80 %

Barnett, Correlli - Bojujte s nepřítelem zblízka IV.

Vítězství! Čtvrtý díl dějin britského námořnictva ve druhé světové válce je tu. Není to tedy jen vítězství autorské a vydavatelské, ale též vítězství značící konec války. Předchozí díl dovedl ke zdárnému konci válku ve Středomoří, je proto nasnadě, že Correlli Barnett se nyní musí věnovat vylodění v Normandii. Tomuto tématu je zasvěcena převážná část knihy. Menší kapitola - asi 50 stran - popisuje námořní válku v Indickém oceánu a britský podíl na americkém vítězství nad Japonskem.

Ramsay považoval Kinga, velitele amerického Západního operačního svazu, za kňourala a panikáře. V minulém díle byl Harris hlupák, teď to schytal jiný, Barnett umí vybírat trefné citáty. Svědčí to o jeho erudici v práci s archivním materiálem! Harris ovšem souvisí (jako velitel bombardovacího velitelství RAF) s neradostnými výsledky spojeneckých náletů. Začátkem roku 1944 byly ztráty americké 8. letecké armády ve dne a RAF v noci takové, že bombardování Německa bylo strategickou porážkou. Řešení bylo podobné jako v případě konvojů - ochrana. Liberatory a Létající pevnosti B-17 začaly doprovázet dálkové stíhačky Mustang. Výsledná letecká bitva byla strategickou porážkou Německa - ztrácelo v ní hlavní devizu, zkušené piloty.

Mezitím v Británii probíhalo makabrózní plánování operace Neptune - námořní části vylodění v Normandii. Je pozoruhodné, že Němci v den útoku stále nevěděli o běžící spojenecké invazi. Velkou roli v tom sehrálo zničení německých meteorologických lodí v Atlantiku. Bez nich Němci nemohli tušit, že bouře, díky níž byla operace o den odsunuta, přejde. Zajímavé je, že Východní operační svaz se řídil britskými zásadami, kdežto Západní operační svaz americkými, což vedlo k různým dobám naloďování do výsadkových člunů i vlastního výsadku. Americké ostřelování trvalo příliš krátce a lodní děla byla zaměřována na zášlehy pobřežních baterií, které se objevovaly až 30 m nad hlavněmi děl. Výsadek na pláži Omaha by skončil tragédií, kdyby zde proti Spojencům nestála zcela podřadná 716. německá divize. Chyby, zmatky, nezvládnutá koordinace, špatná dělostřelecká příprava, neodstranění překážek proti vylodění pod vodou. Výsadek nesplnil Montgomeryho plány. Přesto byly ztráty nízké, vyřazeno bylo 3,300 Britů, 1,000 Kanaďanů, 6,000 Američanů a 258 výsadkových člunů. Za prvních šest dní Spojenci vylodili 326,547 mužů. Bez posledních dvou vět by celé vylodění tímto pohledem vypadalo jako naprostá porážka, Barnett, jak už bylo řečeno, je prostě kritický.

Němci Spojence zaskočili položením ústřicových min reagujících na změnu tlaku po proplutí lodi. Byly neodstranitelné a k eliminaci torpédových člunů, které je pokládaly bylo potřeba vybombardovat jejich doky v La Havre pětitunovými bombami Tallboy.

15. srpna zahájily americké jednotky operaci Dragon - vylodění u Marseille, 28. srpna město osvobodily a 13. září se spojily síly postupující z jihu s Eisenhowerovým křídlem vyloděným v Normandii. Přesto tuhá německá obrana rozleptala euforii Spojenců z rychlého postupu. Montgomery opominul důležitost vyčištění Sheldy a přístavu v Antverpách (známý důsledek víry v rychlé vítězství, který se projevil v operacích Market a Garden). Montgomery blokoval vyčištění Sheldy ještě šest týdnů po nařízení. Eisenhower mezitím zásoboval své síly přes Marseille a Toulon. V Montgomeryho rozhodování se možná zračila bolestivá zkušenost Britů s nizozemskými ostrovy - za napoleonských válek na Walcherenu pomřel britský kontingent na malárii. Přesto, že byly ostrovy obsazeny německou 70. rohlíkovou divizí (všichni vojáci měli speciální dietu), byl jejich odpor tuhý a bylo potřeba provádět obojživelné vyloďovací operace a bojovat s rychlými torpédovými čluny. Konec války byl také vzedmutím síly a hlavně počtu německých ponorek, v březnu 1945 jich bylo ve službě 459, což bylo nejvíce za celou dobu války.

