100 %

Bittner, Jan - Deník kastelána

Jan Bittner je pseudonym autora, který představuje čtenářům svou prvotinou Deník kastelána, ale zároveň chce zůstat v anonymitě... Současná literatura nabízí čtenářům své nejrůznější literární podoby: romány, paměti, deníky, autobiografie, korespondence, rozhovory, auto terapeutické knihy (autor jedné knihy), vykonstruované příběhy, parodie, topografie, odkazy, bajky, mýty nebo zvířecí motivy.

"Literatura je les." (Umberto Eco)

Ačkoliv nemám ráda knihy typu deník, publikace Deník kastelána mne přilákala názvem, knižní obálkou a tématem, děj celého příběhu se odehrává na zámku. Publikace je v pevné vazbě s přebalem, má 190 stránek textu psaného jako deník. Ten se datuje od 1. 11. do 19. 4. následujícího roku, děj se odehrává tedy kolem roku 1996. Ilustrace na obálce může působit dojmem, že kniha je určena pro děti, ale autorův text nás brzy přesvědčí, že je to kniha zásadně pro dospělé čtenáře. Autor používá jadrnou češtinu a zahýbá do politiky.

Hlavním hrdinou deníkového příběhu je Vik (35 let), který odchází z velkoměsta na venkov, aby našel svoji vyrovnanost a zachránil své manželství, které se ocitá v krizi. Stává se kastelánem na zámku a sám sobě zámeckým pánem. Seznamuje se s novým působištěm, se spolupracovníky a inventářem... Vik dostává na zámku i byt a radostně očekává příjezd své ženy Ivanky a dcerušky. Ivanka je zprvu zámkem nadšena, ale to se brzy změní. Malá Evička si zámek i s jeho obyvateli okamžitě zamiluje, pes Rago se stává jejím kamarádem. Zámek působí strašidelně, hlavně v noci. Postupně se zde odkrývá nejedno tajemství... Počáteční rodinná idylka se brzy změní v napínavý děj! Ožívají zámecká tajemství, ale i Vik je rozpolcený, neví si rady se svým manželstvím ani se svými pocity. Později stojí tváří v tvář těžké nemoci. Brzy zažívá cosi jako zázrak. Zázrak? Něco mezi nebem a zemí? V příběhu vystupují lidé dobrosrdeční, lidé zvláštní, ale i lidé hloupí, nadutí nebo přímo zlí...

Autor je vynikající vypravěč, často se zabývá politickou zástěrkou událostí minulých, ale i současných dní. Oživlá zámecká minulost se propojuje s přítomností. Napínavý příběh, autorova biografie? Lyrický, tajemný, strašidelný příběh udrží čtenářovu pozornost až do konce.

Příběhy deníkového typu jsou rozděleny na deníky pro sebe (které jsou později vydány), na deníky psané pro vydání, autobiografie, paměti nebo romány. V současné době je hlad po autenticitě a konstrukci příběhu, lákavá je fantasy, sci-fi, pověsti, mýty, nadpřirozené jevy a zvířecí motivy. Deník kastelána toto všechno obsahuje a navíc je to příběh lyrický, existenční, tajemný, svěží, jiný a rozhodně čtivý a zvláštní. Příběh má hlavu a patu, obsahuje autenticitu i dobrou konstrukci.

Kniha se mi četla velmi dobře a měla jsem dojem, že nečtu deník, ale souvislý román. Posuďte sami... Deník kastelána je prvotina, která má zcela určitě hodnotu v rovině literární i lidské.

Vydání druhé.
Vydalo nakladatelství JOTA, 2008.