100 %

Bradbury, Ray - Marťanská kronika

Když se mne nedávno moje dobrá kamarádka zeptala, co právě čtu, a já ji prozradil, že opět "Marťanskou kroniku", její reakce zcela charakterizovala toto knihu. Se zasněným výrazem mi odpověděla jen prostou větou: "Úžasné čtení.". Tím bych mohl skončit. O mnoha knihách se nedá říci, že se staly opravdovou klasikou, a jestli se má ještě jednat o knihu z žánru science fiction, takových opravdu moc není. Povídkový román amerického spisovatele Raye Bradburyho "Marťanská kronika" (orig. The Martian Chronicles) už existuje téměř půl století, a členství v kategorii CLASSIC si opravdu zasluhuje.

I když se kniha bezesporu považuje za science fiction, nelze ji označit za klasický exemplář tohoto stylu. Už první předpoklad, který by příběh sci-fi podle všeobecného mínění měl obsahovat, tedy úžasnou vizi vědy a techniky, "Marťanská kronika" příliš nenaplňuje. Bradbury není žádný technologický vizionář jako Jules Verne. V tomto ohledu jsou jeho vize spíše naivní. Autorův svět je plný "bodrých" lidí, kteří jen tak přiletí na Mars, a pomocí svých "bodrých" strojů ze starých amerických časů dobývají rozlehlé pláně rudé planety. Jeho dobývání Marsu je pouze jakýmsi obrazem dobývání Spojených států. Je proto plné obyčejných lidí - migrantů, kteří hledají místo na světě, kde by se mohli realizovat, místo, které jim může poskytnout něco více než jejich domovina. V tomto případě tedy planeta Země.

Začátek příběhu autor situoval do své vzdálené budoucnosti, z našeho pohledu už minulosti, do roku 1999. V lednu tohoto roku začíná raketové léto. Ze startovací rampy v Ohio startuje první expedice na Mars. A tak přichází první setkání pozemšťanů s Marťany, které od počátku pro lidi znamená katastrofu. Nastejno vyjdou i další expedice, které ale stejně stále s typickou lidskou úporností přilétají znova a znova, až se nakonec planeta i za cenu mnoha lidských životů přece jen stane naše. Krásu příběhu shledávám právě v tom, jak autor dokázal svým až poetickým jazykem a nenásilným humorem vykreslit náš lidstvo v celé jeho nabubřelé velikosti co se týče naši představě o vlastní nadřazenosti a neomylnosti. A přitom nepoužil vlastně žádný akčních prvků. Jednotlivé až snové příběhy jsou založeny spíše na poetice než na akci. A v neposlední řadě je to i jeho zvláštní, a mnohdy až krutý humor. Humor na úkor nás lidí.

Pokud jsem už výše zmiňoval autorův naivní pohled na techniku, o moc jiný není ani jeho pohled na budoucí společnost. Naprosto skvělým příkladem je příběh "Má duše se vznáší výše" situovaná do roku 2003 na americkém Jihu, který hromadně opouštějí černoši k naprostému úžasu svých bílých pánů, kteří nemůžou přijmout fakt, že jejich negři si dovolí odletět na nějaký Mars. Ale naivní je to jen do té míry, do které knihu můžete pokládat za science fiction příběh. Podle mého úsudku autor se snažil o svoji formu kritiky (americké) společnosti, pro kterou si vybral jen nezvyklý fantastický styl.

Jak jsem už napsal, kniha je složena z jednotlivých povídek, které většinou jsou sami o sobě samostatnými příběhy s vlastními dramatickými či humornými pointami. Není tedy divu, že s mnohýma se čtenáři setkali i v samostatné formě v různých povídkových souborech. Určitě mnoho čtenářů zná např. hororovou povídku podle předlohy A.E. Poea "Usher II". Ty nám pak jako celek dávají představu o vzestupu i pádu naši snahy o dobývají vesmíru.

"Marťanská kronika" spolu s románem "451 stupňů Fahrenheita" patří bezesporu k tomu nejlepšímu z rozsáhlé Bradburyho tvorby. Osobně "Marťanskou kroniku" považuji za jeho nejlepší dílo vůbec, pro jeho lidskost a nápaditost. Jediné další dílo z klasických děl science fiction, které rozebírá podobné téma i formu, je "Město" Clifforda Simaka. Obě díla patří k nejlepším knihám v mém životě, ke kterým se vyplatí stále vracet.

24.08.2006