100 %

Banks, Iain - Vosí továrna

Britský spisovatel Iain Banks (*1954) patří stejně jako např. Ian McEwan mezi nejslavnější současné autory z britských ostrovů. Oba dva spojuje i fakt, že svými prvotinami udělali díru do světa knih. A u obou jsou tyto prvotiny, i když napsali množství další slavných a oceňovaných titulů, stále asi nejznámějšími a podle mnohých nejlepšími výtvory (u McEwana je to "Betonová zahrada").

Banksova kniha "Vosí továrna" (orig. The Wasp Factory), která vyšla v roce 1984, dle vyjádření našeho populárního teoretika a editora Martina Šusta (a nejen jeho) dosáhla doslova kultovní obliby. O knize se už napsalo mnoho článků, názorů a recenzí, které obsahují slova jako "... analytická akční studie pseudosvěta..., ... akcelerujících ke kataklysmatickému finále..." až po obyčejnější výrazy jako "... fakt brutální..., ujeté..., je to bomba". A popravdě pravdu mají všichni. Co tak přitahuje na této knize čtenáře? Proč se po ní tolik lidí pídí? Já to vidím jednoznačně v násilí, který kniha prezentuje. Násilí, smrt, to vše lidstvo fascinuje už pod úsvitu věků, toto téma vždy přitáhne čtenáře. Ano, ale v čem tedy tkví ta popularita, proč ten přívlastek "kultovní"? Potoky krve, brutalita, to vše už je v knihách po staletí. Jednoduše bych mohl říct, že kniha měla štěstí, že si ji všimli ti správní lidé. Ale já to vidím především v pojetí násilí, které Banks čtenářům prezentuje. Žádné mordy pro peníze, lásku, nevěru, žádné "trapné" nože a pušky. Vraždící malé dítě, stylem, o kterém se dá uvažovat v kategoriích fantastiky. Zabíjení, které si snad ani většina lidí nedokáže představit, vymyslet. A přitom vyznívá reálně, uskutečnitelně.

Všechno se přitom odehrává na izolovaném ostrůvku u skotského městečka, spíše písečné naplavenině, kde stojí dům našeho hrdiny - Franka Cauldhama. Je to jeho místo, které on považuje snad za živoucí bytost. Je ochranou jeho soukromí, jeho světa jakoby vytvořeného z Alenčina kraje divů. Prostě na knize je opravdu málo věcí, které by šlo charakterizovat jako normální. Pokud by někdo udělal psychologický a sociální rozbor hlavních postav tohoto románu, vydalo by to možná na další knihu. O "normálnosti" se u hlavních hrdinů - Franka Cauldhama, jeho otce a bratra Erika - nedá uvažovat. Šestnáctiletý Frank, jako hlavní hrdina a vypravěč celého románu, je bytost nesmírně zajímavá. Na jednu stranu dokáže vytvořit komplikovaná technická zařízení, debatuje o současných problémech, opíjí se o sobotách v hospodách, na druhou stranu stále jako dítě staví na pobřeží přehrady a městečka z písku, popisuje svoje okolí až infantilními názvy, prohání ptáky atd. Je to možná příčina jeho společenské izolace na ostrově, kde odmalička vyrůstá, kde se z otcova jistého tajemného rozmaru musí tvářit jako vzdálený příbuzný, který sem tam přijíždí na delší návštěvy. Jeho izolace a pocit méněcennosti díky fyzickým handicapům daly vzniknout speciálnímu náboženství, jakoby okopírovaného ze světa primitivních národů. Hlavním nástrojem té víry je právě vosí továrna. Všechno v jeho osobité víře, možná až okultistické záležitosti, se točí kolem smrti a násilí.

Čtenáře určitě šokoval fakt, že za násilím a vraždami stojí malé dítě. Dítě, které k tomu zabíjí s klidem a rozvahou a s děsivou logicky "nelogickou" ospravedlnitelností. Právě tato ospravedlnitelnost všech svých skutků dělá z příběhu něco více než jen knihu o zabíjení. V v průběhu dalších v zajetí své víry, svého fanatického ochranářství ostrůvku, kde žije, je Frank schopen každého činu.

Přitom se příběh vyprávěný Frankem čte jako thriller, děj plyne kupředu, k osudovému setkání Franka s jeho vyšinutým bratrem Erikem, který utekl z ústavu a započal svoji "děsivou" cestu domů. Jak napsal jeden kritik, toto dílo ukázalo, že Banks má přirozený vypravěčský talent a jedinečnou fantazii.

Knihu v češtině vydalo v roce 1998 nakladatelství Talpress jako jeden z prvních překladatelských počinu dnes slavného Viktora Janiše a Zuzany Šťastné.

11.02.2008