60 %

Badinterová, Elisabeth - XY. O mužské identitě

Více informací k této knize najdete v detailu
Je krátké shrnutí takzvaných "mužských studií", čili jedné části genderových studií, která se přímo nejmenují feminismus. Elisabeth Badinterová je sice liberální feministka, ale též historička a především Francouzka, což činí knihu mnohem překousnutelnější, než jsou obyčejně práce anglosaské.

Takže feminismus sice ano, ale s notnou dávkou despektu k Anglosasům, především Američanům, takže Angličany neurazil a Američani ho nepochopili. Lépe řečeno, nejedná se o despekt, ale o výraz, který máme vyhrazený pro psa, který se nám na vycházce v parku v něčem nepěkném vyválel. Rádi ho kvůli tomu mít nepřestaneme. Takže ani Badinterová nepřekročí stín, ačkoliv prozradí mnohé, třeba, že feministický muž byl na severu zrušen už v osmdesátých letech. Možná, že je vlastně o to nebezpečnější, protože smírné závěry a umné zaobalování ji umožňují v textu předestírat neuvěřitelné konstrukce.

Kupodivu se celou knihou nese, že tvorba mužské identity je složitější nežli v případě ženy. Počínaje biologií diferenciace zárodku - geny chromozómu Y spouštějí přestavbu ženského zárodku v mužský, až po nutnost odpoutat se od matky a nalézt správné vzory mužství. Muži jako objektu biologickému je však věnováno jen malý prostor a Badinterová se rovnou vrhá na mužská studia, čili to, co je pro muže charakteristické. Od definice mužských studií neuplynou čtyři stránky a už je tu krize mužské role - preciózky a Francie 17. století. Poměrně krátký interval od předmětu ke krizi dává tušit, že mužská studia se příliš nezabývají tím, jaký muž je, ale hlavně tím, jaký by měl být.

Zatímco preciózky na dvoře Jindřicha IV. obhroublí dvořani toliko obtěžovali, pro kapitalistickou společnost byli celí muži, řešící konflikty zásadně silou, zcela nepoužitelní. Zvláště považovali-li povolání úředníka za ryze ženské. [Totižto, mužská studia považují muže neopracovaného feminismem za poměrně prostý automat, co se týče schopností i potřeb.] Provázání změn v ekonomice se změnami ve společenském uspořádání patří k přednostem knihy, občas však autorce vycházejí obdivuhodné konstrukce. Třeba, že USA vstoupily do 1. světové války, aby se američtí muži mohli cítit jako chlapi.

Po ekonomických danostech přichází na řadu tradiční otázka, zda je maskulinita biologickou daností nebo ideologickou konstrukcí. Pod dehonestujícím názvem "věčné mužství" se skrývá diferencialismus, což je matoucí označení pro to, že rozdíly mezi pohlavími jsou motivovány biologicky. Uvedena je sociobiologie opovážlivě tvrdící, že účelem pohlaví není porozumění, ale reprodukce, a diferencialistické feministky vyzývající ženy, aby si uvědomily svou latentní homosexualitu a bojující proti umělému oplodnění. Z proklamací diferencialistických feministek je posléze vyvozeno, co je cílem sociobiologie. Je opravdu obdivuhodné, jak je možné, nejen zazdít úspěchy sociobiologie, ale i překroutit vše k čemu došla. Inu, tvrdit, že jsme, čím jsme, především působením jakýchsi chemických substancí a nikoliv rozhodným nadšením aktivisty či úředníka, je zločin hodný pronásledování, zejména ze strany aktivisty či úředníka.

V dalším, jak zkušený čtenář čeká, nebude na biologický póvl brán zřetel, což umožní sociálně smýšlejících výzkumníkům bystře přesouvat stádia homosexuality za rannou bisexualitu, anebo kdekoli jinam. Ostatně psychoanalytici vědí, že perverze jsou v zásadě mužské. Čtenář užije glorifikace Moneyho, vyvozování poznatků o světě z beletrie ambulantně ošetřovaných neurotiků a ambiciózních analogií: Při kojení je matka mužem, který dává; dítě je ženou, která přijímá.

Téma vývoje dítěte v muže čtenáře dovede k zajímavým dobovým názorům na výchovu. Ernest Hemingway prý trpěl poruchami proto, že s ním matka spala do 6 měsíců v posteli. Až do 80. let bylo v příručkách otcům doporučováno, aby se s dětmi nemazlili a nedotýkali se jich. Skrze kmenové společnosti praktikující brutální přechodové rituály z dětství do mužského věku, se autorka dostává k homosexualitě, proplétající se tak jako tak celou knihou. Jedno z hesel muže prý je, nebýt homosexuál. V překvapivě mnoha společnostech se chlapci před homosexualitou ukrývají - nebo spíše jsou ukrýváni - do ryze mužské společnosti, patrně podle hesla, kdo se stýká s babama, sám je baba. Autorka zde předvádí opravdu vášnivé racionalizace. Kupříkladu vyvodí heslo: "Bolest je dobrá, rozkoš špatná", z výpovědi sportovce, který tvrdí, že americký fotbal začal hrát, aby měl úspěch u děvčat. (Jeden by řekl, že neměl v plánu nechat se od nich bičovat, ale on by si jednu nakonec vzal, ta by mu zakázala hrát a on by opravdu trpěl.)

