70 %

Baxter, Stephen - Časupodobné nekonečno

Tvorbu anglického autora S. Baxtera můžeme považovat za typickou hard SF. Technika a věda zde hraje důležitější roli než osoby a snimi spojený děj. Je to dost podobné tvorbě A.C. Clarkeho, se kterým dokonce Baxter napsal několik knih. Můžeme tvrdit, že Clarke má vjeho osobě dobrého nástupce. Sjeho českými překlady se mohl čtenář seznámit díky ...

Tvorbu anglického autora S. Baxtera můžeme považovat za typickou hard SF. Technika a věda zde hraje důležitější roli než osoby a snimi spojený děj. Je to dost podobné tvorbě A.C. Clarkeho, se kterým dokonce Baxter napsal několik knih. Můžeme tvrdit, že Clarke má vjeho osobě dobrého nástupce. Sjeho českými překlady se mohl čtenář seznámit díky nakl. Laser, které uvedlo na trh díla Vor, Proud a právě Časupodobné nekonečno. Přímá návaznost mezi nimi není, ale ztoho , co se mi podařilo zjistit, mají tyto příběhy podobný svět a několik společných prvků, jako například tajemnou polobožskou rasu Xeelee, o které se vtéto knize okrajově zmiňuje. Těžko říct, jestli vrománu je hlavní hrdina. Postav je vději dost, ale nedovedu opravdu označit, která znich je hlavní, nebo důležitější. Je zde Michael Poole, teoretický vědec a tvůrce časových brán operace Interface, je tu Jasoft Parz vyslanec a kolaborant budoucího lidstva, jsou tu mimozemští okupanti Qaxové, jsou tu rebelové, Wignerovi přátelé zokupované Země atd. Ale nikoho znich nemůžeme označit za hlavního hrdinu. Možná by tento titul měl patřit vědě a technologii.
Román se odehrává především ve dvou časových rovinách. Je tu budoucí Země, svět Michaela Poola ,kdy lidstvo už dosahuje hvězd, podniká vesmírné lety, a pak tu je jeho o 1500 let starší podoba, zdevastovaná a porobená Země, živořící pod tyranií Qaxů, mimozemské rasy, která si lidstvo po krátké a vítězné válce zotročila. Fyzik Poole vytvořil ve své době funkční model časových brán. Jednu postavil na orbitě Jupitera, sdruhou odletěla jeho spolupracovnice a milenka Miriam do vesmíru. Relativistický časový rozdíl po roce letu činil kolem 1500 let. Zde pak otevřela druhou časovou bránu a tak vznikl časový tunel. Ale doba, ve které Miriam skončila, není taková, jak si to lidé představovali. Zemi vládnou Qaxové, kteří vlastní vyspělejší technologie. Lidstvo ztratilo většinu svých výhod (např. ZS zastavení stáří) a otročí pro ně. Ale Qaxové nic netuší o příletu expedice zminulosti sčasovou bránou. Lidé zVignerových přátel tuto starou legendu znají a chystají se to využít pro útěk včase. Připravují prominulosti něco, co vbudoucnosti zničí tyranii Qaxů, ale nikdo kromě nich neví co. Ale ani Qaxové nezahálejí a připraví svůj vlastní plán.
Když se podíváte na hlavní dějovou linii, zjistíte, že ve své podstatě nejde o žádný komplikovaný příběh. Není to ani klasická časovka jako např. Stráž času, Časoválky atd. Není to ani žádná military sci-fi. Ztohoto hlediska můžeme snad říct, že Baxter varuje ET vetřelce:Nikdy lidi nepodceňujte, jsou to ke všemu odhodlané krvelačné bestie. Většina knihy je opravdu věnována popisům a teoriím časoprostoru a kvantové fyziky. Vše ostatní jde stranou. Postavy nejsou nijak charakterově jedinečné, autor ani nenaznačil podobu světa Michaela Poola, ani světa porobeného Qaxy. Pevně se držel jen toho podstatného pro svůj příběh. Přiznám se, že vmomentě, kdy se objevilo slovo singularita , přeletěl jsem následující text opravdu letem světem. Ale vknize jsou náměty, které považuji za velmi zdařilé, dokazující velkou autorovu představivost. Například moc se mi líbí nápad sbiologickými vesmírnými loděmi Drážkami, nebo zeměloď Wignerových přátel, či konečné rozluštění jejich plánu připomínajícího nějaké kosmické náboženství.
Překlad a redakční práce je na profesionální úrovni, jak jsme si u Laseru zvykli. Myslím, že hlavně překladatel se musel dost poprat smnožstvím technických termínů. Velmi dobré je i zachování formátu a stylu ilustrací u všech jeho předešlých vydaných knih.
Za použití mého osobitého stylu čtení se mi kniha celkem líbila, ale i přesto ji hodnotím o bod méně než fanoušci SF ve Velké Británii.

13.10.2004