90 %

Becker, Boris; Lübenoff, Robert; Sorge, Helmut - Hráč

Jakmile jsem se dozvěděl, že tenisový idol Boris Becker u nás vydává svou autobiografickou knihu, jednoduše jsem ji musel mít, a to z jednoho prostého důvodu. Už od ranného věku jsem díky rodinné tradici trávil téměř veškerý svůj volný čas na kurtech. Nejprve krátkou dobu jako pouhý divák, do kočárku se totiž raketa vejde jen s nemalými obtížemi. Jen co jsem se ale naučil chodit, už mi nešla z ruky. Postupně jsem se stal hráčem.

Nejsem sice žádná tenisová superhvězda.. no, nejsem popravdě řečeno asi ani hvězda, ale myslím si, že dokážu o něco málo lépe jak většina "běžných" čtenářů pochopit, nebo si alespoň představit, jaký život může sportovní celebrita mít. Nejsou to totiž jen peníze, uznání, krásné ženy a tisíce obdivovatelů. Je to hlavně dřina, nic než nekonečný trénink, stres a sebeobětování. Například já až nyní v dospělosti dokážu ocenit dar, který jsem v podobě lásky k tenisu a sportu obecně od svého otce dostal (tati díky!). V době svého nejaktivnějšího hraní jsem si naopak mnohokrát říkal, že raději než trávit dětství na tenisových kurtech bych chodil ven s kamarády a blbnul, tak jako všechny ostatní děti.

Dost už ale o mně. Když se řekne jméno Boris Becker, tak snad není člověka, který by nevěděl, o koho jde. Do podvědomí lidí Becker vstoupil v roce 1985, když teprve jako sedmnáctiletý (!), poprvé vyhrál světoznámý tenisový turnaj ve Wimbledonu. Tenkrát si asi všichni sportovní fandové museli říkat: "Odkud vlastně tenhle německý mladíček přišel, kde se tak najednou vyloupl na předních pozicích světového žebříčku?" V Hráči se dočtete, že pochází z nevelkého německého městečka Leimenu, a také poněkud méně známou informaci, že jeho matka Elvira pochází z Ostavy tehdejšího Československa. Při popisu svého raketou poznamenaného dětství (o které vlastně přišel), píše Becker podobně jako já v úvodu této recenze. Kromě dětství se dozvíte i některé další podrobnosti z osobního života, stranou nezůstane manželství s Barbarou a následný težký rozvod, ani nemanželská dcera nebo třeba obvinění z daňového úniku.

Co se tenisu týče, v Hráči nechybí líčení některých zápasů nebo nejdůležitějších momentů z nich. Dočtete se také o Beckerových významných soupeřích a jejich vzájemných vztazích. Velmi zajímavé je rovněž vyprávění o hájení německých barev v Davisově poháru a rozhovor s americkým tenistou Johnem McEnroem.

Kniha samozřejmě není jen o osobních pikantnostech v bulvárním stylu a o hraní tenisu. Tenis totiž, tak jako každý jiný sport, není jen o hraní, turnajích, atd... je to životní styl a pokud se mu chcete opravdu věnovat, musíte jím žít. Boris Becker jím žil (a snad ještě žije) a i já jsem měl podobnou zkušenost. I když jsem tím pravděpodobně "neobjevil Ameriku", přišel jsem na to, že sport Vám dá hodně i do běžného života. Formou hry zjistíte, že nikdy není nic zadarmo, že o všechno musíte bojovat a že se při cestě za úspěchem nesmíte nechat odradit menšími nezdary. I přes prohraný set totiž můžete celý zápas vyhrát. Podobnými postřehy se Hráč jen hemží.

Borise Beckera obdivuji nejen jako tenistu, ale i jako osobnost. Pokuste se představit si, co všechno s lidskou psychikou provede, když se během dne stane ze sedmnáctiletého kluka doslova národní celebrita. Na jedné straně jsou peníze a obdiv, naproti tomu ale stojí neodbytní novináři a fotografové, kteří Vás pronásledují na každém kroku. Představte si, že nemůžete v klidu zajít do své oblíbené restaurace nebo mít schůzku, aniž by Vás někdo nepoznal nebo dokonce neobtěžoval. Nevím jak Vy, ale já osobně bych s Beckerem v tomto neměnil, ani za nic. Někteří lidé takovou popularitu nezvládnou a hledají únik v drogách, alkoholu či něčem obdobném. Becker ale svou situaci ustál a proto si zaslouží můj obdiv.

Hráč je velmi čtivě napsaná kniha a doporučuji ji k přečtení všem, nejen sportovcům, protože každý si v ní podle mého názoru může najít něco, co ho zaujme. Obsahově dokonce předčila má očekávání. Pokud bych měl také něco vytknout, tak snad jedině poznamenám, že mi k textu chyběly doprovodné fotografie, v knize tohoto druhu jsou totiž jistě vítaným zpestřením. I přesto ale říkám, přečtete si ji a seznamte se s Borisem Beckerem, jeho rodinou, láskami, přáteli a známými, poznejte, jak tvrdý je tréninkový režim vrcholového sportovce a jak snáší velké výhry i prohry, jak ty tenisové, tak ty životní.

24.06.2005
racer