60 %

Barbet, Pierre - Říše Bafometova

Evropa 13. století a její křižácké výpravy. To je námětem románu francouzského spisovatele Pierra Barbeta "Říše Bafometova". A aby se tento příběh změnil z klasického historického románu na science fiction, Barbet přidal některá prvky a fakta, která se v naší historii nestaly (možná tak v nějakém paralelním světě, pokud věříte této časoprostorové teorii.) Vznikl tak román z alternativní historie.

Úvod románu nás zavede do francouzského kraje poblíž Troyes v roce 1118, kde rytíř Hugues během lovu narazí na tajemný kulatý objekt, schovaný uprostřed smrdutého močálu. Tato velká kovová koule se vynoří z bahna, a z jejího nitra vyjde děsivá pekelná bytost, která si nechává říkat Bafomet. A my jako moderní lidé¨na rozdíl od rytíře víme, že jde o UFO.
Má zajímavou nabídku, za jídlo a pití dá rytíři množství zlata a neuvěřitelných zbraní, které po založení rytířského řádu musí použít na dobytí Svatého města a rozšíření křešťanství mezi nevěřícími.
Následně se děj přenese do roku 1275, kdy velmistr založeného řádu templářů Guillaume de Beaujeu vydává na křížovou výpravu do Palestiny vybaven zázračným Bafometovým darem, malými koulemi, které vydávají oslnivé světlo a zář, po kterém se všechno v okolí přímo vypaří. Zde začíná alternativní historie. Křižáci totiž jdou od vítězství k vítězství, nikdo proti jejich vojsku a hlavně zbraním s blesky, což jsou samozřejmě jaderné bomby, žádnou šanci. Jeho výprava poráží Araby, a míří dále a dále na východ, až do říše Cathay velkého Kublaje.
Autor vytvořil zajímavý příběh, který v sobě kombinuje historii, válečný příběh a to vše v hábitu sci-fi. Používá mnoho autentických popisů především zbraní a jiných společenských reálií tehdejší doby, ale přitom hlavní důraz kladl na příběh. Hlavní hrdinové - templáři - jsou taky jenom lidé, a tak jde krásně vidět, jak se z počáteční hrůzy a respektu před všemocným tvorem z dalekých vesmírných končin pomalu krok po kroku ztrácejí bázeň. To je jeden z důležitých prvků, které dělají příběh zajímavějším. Templáři samozřejmě časem zjistí, jakým způsobem je Bafomet hlídá i na takovou dálku tisíce kilometrů, jak s nimi může komunikovat a vlastně rozkazovat. Zde hraje velkou roli taková až tragikomická postava řádového alchymisty- vědce, který zavřený ve své vozové laboratoři odkrývá záhady Bafometovy technologie.
Děj od počátku sice graduje, ale po několika kapitolách začíná být trochu stereotypní. Škoda, že autor některé momenty, které by mohly příběh ještě více zatraktivnit, řečeno lidově odhodil. Jedná se třeba o konflikty mezi různými rytířskými řády, které se zúčastní křižácké výpravy. Nebo situace, kdy najednou Guillaume zjišťuje, že těch atomových bomb mu začíná rapidně ubývat, a jediný "dodavatel" - mimozemšťan Bafomet - mu vyhrožuje, že když se stále bude snažit vymanit z jeho vlivu, tak mu další bomby nepošle a dokonce by možná začal podporovat velkého chána. Zde, v momentě rozhodující bitvy, by tento templářský handicap mohl znamenat změnu děje ze stále stejné válečné taktiky na nějakou jinou, a čtenář by najednou nevěděl, jak vlastně by příběh mohl skončit. A ani tuto možnost Barbet nevyužil a jedním odstavcem děj opět navedl do "starých kolejí".
Knihu u nás vydalo v roce 1993 nakladatelství Klub Julesa Vernea v edici Poutník s pořadovým číslem 6. s obálkou od Karla Zemana, která myslím nikoho nenadchne, ale ani neurazí. Je ale fakt, že ten raketomet, který vyobrazený rytíř drží, nikde v knize se neukazuje. K zajímavým počinům z redakční stránky patří bezesporu dlouhý doslov Egona Čiernyho, který v něm dost rozsáhle popsal skutečné příběhy jednotlivých postav. Což udělal na konci i sám autor, ale formou jedné dvou vět.
Kniha "Říše Bafometova" (nebo "Bafometova říše", v tiráži je to psáno takto) neaspiruje na žádné literární ceny, ale pokud chcete nějakou francouzskou fantastiku, je o několik tříd výš než populární příběhy Marka Stonea od J.P. Garen. A za tehdejší cenu 38,- (opravdu i tolik kdysi stálo SFaF) dostanete zajímavý, oddechový příběh.

02.08.2005