90 %

Beigbeder, Frédéric - Láska trvá tři roky

"Láska trvá tři roky, protože ... trvá tři roky!" je myšlenka, kterou nám ve svém díle prezentuje Frédéric Beigbeder, populární a mírně skandální francouzský autor knih jako "99 franků" a "Windows on the World". Tento objev současné frankofonní literatury (nar. 1965) sklízí ve Francii úspěch, a tak se na jeho tituly "vrhlo" i naše nakl. MOTTO. Jak ...

"Láska trvá tři roky, protože ... trvá tři roky!" je myšlenka, kterou nám ve svém díle prezentuje Frédéric Beigbeder, populární a mírně skandální francouzský autor knih jako "99 franků" a "Windows on the World". Tento objev současné frankofonní literatury (nar. 1965) sklízí ve Francii úspěch, a tak se na jeho tituly "vrhlo" i naše nakl. MOTTO. Jak ale upozorňuje jeden z našich literární kritiků, popularita ve Francii nemusí automaticky znamenat popularitu i u nás, protože francouzský způsob reklamy knih funguje velmi komerčně, vlastně bychom mohli říct, že na rozdíl od našich tam knihy nějakou reklamu mají. Ohlasy českých čtenářů na jeho knihy jsou ale velmi příznivé, a tak jsem se rozhodl přečíst zatím poslední český překlad, který na začátku roku 2005 vydalo Motto.
Hlavním tématem je ... láska, možná tak literárně obehraný cit, že snad ani nemá o něm cenu psát. Beigbeder ale na tento cit nahlíží skutečně očima současného mladého člověka, tedy jedince evropského blahobytu, společenské izolace, citové vyprahlosti, prostě všeho, čím je dnešní evropský svět daný. Už od počátku musím přiznat, že s jeho propagovanou tezí nesouhlasím, aspoň z pozice třináct let spokojeně ženatého muže. Považuji to spíše za hledání jisté výmluvy, proč není hrdina schopen udržet si partnerský vztah. Krásně je to vidět na jeho snaze poukázat na nějaké statistiky a výzkumy, které dokazují, že partnerská věrnost je biologický a společenský nesmysl.
Kniha je psaná moderní způsobem, který popírá základní principy románů. Místy je to vyprávění, pak filozofování, pak jsou do textu vloženy dopisy, atd. Mimoto je text dost okořeněný ne vulgarismy, ale výrazivy z pornografické literatury, které ale prostě do jeho života patří. Zajímavý je taky vztah hrdina-autor, který se už v druhé kapitole mění větou: "Dobrý den, tady autor", a v poslední kapitole se dokonce přiznává, že hrdina: "Marc je mrtvý, a odteď jsem to já, a já se jmenuji Frédéric Beigbeder." Už od prvních stránek máte jako čtenář podezření, že jde asi o autobiografické vyprávění, které se tím jen potvrzuje.
Samotný příběh, dáli se to tak nazvat, není nijak originální. Hrdina po tom, co se nedokáže v manželství "udržet na uzdě", se utápí v moři lítosti, a hledá nějaké zdůvodnění své neviny. Ale kuriózně východisko ze své citové krize hledá a nachází v lásce, sice v nevěře, ale zcela té osobě propadne. Zajímavý je konec, kdy autor - hrdina vlastně potvrzuje své myšlenky tím, že jeho nový vztah přetrvává díky tomu, že jeho partnerka taky vyznává jeho filozofii. Závěr je psaný stejně jako např. Kingův "Running man", kde kapitoly začínají "a čas běží", zde ale jde o countdown dnů, pomalu, ale děsivě se blížících k výročí tří let jejich lásky a hrdina se s hrůzou bojí, co se pak stane.
I když to vypadá, že kniha mi jako čtenáři nesedla, není to pravda. Jen jsem nesouhlasil z jeho filozofií lásky, tedy aspoň ve většině. Samotný příběh se mne velmi zaujal a knihu jsem četl každou volnou chvilku. Považuji to za velmi dobře stavěnou knihu, neobvykle koncipovaný příběh, a tak moje vysoké hodnocení 90% si kniha opravdu zasloužila.

04.04.2005