90 %

Austrálie

Austrálie je podivná země, ambivalentní konglomerát absolutní exotiky (je to přece na úplně opačném konci světa) i familiární všednosti (je to přece "jen" pokus postavit kdesi na konci světa novou, malou Evropu). Průvodce z řady Rough Guide se snaží spojit obě stránky této země-kontinentu a daří se mu to mnohem lépe, než je na tuto, i tak kvalitní edici, zvykem.

O značné obsáhlosti svědčí 1187 stran, které jsou dílem čtyř autorů s přispěním dalších devíti spolu-autorů. Počet stránek je sice o 113 nižší než je v průvodci po Číně, ta je ovšem o více než dva milióny čtverečních kilometrů větší a její historie je jaksi pestřeji dekorována nejrůznějšími monumenty. Méně šroubovaně lze říci, že průvodce je nesmírně podrobný jak v počtu popisovaných míst, tak v množství kontaktních adres. Jen pro Sydney je k dispozici šest stran hotelů. [Jakkoli je tato součást průvodců ideově zastaralá díky internetu, v případě změny plánů se nějaká ta adresa na papíře vždycky hodí.]

Vrátíme-li se k leitmotivu z úvodního odstavce, pak překvapivě zjistíme, jak proplouvá celou knihou. Austrálie je sice líčena jako země výletů, večírků, táboření a sportu, ale malá noticka v úvodní kapitole glosuje táboření "na divoko" takto: V každém případě se snažte být neviditelní, návštěva skupiny opilců uprostřed noci není příjemným zážitkem. Před lety jsem v souvislosti s Austrálií slyšel bonmot, že "ne všechno v australské přírodě je jedovaté, ale v prvním přiblížení je tato hypotéza velmi užitečná". Alespoň před cestou do Austrálie proto zalistujte i v obecných, úvodních kapitolách, ačkoliv víte, že po setmění to na venkovské tancovačce nemusí být pro přespolní bezpečné a ostatní takové ty základní pravdy, které nám umožňují přežití i ve vlasti.

Zvláštní pochvalu si zaslouží přiložené DVD, jehož účelem je obyčejně pít krev listujícího zavedením podivné dynamiky stránek. Vyrveme-li škodící vložku, vybalíme a vsuneme do přehrávače, zjistíme, že nás poeticky skotačící klokan uvádí do děje v barvách filmů ze sedmdesátých let. Hlavním hrdinou je geologický vývoj a multimédium vás do Austrálie láká na kopce a kamení. Líčí Austrálii jako zemi, která už všechno pořádné měla dříve. Například Středové pohoří bývalo vyšší než Himaláje... Dovíte se též, že klokaní samice může kojit dvě různě stará mláďata dvěma různými druhy mléka. Celkově je dokument velmi dobře řemeslně zvládnutý a nebojím se napsat, že nadchne pro věc.

V jednotlivých kapitolách průvodce jsou pak doporučovány sýrárny, vinařství, výrobny medoviny, či vesnice specializující se na výrobu kulturních artefaktů. V přímořských oblastech je dominantní koupání, surfování, potápění nebo výlety za kytovci. Měl jsem pocit, že v knize musí být uvedena snad každá pláž a na slabost pro tu neuvedenou si budete muset nechat zajít chuť. Text obsahuje detailní informace, jak si pronajmout nebo koupit auto, kde se přihlásit do školy šnorchlování a jak se dostat na každý, jen trochu dostupný ostrůvek. Je vidět, že autoři i zadavatelé si byli dobře vědomi toho, že turistovi nesmí uniknout žádná možnost, jak ulevit své peněžence, neboli jak obohatit svou sbírku zážitků.

Ze zřetele však není vypouštěn ani fakt, že Austrálie je stále jaksi divočinou: Nepřítomnost varovných cedulí v žádném případě nezaručuje, že dané místo je bezpečné ke koupání (cedule se totiž neustále kradou jako suvenýry), stejně jako zdánlivá absence mořských krokodýlů.

S odstupem od východního pobřeží přibývá i upomínek na domorodé Austrálce a nejsou to poznámky radostné, ať už je to historie plná pogromů a vykořisťování nebo současnost plná ředidel a laciných vín. Moderní rebelie proti rasovému útlaku zde začaly již v roce 1946. Ty dřívější, prováděné starými metodami naopak přispívaly do kolonky "nepřizpůsobivost domorodého obyvatelstva" a končily stejně špatně jako ty moderní. Optimistickým je proto zjištění, že do domorodé rezervace v Arnhemské zemi, druhdy "území nevhodného pro pastviny", se snes dostanete na výlet do místních komunit s domorodým průvodcem.

Mimo těchto skvostných možností se ukazuje i další strana australského nebroušeného klenotu, viz něco poznámek o Bachelor: Zásobovací městečko pro poválečnou těžbu uranu v nedaleké lokalitě Rum Jungle. Snad jedinou větší zajímavostí je replika gotického Karlštejna stojící hned vedle policejní stanice. Občas se prostě vyjevují pravdy, jež snad raději měly býti skryty. Život opravdového Krokodýla Dundeeho však do průvodce rozhodně patří.

Závěrečné souvislosti udivují kapitolami o hudbě, ale i vcelku bohatou a zjevně nevyváženou charakteristikou politiky posledních desetiletí, což finálně potvrzuje to, co již bylo zřejmé: průvodce po Austrálii, je převážně pro mladé, aktivní hledače zážitkové a sportovní turistiky. (Kdo jiný by jel tisíce kilometrů pouští, aby se podíval do města, ve kterém je jen telefonní budka nebo u ní není ani to město?) Sadu dobrých tipů poskytne i usedlejším zájemcům víno a podobné radosti života.

Vydala Jota v roce 2010.