90 %

Barker, Clive - Hellraiser

Hellraiser je pravděpodobně nejznámější termín spojovaný s anglickým autorem hororů Clivem Barkerem, a to jak v knižní podobě, tak i ve filmové, kterou sám režíroval. Král hororů Stephen King v něm vidí literární budoucnost tohoto žánru. Jeho pojetí hororu se ale od Kingova diametrálně liší. Zatímco King vytváří horor z obrazu našeho běžného ...

Hellraiser je pravděpodobně nejznámější termín spojovaný s anglickým autorem hororů Clivem Barkerem, a to jak v knižní podobě, tak i ve filmové, kterou sám režíroval. Král hororů Stephen King v něm vidí literární budoucnost tohoto žánru. Jeho pojetí hororu se ale od Kingova diametrálně liší. Zatímco King vytváří horor z obrazu našeho běžného života, kde nadpřirozené entity figurují defacto jen jako katalyzátory psychické hrůzy, Barker podrobuje čtenáře cestě až na samou hranici krvavé a sexuální bizarnosti. Popisuje fyzické hrůzy a utrpení do co nejpodrobnějších vyobrazení, ale přitom se vyhýbá krvavým nechutnostem béčkových filmů. Tento hororový styl se dnes nazývá splatterpunk.
V knize v českém překladu Hellraiser se nacházejí dvě novely. Kromě titulní je to ještě Věk touhy. Obě dvě novely mají společný kromě obrazů krve a hrůzy ještě sexuální podtext, který ve Věku touhy hraje primární úlohu.
Hrdinou Hellraisera je mladý muž Frank, který svým nevázaným stylem života, plným vlastních potěšení a radovánek, se nudí, nic už v něm nemůže vzbudit touhu. Proto se vydává po stopě Lemarchandovy kostky. Ta slibuje otevřít dveře nevídaným rozkoším, které jsou mimo naše možnosti chápání. Přináší je bytosti z vyšších sfér - cenobité, bohoslovci Řádu řezné rány. Když se ale jednou kostka otevře, už neexistuje cesta zpět. A Frak si až dost pozdě uvědomuje, že na pojem ROZKOŠ je možno nahlížet z mnoha, opravdu mnoha rovin. Navěky ztracen v říši cenobitů marně hledá cesty zpátky z rozkoše utrpení. Jeho záchranou je Julie, manželka jeho bratra. Ta žije ze svého pohledu v nudném svazku, který ji ničí a ubíjí. Obývají dům, ve kterém Frank podstoupil rituál cenobitů, a kde je nyní skryt za metafyzickou stěnou iniciačního pokoje. Franka a Julii pojí staré sexuální tajemství. A smrt se dá vykoupit pouze smrtí.

Hledání opravdu funkčního afrodisiaka je námět druhé povídky Věk touhy, sexuální touhou a agresivitou přetékající příběh dobrovolníka pro lékařské pokusy Jeromeho Tredgolda. Tento neatraktivní muž, který to u žen už vzdal, dostane příležitost, kterou mu není schopen nabídnout ani bůh. Dr. Welles mu aplikuje slepého kluka, tajný vedlejší projekt z lékařského pokusu v laboratořích HUME. Jde o skutečně funkční afrodisiakum, které ze sexuální touhy udělá přímo živočišnou nutnost, božské poslání. Jeho citlivost a vnímavost ho zavede až za hradbu života.

Clive Barker má ve světě hororů velké renomé. V Česku existuje množství jeho oddaných fandů, kteří bohužel trpí jistým nezájmem ze strany našich nakladatelství, která v první polovině 90. let už minulého století vydala jeho bestsellery jako Věčné zatracení, Imagika, či Knihy krve, ale jejich nakladatelské priority se pravděpodobně změnily. Proto mnoho čtenářů potěšila informace, že v prvních dnech roku 2004 se objevila na našem trhu jeho kniha Utkaný svět vydaná v nakl. Laser. Podle zákulisní šuškandy se o jeho díla momentálně zajímá nakl. Classic.

11.10.2004