90 %

Becker, Tom - Krev života

Co určuje, že se z určitého titulu stane světový bestseller? Jedinečná kvalita díla nebo snad autorovo spisovatelské mistrovství? Sám si myslím, že vše je dáno především štěstím. Přiznejme si upřímně, co je tak neopakovatelného na cyklu Harry Potter, či na upíří romanci Stmívání od S. Meyerové? Staly se z nich kulty, točí se kolem nich stamiliony dolarů, ale důvod je...co? Podle mne prostě vyšly ve správnou chvíli na správném místě a se správnou propagací. A protože jako čtenář asi celý život nevystačíte se dvěma tituly, je fajn se podívat i po něčem jiném, co sice neplní stránky světových bulvárních časopisů, ale přesto svoji kvalitou je výše uvedeným hitům zcela rovnoprávným soupeřem.

Jedním z titulů, které v poslední době mohou směle konkurovat zmiňovaným seriálům pro mladé čtenáře, je cyklus Temná strana (orig. Dark side, 2007) britského autora Toma Beckera (celým jménem Beckerlegge). Nápad tohoto seriálu vychází z gaimanovské myšlenky tajného, záhadného Londýna uprostřed skutečného Londýna, nám známého. Tato pochmurná součást metropole se nazývá Temná strana. Vznikla už v dobách velké královny Viktorie, kdy se město začalo velmi rychle rozšiřovat a plnit, a bylo třeba něco udělat s nejděsivější spodinou, která ohrožovala plynulý rozvoj města. Tato lůza byla vykázána do skryté části města, které se začalo říkat Temná strana. Cesty tam ale byly zapomenuty a lidem ze "světlé" strany ztraceny. Temná strana, "zamrzlá" ve viktoriánské době začala žít svým vlastním životem. Vznikl zde svět, kde mohly svobodně pobývat temné bytosti, lidské i nelidské. Vše pod vládou Jacka Rozparovače.

Hlavními hrdiny jsou čtrnáctiletý Jonathan Starling, ne zrovna vzorový kluk z Londýna, a jeho ochránce z Temné strany, respektovaný a strach nahánějící soukromý detektiv Elias Carnegie. Je to vlastně obdobná příběhová dvojice jako z cyklu "Smrtislav Hezoun". Ale zatímco Smrtislav Hezoun je oživlá lidská kostra, Carnegie je vlčí muž. A zatímco "Smrtislav Hezoun" je více fantaskní a stylem více připomíná dílo pro děti a mládež, knihy Toma Beckera svým pojetím více připomínají zmiňovaný román Neila Gaimana "Nikdykde". Je v nich svět děsivý a nebezpečný, kde na každém rohu číhá smrt, připravená lapnout každého, kdo poleví v ostražitosti. Přes nepopiratelnou fantastičnost popisované země je zde ale také místo, kde se žije s podobnými problémy jako v našem světě. A to autor zpracoval takovým stylem, aby se dalo tvrdit, že kniha není už zdaleka určená pro dětské či mladé čtenářstvo. Autorovo vykreslení postav, prostředí a samotného příběhu je v dokonalé harmonii. Ničeho není příliš, ničeho není málo. Těžko bychom v příběhu hledali nějaké "hluché", nudné místo.

Už od prvního vstupu do temné říše čtenáře upoutá bezcitnost a pochmurnost, které ale Becker dokázal dokonale vybalancovat. Přidat ještě trochu více zla a děsivosti, už by příběh začal být absurdní, ztratil by uvěřitelnost i pro staršího čtenáře. Stal by se z něho příběh pro otrlé děti a mládež. Takto jde o knihu, která dokáže oslovit všechny věkové skupiny čtenářů, dychtící po dobře napsaných fantaziích na pomezí hororu. Česky zatím vyšly první dva díly "Temná strana" a "Krev života". Ve světě má už série dvě další pokračování - Nighttrap a Timecurse a v Británii sklidila několik literárních ocenění.

Cesty mladého Jonathana za odkrytím tajemství jeho původu, jeho ztracené matky a podivných osobností Temné strany mne na jeden víkend dokonale ukotvily k těmto dvěma knihám. Klidně tuto duševní potravu doporučuji i Vám.

Knihy přeložili Petra a Ladislav Nagyovi. Vydalo v letech 2008-9 nakladatelství Albatros.

11.03.2010