90 %

Borovička, Michael - Kolaboranti 1939-1945

Žijeme ve šťastné době a neuvědomujeme si to. Jedním z těch malých, neviditelných štěstí je, že můžeme říkat pravdu. To, pravda, nikoho nenakrmí, ale až my nakrmení, přijedeme do země, kde je zvykem na vše odpovídat naučenými frázemi ze svatých knih nebo vládních oběžníků, pochopíme, jak mnoho nám to vadí. Přitom i na Západě se nám informace o moderních dějinách dostávají v nezkreslené formě spíše sporadicky, zpravidla když některému z globálních hráčů podjedou nohy a není své výklady schopen prosazovat světem napříč. Tak se nám dostalo poznání o nacisticko-bolševických čachrech před začátkem druhé světové války. Na taje ještě modernějších dějin si budeme muset počkat, než jejich vítězové vymřou. Kniha Kolaboranti sice nepřináší zásadní průlomy do vědění o historii, otevírá však téma stejně nebezpečné jako důležité, a to velice podnětným a čtivým způsobem.

Navzdory tomu, že stále slyšíme a opakujeme fráze o boji proti národnostní nesnášenlivosti, proběhlo uplynulé století ve znamení etnických čistek snad ještě více, než ty předchozí. Vzdor úspěchu konceptu národního státu a vzdor proběhlým i probíhajícím genocidám tupě opakujeme, že to už se nikdy stát nemůže a že to by svět nedopustil. Opravdu, ohlásí-li někdo plánovanou genocidu, zpravidla mu OSN plán alespoň částečně zatrhne, ale zůstane-li vymetání nepohodlných pod peřinou domácí politiky, je mezinárodní společenství milosrdně slepé. Není proto náhodou, že termín "zrada elit" prochází Sorensenovou knihou o politologii, stejně, jako jej můžeme vytušit ve Vaníčkovu Soběslavu I. na osudech Polabských a Pobaltských Slovanů.

Michael Borovička, zkušený historik, bývalý šéfredaktor časopisu Historie a vojenství a autor několika knih si nejen umí vybírat atraktivní témata, ale též je dokáže fundovaně zpracovat (což můžete ověřit, hned ve článku o Vlastě Kálalové-Di Lotti). Pro knihu o kolaborantech vybral: Emanuela Moravce, legionáře, který došel od obhajoby komunismu k obhajobě nacismu; Vidkuna Quislinga, který byl v dětství tak nadějný, že nikdy později neuvěřil, že už není; Andreje Andrejeviče Vlasova, rudého bijce kozáků, kterého zbytečné porážky pod Moskvou a v zásadě trapné zajetí přivedly k pokusu bojovat proti Stalinovi; Friedricha Pauluse, kterému se povedlo totéž na opačné straně; Josefa Tisa na cestě od Tiszó k prezidentství nejantisemitštějšího státu; Phillipea Pétaina, starého maršála, který si myslel, že má vše pevně v rukou a Leóna Degrella, kterého kariéra v SS vyvedla z politického propadliště dějin.

Osudy jsou to notně členité a ne každý z uvedených skončil se stejně krvavýma rukama. Mnozí z nich se vlastně ani nechovali jinak, než současní politici, prostě jen dělali všechno proto, aby byli nahoře. Jenže, jak píše autor, nelze se vždy v životě vymlouvat jen na okolnosti. Přesto je nakonec vhodné připomenout známou pravdu: Není těžké být slušným člověkem v časech klidu, míru a prosperity. Charakter prověří teprve krizová situace. ... Tato knížka je o sedmi fatálních mravních selháních.

Nalezneme v ní neuvěřitelné ideové veletoče a dějinné shody. Moravcova manželka byla blízkou příbuznou druhého předsedy rady lidových komisařů Alexeje Rykova, on sám pak byl pro spolupráci s Němci naverbován německým důstojníkem - bývalým majorem československého generálního štábu a svým podřízeným. Quisling poradil u Kazaně Trockému s vedením Rudé armády, ale místo ve štábu pak odmítl. Snad ještě na okraj jeden z malých příběhů, které se mihnou v jedné z kapitol, a snad i proto ilustraci toho, že ne každý může mít pro kolaboraci pochopení: August Bonsak, který dne 9.4. 1940 výstřely ze dvou muzejních děl z roku 1892 potopil německou vlajkovou loď Blücher, takže i budoucí správce Norska musel na břeh připlavat, byl po válce jako člen Nasjonal Samling pro "hospodářskou velezradu" (pracoval v Německu) odsouzen k propadnutí majetku, nesměl nosit uniformu, nedostal penzi a dožil v blázinci.

Zajímavá kniha, jednak jako svým způsobem skandální a bulvární čtení, ale i v druhém plánu, jako rozsáhlý studijní materiál k přebíhání mezi ideologiemi, stranami a národy.

Vydala Paseka v roce 2007.