradou. Proto si členové expedice svá povolení buď pečlivě chránili, nebo rovnou některá nařízení ignorovali. Žádost, která by musela být zdůvodněná (speleologický výzkum v oblasti, kde se jeskyně nepředpokládaly a už vůbec ne takového rozsahu) by mohlo vést buď k zamítnutí, nebo k "provalení" informace venezuelským jeskyňářům, kteří už by se o objev postarali sami.

Vůbec není divu, že předmluvu ke knize dělal Vladimír Plešinger, jehož Kniha Konga (shodou okolností také z nakladatelství JOTA) má podobnou úroveň. Brány do Ztraceného světa by si měl přečíst každý, kdo se chystá pustit do psaní vlastního dílka z cest. Jen vzdálené přiblížení se by mělo za následek vylepšení současné knižní cestovatelské produkce. Stačí letmý pohled do kteréhokoliv knihkupectví, aby bylo jasné, že na jedné straně existují výpravné knihy, do nichž dali autoři veškeré své znalosti a zkušenosti, nechali je vytisknout na kvalitní papír a ze strany redakce a nakladatelství jim byla věnována vysoká péče. Takových knih je opravdu málo. Na druhé straně jsou na pultech knihkupců publikace vycházející z marketingových plánů, průzkumů trhu a šijí se horkou jehlou, jen aby byly na trhu co nejdříve a generovaly zisk.

Shrnout obsah publikace v jedné větě je v tomto případě jednoduché. Vynikající kniha, jež o několik řádů přesahuje běžnou cestovatelskou produkci a po všech stránkách (grafické, obsahové, redakční i autorské) je vidět vysoká profesionalita zpracování.

28.01.2010
Topí Pigula