80 %

Benamou, Georges-Marc - Mnichovský přízrak

Trauma Mnichova ještě po sedmdesáti letech a nepřichází z Česka, ale až z Francie. Z té Francie, která premiéra Daladiéra vítala po návratu z Mnichova jako zachránce míru. Z té Francie, která měla za dva roky po té zakusit hořkost blitzkriegu a na jejímž nebi připisovali cenné body pro dosažení porážky alespoň trochu "se ctí" i českoslovenští letci. Vida, malý velký český mindrák není ani tak malý, ani tak český. Je minimálně dost velký, aby zaujal poradce francouzských prezidentů Mitterranda a Sarkozyho. Můžeme sice říci, že touto knihou se Georges-Marc Benamou, francouzský novinář, scénárista a spisovatel, mstí Édouardu Daladiérovi za léta utrpení při práci v archivu, kdy musel procházet jeho paměti. Ale, přiznejme si, on by to býval nedělal, kdyby nevěřil v úspěch takové knihy!

Ostatně, víra ve své schopnosti byla namístě. Benamou napsal skvělou historickou novelu, neváhal bych skoro napsat thriler, jakousi obdobu oblíbených dramatizací ze soudní síně. Vlastně se nic moc neděje, politici se balí na cestu, cestují do Mnichova, jednají, svačí, obědvají, podepisují a jedou domů. Ale ty úvahy mezitím! Vykreslení postav a jejich dilemat, v tom je ukryt vybroušený literární briliant.

Z evropských kořenů mi zbylo jen křestní jméno Milena. ... Tehdy v roce 1968 jsem přesvědčila svého šéfa, že přinesu nové informace ze zákulisí dne, kdy vlastně začala druhá světová válka. Ale nebude to tak jednoduché, stejně jako ve skutečném životě, je i k literární Mileně Daladiér příkrý. Celý příběh se začíná rozvíjet až po dramatické události s otevřením stolu. Benamou umí vskutku vybudovat příběh, ten není poradcem prezidentů nadarmo! Vůbec se nedivím, že Havel s Formanem po tomto díle sáhli, sám už to vidím na velkém plátně.

Jakkoli bylo mnohé prozrazeno už v reportáži z diskuse při vydání knihy, dovolím si zopakovat: román sleduje akt mnichovské konference o odstoupení československých pohraničních území jako příběh životní katastrofy Édouarda Daladiéra, premiéra z lidu, z venkova, který bojoval v zákopech první světové války, který se viděl jiným než ostatní francouzští politici. On Daladiér neustoupí jako Sarraut v roce 1936, když Němci odsadili Porýní, ani jako Chautemps, když Hitler obsadil Rakousko. ... Nezapomene na to, že právě dva francouzští slavisté Louis Léger a Ernst Denis, si na počátku století vysnili Československo jako federální, frankofilní a rosseauovský stát.

Přesto právě on, Daladiér, venkovan s býčí šíjí, ten který má s Hitlerem obdobnou praktickou zkušenost z války svůj zápas s historií prohraje. Nejen, že jej prohraje, ale jako jediný si je plně vědom toho, že opravdu, vcele a plně prohrál a Francie s ním. Právě proto jej nachází Milena v domku za ostrohu uprostřed Rhôny a právě proto ani sami Francouzi netušili, že Daladiér stále ještě žije. Premiér do konce života nepřestal hledat svou chybu a hledat viníka tohoto selhání - nejčastěji v Benešovi a v Československu.

Na konci knihy čtenář nalezne překvapivě bohaté odkazy na literaturu, jako za knihou populárně naučnou nebo odbornou. Je patrné, že Benamou prošel všechno. Sám ostatně připustil, že i to je dost málo. Kromě stresujícího a ponižujícího jednání a hry nervů mezi jednotlivými účastníky vysvítá celá historie počátku dvacátého století i její drobné, partikulární fasety. Na Alexise Legéra, vulgo nobelistu Saint-Johna Perse jsem upozornil už v reportáži. Zde se však objeví další, rasový "úhel pohledu", kvůli němuž se k této konferenci nikdy nehlásil.

Jiným detailem je odkaz na potencialitu politiky, ony nepravděpodobné možnosti, které změní samozřejmost ve zcela neuvěřitelné bláznění. Kdo by jen řekl, že budoucí francouzský premiér se přátelí s německým obchodním zástupcem šampaňského Pommery jistým von Ribbentropem a, o hrůzo, i budoucím arcikolaborantem de Brinonem, velvyslancem vichistické vlády v německé Paříži a hlavou patetického francouzského exilu v Německu na podzim roku 1944. A co víc, že tato skupinka při dovolených v lázních řeší otázky světového míru a německo-francouzského sblížení.

Když zvolal: "Tak je donutíme," jednal úplně stejně jako Laval, který na zimním velodromu i jinde později požadoval, aby zátahy na Židy a odbojáře prováděla francouzská policie, nikoliv gestapo. Šlo přece o národní svrchovanost. Benamou Daladiéra nešetří, patrnější to bylo v diskusi, v knize se jeho osobní vztah k tomuto politikovi skrývá právě v takovýchto nelichotivých srovnáních a jinak ukrytých invektivách. Přesto nakonec vidíme, jak bezbranný a vlečený událostmi i německou režií mnichovského spektáklu byl.

Traduje se, že při pohledu na dav jásající po návratu z Mnichova premiér zamručel: "Ti volové..." Snad je to literární fikce - tentokrát Sartrova - ale pravdou zůstává, že Daladiér věděl. Společně jsme utkali závoj, kterým se měla zahalit nesnesitelná pravda. S Francií, velkou, imperiální Francií byl konec. Mnichovské trauma po francouzsku. Mistrné!

Vydala Paseka v roce 2008.