Konce války se nedožil konstruktér britského vítězství na moři, Bertram Ramsay, zahynul při nepovedeném startu letadla v severní Francii. S ohledem na množství a kvalitu literatury o dni D se dá říci, že to je snad prvá část knihy, která není zpracována detailněji než v jiných publikacích. Obsáhlejší je ovšem v popisu štábních plánování. Barnett znovu opakuje, že válka s Německem byla důsledkem pošetilosti britské politiky ve dvacátých a třicátých letech a podobně soudí o válce s Itálií. v případě války s Itálií to znamenalo ignorovat italské dobrodružství při napadení Habeše. Británie byla největším kolonizátorem, takže by tento přístup neměl překvapovat. Co by bylo nepošetilé chování ve vztahu k Německu, to je závažná otázka, do které se snad lépe nepouštět, když už jsme od autora přečetli tři a tři čtvrtě knihy, že?

Po konci války v Evropě musí zákonitě následovat proces pádu imperiálního Japonska. Autor upomíná, že bitva v Korálovém moři, vzdor taktickému vítězství, byla strategickou porážkou Japonců, protože odvolali vylodění na jižním pobřeží Nové Guineje. Podobně přelomovou byla bitva o Midway: přinutila katastrofálně poražené Japonce přejít do strategické defenzívy. Midway symbolizovala okamžik definitivní ztráty významu bitevní lodě po čtyřech stoletích její nadvlády v námořní válce a její nahrazení lodí letadlovou.

Británie v letech 1942 až 1944 ve válce v Tichomoří prakticky žádnou roli nehrála. Výjimkou je nálet Japonců na Colombo na Srí Lance, jakási obdoba amerického Pearl Harboru. Je mu však věnováno méně prostoru než shrnutí událostí na východní frontě. Význam tomuto rozsahu sice odpovídá, ale kde jinde už bychom se o této akci mělo dočíst? Naopak pečlivě je popsán britský vzorný a za pouhých šest týdnů připravený výsadek na Madagaskaru 5. května 1942. Shrnuty jsou i obojživelné operace v Barmě.

Barnett na poměrech výroby Británie a USA ukazuje britský úpadek. Británie během války vyrobila 2,4 mil.tun lodního objemu válečných lodí, USA 8,2 mil. tun, Británie 8,3 mil.tun lodního objemu obchodních lodí, USA 50 mil. tun. O jistém stupni zaostávání svědčí i kvalita britského trénu: Trén britského Tichomořského loďstva naopak připomínal spíše námořní verzi nesourodého procesí najatých kár, markytánských vozů a kočárů s prostitutkami, jež se táhlo za armádami 18. století. V roce 1870 se britský zahraniční obchod rovnal souhrnu zahraničního obchodu USA, Německa a Francie. Naopak v roce 1945 představoval třetinu jeho hodnoty z roku 1939. Britský průmysl, jež byl po dvě stě let vzorem pro celý svět, byl zaostalý, pracovní síla nevzdělaná a líná. Autor konstatuje, že vyléčení z imperiální slávy nastalo až v sedmdesátých letech, kdy Británie zrušila globální loďstvo velkých letadlových lodí a zavedla protiponorkové loďstvo dislokované v domácích přístavech.

Léčbu z velmocenství už přitom Britům ordinovali koncem války Američané. Červencový útok na zakotvené zbytky japonského námořnictva proběhl bez britské účasti, aby nemohli tvrdit, že se podíleli na vítězství. McArthur zakázal přijímat jakékoli kapitulace před celkovou kapitulací na palubě Missouri. Nedovolil tedy Britům lokální vítězství v Indickém oceánu, čehož chtěl dosáhnout Churchill. Následky tohoto ne-vítězství pro koloniální panství přinesla padesátá léta, ale to už je jiná kniha. Tento soubor je však uzavřel plnohodnotně a zájemci o námořní válku by jej, navzdory Hubáčkovým a Hrbkovým knihám, neměli opomenout.

Vydala Paseka v roce 2009.