60 %

Bradbury, Ray - Kočičí pyžamo

Povídková sbírka "Kočičí pyžamo" patří k posledním výtvorům opravdového velikána nejen fantastické literatury, ale literatury vůbec. Obsahuje dvaadvacet příběhů, které mapují především jeho tvorbu z 50. let minulého století a z posledních let už 21. století. Podle tvrzení autora jde o zatím nikdy nepublikované dílka, ale připadá mi, že to se píše u každé jeho sbírky, a jak někteří znalci tvrdí, není to vždy pravda. Tématicky se jedná o široký kaleidoskop námětů, od fantastických až po moralistické, a dokonce se v závěru setkáte s celkem velmi vydařilou básní na téma slavných spisovatelů.

Publikace začíná rozsáhlým autorovým úvodem "Mám se dosud čile k světu a píšu", ve kterým se svěřuje s tím, jak a proč jednotlivé povídky vznikaly. Pak už následuje první povídka "Kukla", která patří k nejstarším v celé sbírce. Zařadil bych ji právě k těm moralistickým, zabývající se otázkou rasismu v USA. Bradbury píše, že i když ji napsal už na konci 40. let minulého století, zveřejnil až v teď. A další věc , kterou o této povídce tvrdí, je fakt, že v době, kdy ji napsal, byla jeho spisovatelská zručnost hodně nedokonalá. To je jedna z věcí, které si čtenář této knihy všimne okamžitě - rozdíl v jeho spisovatelské zručnosti v příbězích z padesátých letech a ze současnosti. Možná ani ne tak zručnosti, ale v rozdílu jeho stylu. I když v námětech až moc velký rozdíl není, cítím to ve stylu psaní. Oproti novějším povídkám psaným lehkou rukou, jsou ty starší o poznání těžkopádnější. Těch padesát let profesionální dráhy úspěšného spisovatele je prostě znát. K tématu rasismu se autor vrací ještě v povídce "Proměna", která je oproti "Kukle" o poznání drsnější. Tématu našich předsudků se zabývá i v jedné z mála opravdu sci-fi povídkách "Věc vkusu", pojednávající o příletu pozemské vesmírné expedice na planetu obývanou velmi inteligentními bytostmi podobnými pavoukům. Zde mne zaujala především velmi symbolicky vyjádřena pointa. Jak už jsem napsal, ve sbírce je až překvapivě málo fantastických příběhů. A z těch mála je většina zabývajících se časovanými paradoxy a cestami. Patří mezi ně např. "66", "Mafiánská míchačka na Beton" a "Chvíle před svítáním". Časovkám ale vévodí příběh "Pohřební vlak Johna Wilkese Bootha", kterou jsem nepochopil ani po druhém čtení.
Musím napsat, že celkový dojem z této sbírky je nevalný. Příběhy ničím nepřekvapují, chybí jim výrazná pointa, která by vás překvapila či ohromila. Ani titulní povídka "Kočičí pyžamo" není výjimkou. Jde o jeho z nejnovějších výtvorů, ale na mne působí dojmem dílka nějakého začátečníka, s dobrým vypravěčským talentem, ale slabou fantazií. Tak stejně na mne působí většina příběhů. Proto knížku "Kočičí pyžamo" hodnotím pouze tak nízko.

11.10.2005