Kapitola identita a pohlavní preference pak rovnou uvádí "gay studies" jako další podobor. Je uveden historický vývoj chápání i trestání homosexuality, ale i fakta o všeobecném celosvětovém rozšíření homosexuality a její kulturní neovlivnitelnosti. Přesto se kapitolou stále vina z Freuda dovozená idea, že lidé jsou ve skutečnosti bisexuální a kdykoli mohou svou orientaci změnit. A strach z homosexuality prý otcům brání dotknout se syna, naštěstí už generace zastánců feminismu nabourala mužský model a brzy se vynoří nové rodičovské chování...

Proces bourání ukazuje část "Být muž", jež je cestou k uzdravení chorého muže. Nejprve se čtenář seznámí s tvrdým mužem - od kovboje po jeho idealizaci v terminátorovi. Pak přijde na měkkého muže, který vzniká pod vlivem přání žen, zakazuje si projevy chlapáctví, ukazuje něhu. Časem se též ukázalo, že nový, femininní měkký muž se především nechce vázat a za nic převzít zodpovědnost. A tak se již v roce 1984 severské ženy měkkého muže nabažily a vyhlásily jeho smrt.

Nakonec se tedy ukázalo, že muži se feministickým přáním - jak předpokládala ona neúspěšná sociobiologie - přizpůsobili, zatímco ženy s tím nebyly spokojené. Avšak nezoufejme! Vzniká nový "usmířený muž": Ženy tyto mutanty s něhou sledují a tají dech... Zatímco s těmi, co zapomněli mutovat i souloží.

Elisabeth Badinterová se provdala za muže staršího o 16 let, úspěšného a bohatého právníka, později ministra spravedlnosti, který ve Francii spoluprosadit zákaz trestu smrti. Krásný příklad, že není rozporu mezi sociobiologií a aplikovaným feminismem.

Vydala Paseka v roce 2005.





Diskuze k této recenzi:


Jak se Vám líbila tato recenze?
Oznámkujte jako ve škole
 1     2     3     4     5    Odeslat
Celkem hlasů 9. Z toho průměrné hodnocení: 3,22.

Bookmark and Share
Knihovnice.cz je na sociálce... ne na úřadu, ale na sociálních sítích. Přidejte se k nám na Facebooku a Twitteru.

Facebook Knihovnice.cz Twitter Knihovnice.cz
Chcete zde
inzerovat?
Napište si o ceník
na adresu
Aktuálně Vám nabízíme
1062 recenzí
  (1003 ohodnocených)
1076 knih
  (954 ohodnocených)
a celkem 29978 čtenářských hodnocení
články pro RSS
Přidej na Seznam

PageRank ukazatel
Pachman, Richard - Kdokoliv
R e k l a m a
Bivaldová, Katarina - Čtenáři z Broken Wheel doporučují
Titul: Bivaldová, Katarina - Čtenáři z Broken Wheel doporučují
Sleva: 30 % (ušetříte 99 Kč)
Cena: 230 Kč

70 000 knih skladem. Najděte si novou oblíbenou knihu! Dobré Knihy.cz
Prodejte svoje knihy jiným čtenářům v online antikvariátu TrhKnih.cz
Antikvariát mezi lidmi
Zde může být Vaše reklama. Kontakt: reklama@knihovnice.cz
R e k l a m a
Čerstvé ukázky z knih
(1) Ulice Záhadných tajemství
Starší kusy
(1) Tajemství klášterní kuchyně
(2) Švihadlo
Námětem příběhu je život jednoho mladého muže, se kterým si osud nepříjemně zahrává. Do děje vstupujeme právě v momentě, kdy se s rodinou poprvé v životě vydává poznat svoji matku, která ho hned po ...
(3) Bod zlomu
Knihovnice.cz podporuje
Rosteme s knihou
Vydavatelství audio knih
Celé Česko čte dětem
Spřátelené weby
© 2004-2016 Alžběta Červená, Radek Červený, Václav Čermák. Všechna práva vyhrazena.
Publikování nebo šíření obsahu Knihovnice.cz je bez našeho výslovného souhlasu zakázáno.


TOPlist
Knižní startér - dejte šanci talentovaným autorům a zajímavým projektům