90 %

Barker, Clive - Abarat

"Od doby, kdy jsem četl "Kroniky Narnia" od C.S. Lewise, jsem si chtěl vytvořil svůj vlastní fantastický svět, naplněný postavami a bytostmi, které by vycházeli z mých snů. Svět, který bych mohl vyjádřit jak v barvách, tak ve slovech, které by vytyčily cestu pro množství dobrodružství. Abarat je tímto světem, mojí zemí OZ, mojí Narnií, můj ...

"Od doby, kdy jsem četl "Kroniky Narnia" od C.S. Lewise, jsem si chtěl vytvořil svůj vlastní fantastický svět, naplněný postavami a bytostmi, které by vycházeli z mých snů. Svět, který bych mohl vyjádřit jak v barvách, tak ve slovech, které by vytyčily cestu pro množství dobrodružství. Abarat je tímto světem, mojí zemí OZ, mojí Narnií, můj Neverland. Věřím, že se nám, to znamená mě a nakl. HarperCollins, podaří napsat knihy, které se nebudou podobat ničemu, co kdy bylo vytvořeno."
Takto komentuje důvod vzniku svého cyklu Abarat dnes už téměř kultovní anglický spisovatel, o kterém král hororů Stephen King prohlásil, že ho vidí jako jasnou budoucnost tohoto žánru. Abarat je po "Zloději duší" další kniha, kterou Barker původně napsal pro mládež, ale v konečné verzi je to tak reálné tvrzení, asi jako když bych prohlašoval, že Kingovo "To" je napínavý příběh pro dospívající děti, protože se hlavními hrdiny je parta dětí, které chtějí vystrnadit jednu zlou noční můru strašící v jejich jinak poklidném městečku Derry.
I když to nakl. BBart příliš v knize neavizuje, Abarat je název nejen knihy, ale název celého seriálu. Ten byl původně koncipován jako trilogie, ale podle posledních prohlášení autora bude existovat i čtvrtý díl (1. díl: Abarat, 2. díl: Abarat-Days of Magic, Nights of War, 3. díl: Abarat-Absolute Midnight, 4. díl: Abarat-The Eternal). Cyklus vychází od roku 2002, a každé dva roky vyjde nový díl. Existuje tedy zatím jen první a druhý díl. Jak už jsem na počátku citoval autora, je to svět, který vytvořil nejen pomocí slov, ale i obrazy. Pro celý tento cyklus Barker osobně namaloval stovky ilustrací, které postupně vkládá do textu. A i když nejsem žádné znalec malířství, jejich styl a barevná kompozice naprosto ideálně doplňuje celou atmosféru příběhu.
Hlavní hrdinkou, která nás dostane do tajemného světa Abarat, je malá Candy Quackenbushová žijící se svojí rodinou v zapadlém minnesotském městečku Kuřátkově. Toto ospalé místo uprostřed prérií je výjimečné pouze v jednom bodě. Je tím největším producentem kuřat v Americe. Celý město se točí jen kolem toho, všichni pracují pro kuřata, všechno smrdí kuřaty a všichni jsou na ně pyšní. Jen Candy toto místo, tento život považuje, za absolutně nudný a fádní. Ale v momentě, kdy dostanou ve škole za úkol napsat o nějaké zdejší zajímavosti, dostane se k příběhu, který změní její pohled na svět. Začnou se dít prazvláštní věci, které ji donutí udělat něco, co by ji jinak ani nenapadlo. Uteče ze školy, proběhne městečkem až do poslední, slepé ulice, za kterou už začíná pouze holá travnatá pastvina. A za ní, za několika vyvýšeninami se najednou objeví … druhý svět. Svět ABARAT. Narazí na bytost Johna Neplechy, který svých sedm bratrů nosí na svých parozích, na zabijáka Mendelsona Tvara, vražednou bytost, která ji hned chce připravit o život, a hlavně se dostane na okraj … moře. Uprostřed prérií najednou moře, Izabellino moře. Na něm se rozkládá 25 ostrovů Abaratu, každý trvající jen v jedné hodině dne. Dvacátý pátý ostrov zvaný Odomova, leží v centru Abaratu a v jeho čase se dá najít odpověď na všechny otázky všech časů. A zde se odehrává boj o nadvládu nad celou říší. Boj denních hodin proti nočním hodinám. A přímo do prostřed tohoto dějí je Candy vržena, a od první minuty nejde o nic jiného, než o její život. Bytostí s touhou zabít ji je více než dost.
Clive Barker zde vytvořil jistou směs hororu, fantastického cestopisu a dobrodružného příběhu. Jak jsem už napsal v úvodu, snažil se sice vytvořit příběh pro děti a mládež, ale přese všechno nemůže v sobě potlačit svůj žánrový základ – horor. Samotný příběh až tak komplikovaný opravdu není, ale základem jeho tvorby je obrovská imaginace. Jeho smysl pro fantastično nelze s ničím srovnávat. Celý příběh je založen na typicky pro něj psaných, nebo spíše vytvořených dialozích a popisech jednotlivých situací. Dovede si prostě pohrát s jednotlivými konkrétními epizodami, na kterých umně dokáže svůj talent pro navozování atmosféry strachu a hrůzy. Všechny bytosti jsou opravdu jako ne z jiného světa, ale spíše z jiné dimenze. A krásné na nich i to, že nelze předem říct, která z nich je zlá a která dobrá. Tak jako v normálním životě.
Kniha patří opravdu ke skvěle vytvořeným příběhům, jehož kvalitu ještě podtrhává jedinečná grafická úprava autora. Prodejní cena 390,- Kč. Není věru malá, ale dostanete světovou kvalitu. Jedinou nevýhodou knihy je snad to, že není ukončená a budete muset počkat na další díly.

11.01.2005