90 %

Bláznivé samolepky - Duchové; Příšerky

Máte doma malé dítě? A nechybí mu fantazie? Má rádo příběhy a trošku se bojí? Určitě si nenechte ujít v knihkupectví novinku od Fragmentu, řadu bláznivých samolepek Ksichtíci. Bláznivé samolepky jsou úzkým sešitovým souborem formátu A4 s vesele vybarvenou obálkou. Záleží na vás, který z nečíslovaných "dílů" pro své dítě vyberete. My se zaměříme na první dva sešity s názvy Duchové a Příšerky.

Poutavější obálku mají určitě Příšerky, chobot na nás na "titulce" vystrkuje modrá příšerka se zelenými vlasy. Na každé stránce se seznámíte s jednou příšerkou, jejím popisem a vlastnostmi. Tento popisek, umístěný ve spodní části stránky je psán velkými písmenky, jde o poměrně krátký a srozumitelný text, který není třeba dítěti více objasňovat. Už proto se mohou řadou Ksichtíky bavit nejen malí školáci, ale i předškoláci, kterým budou popisky předčítat rodiče nebo prarodiče (kteří velká písmena hravě přečtou i bez brýlí). Podle popisku pod velkým obrázkem (spíše podobiznou příšerky) udělá dítě každé z příšerek pomocí barevných samolepek na dvojlistu uvnitř sešitu veselou tvář. Zbývající část obrázku je určena nekonečné dětské fantazii. Pomocí pastelek, ale i fixů (papír stránek je pevný, takže fixy nepropouští na rub listu, na který dítě právě domalovává příšerce třeba větší nos) doplní dítě příšerce na obličej cokoliv podle vlastní představy. Naše Příšerky mají moc rády hudbu, proto jim nechybí různé hudební nástroje saxofonem počínaje, přes trubku, kytaru, elektrickým pianem konče. Dokonce si vytvořily vlastí kapelu s názvem "Strašidelná kaše". Dočteme se, že hrají populární rock a rády by dosáhly na vrchol světových hitparád.Samozřejmě nechybí ani příšerka zpěvačka s mikrofonem. K hudbě patří móda, proto mezi samolepkami nenajdeme pouze oči, různě dlouhé nosy, ale i brýle ve tvaru srdíček nebo hvězdiček, nebo malé piercingové kroužky. Lákavé jsou pro dítě samozřejmě barvy. Určitě upoutá netradiční pojmenování příšerek, přečteme si, že "zpěvák Břéťa dnem i nocí cvičí zpěv", "grizzly Gustav hraje ve skupině na saxofon" nebo že "hráčka na klávesy se jmenuje Inéz Popová".

Na obálce sešitu Duchové na nás vyplazuje jazyk rozesmáté zelené strašidlo. Na jednotlivých stránkách se nám představí všichni duchové a skřítci z Bubákova panství. A že je na co se koukat, "Gerald je zelený skřítek s uličnickým úsměvem a ostrými žlutými zuby", "skřítek Moula žije na Bubákově v prostorné kuchyni" a je to velký popleta. "Zarostlý a bradavičnatý starý skřítek Dráp byl po několik staletí vrchním zahradníkem na Bubákově". To je jen několik z mnoha rozpustilých bubákovských duchů. Princip lepení samolepek je stejný jako u Příšerek. Pokud se dítě se samolepkou "nestrefí" na správné místo, samolepku lze jednoduše odlepit a přelepit aniž by se poškodila. Také díky tomu se může dítě po čase k Duchům nebo Příšerkám vrátit. Stejně jako u Příšerek, také v sešitě Duchové je dán velký prostor dětské fantazii, fixy nebo pastelkami mohou děti domalovat to, co není na samolepkách. Některému duchovi tak ze stránek samolepek nalepí pouze nos, ostatní podle popisek domalují. Jiné příšerce samolepkami vytvoří třeba celý obličej, domalují pouze barvu oblečení, křidýlek, nebo jen doplňky.

Oba sešity jsou zařazeny mezi populárně naučné knihy pro děti. Řada Ksichtíci má zatím čtyři sešity: Příšerky, Duchové, Kamarádi a Zvířátka, založené na stejném principu dolepování a dokreslování do různě tvarovaných obličejů. Učí tak poznávat barvy, citu pro rozložení obličejových proporcí (oči, nos, ústa,zuby, uši...), ale i jemné motorice při vybarvování prstů s drápky.

Příšerky a Duchové odnaučí děti svými veselými ksichtíky bát se, při malování se pobaví i poučí.

23.05.2008
Jana Spálenková