100 %

Barry, Dave - Dave Barry v kyberprostoru

"Dave Barry v kyberprostoru" je humorná knížka o počítačích. Máte rádi počítače? Já ano, problém je, že ony nemají rády mě. Fungují vždycky, jen ne tehdy, pokud si k nim sednu já. Někdy začne vše fungovat, už když se na počítač alespoň z dálky podívá někdo jiný, nejlépe někdo mužského pohlaví. Takže můj vztah k počítačům je přátelský, ale většinou ...

"Dave Barry v kyberprostoru" je humorná knížka o počítačích. Máte rádi počítače? Já ano, problém je, že ony nemají rády mě. Fungují vždycky, jen ne tehdy, pokud si k nim sednu já. Někdy začne vše fungovat, už když se na počítač alespoň z dálky podívá někdo jiný, nejlépe někdo mužského pohlaví. Takže můj vztah k počítačům je přátelský, ale většinou jsem s nimi ve válečném stavu. Humoristické knížky také zrovna nevyhledávám, i když proti humoru nic nemám. Na knížce, která je celá napsaná jen proto, abych se nad ní v jednom kuse chechtala, mi prostě cosi z principu vadí. Zato když se povede legrační místo např. v Kingově hororu, bývá to naprostá "bomba". Možná je to tím kontrastem? Ale nedávno, když do mého čtenářského života vstoupil "Dave Barry v kyberprostoru", jsem změnila hodně ze svých zvyklostí. Za prvé mi vůbec nevadilo, že se ode mě chce, abych se neustále bavila, protože jsem se bavila zcela dobrovolně. Hihňala jsem se i v tramvaji, a to nahlas, což běžně nedělám. Prostě to nešlo jinak. Doma na mě manžel, zvyklý na svůj podvečerní klid nad novinami a u televize, zatímco já duchem nepřítomná hltám nějaký thriller, vrhal nejdřív překvapené a později už káravé pohledy, protože neslyšel sportovní zprávy. A Barryho jsem si také "šetřila", nepřečetla jsem ho jedním dechem, ale schovávala jsem si na každý den pár stránek, abych měla zajištěno, že se zase budu co dvě minuty hihňat. Není to špatné, vážně!
Kniha se tváří jako příručka či průvodce světem počítačů, ale opravdu jen na pohled a podle názvů jednotlivých kapitol (např. Jak fungují počítače, Jak instalovat software, Práce s textovým editorem, Internet...). Ale už při čtení obsahu narazíme na názvy, které nevypadají zrovna seriózně, např.: "Krátké dějiny počítačů od jeskynních stěn po Windows 95. Ne že by to byl jednoznačný pokrok." Kniha je plná skvělých vtipných míst, nad kterými si říkáte "no to je úplně přesné!", a nemusíte být zrovna počítačoví odborníci. Mě osobně nadchla třeba tato poznámka v jedné z úvodních kapitol:
"Ve většině z nás vzbuzují počítače posvátnou hrůzu. To proto, že pracují s elektřinou, která nás naprosto vyvádí z konceptu. Dosud si nejsme jisti, jak je možné, že nevyteče ze zásuvky, když vypneme nějaký přístroj.*
*Odpověď: "Nestane se to díky tlaku vzduchu."
Překrásné je také pojednání o internetu a o výhodách, které přináší do všech oblastí našeho života. Například do školství:
"Představte si tenhle scénář: je 20.00 hodin večer běžného pracovního dne a vaše dvanáctileté dítě si najednou vzpomene, že musí vypracovat důležitou slohovou práci o španělsko-americké válce, a to do zítřka. Musí si k tomu sehnat nějakou literaturu, ale knihovna je zavřená. Nevadí! Vaše počítačově vzdělané dítě jednoduše pustí váš počítač, aktivuje váš modem, napojí se na internet - revoluční Informační Superdálnici - a za několik minut si už vyměňuje fotky nahých žen s jinými dětmi po celé Severní Americe."
Co dodat? Čtěte a dobře se bavte!

13.10.2004
Jana Martiníková