80 %

Braslavsky, Emma - Bez paměti

Lámou se šedesátá a sedmdesátá a jedné noci se rozlomil i největší zvon erfurtské katedrály - Gloriosa (najděte si ji v brožurce). Stalo se to tehdy, když explodovaly hodiny ve věži. Jistě ďáblovým přičiněním, protože zmizela sedmička z ciferníku. Ale možná ji někdo jenom ukradl, byla totiž pozlacená. Jediný svědek, jistý Eduard Meißerl, je bohužel pro pokrok ve vyšetřování nepoužitelný. Vlivem prožité hrůzy ztratil paměť a opakuje jen široké, středodurynské: "æ".

Zcela od lesa, čerty zamořeného, začíná Emma Braslavsky svou nevtíravou, geniální sondu do svědomí a historie sudetských Němců. Kdo upadl do léčky perexových proklamací a nekonečné lásky mezi národy, bude malinko zklamán. Nebude řeč o neznámé alternativě, která mohla vésti k jedinečnému sblížení mezi Čechy a Němci. Není totiž třetích cest, protože lidská chtění jsou zcela předvídatelná. Velkou výhodou je, že autorka je Němka a mohla proto napsat všechno to, co by v našem, poklidně servilním rybníčku neprošlo.

Emma Braslavsky napsala celkem hnusnou knihu o národnostním soužití v Touškově poblíž Plzně před válkou, o soužití místních a českých Němců v socialistickém Erfurtu a o Pražském jaru. Vlastně už po pár stránkách je čtenáři jasné, jaká je souvislost mezi Erfurtem a Touškovem, ale projít tuto nepříjemnou cestu je úkolem celé knihy. Je to ona veselá tragi-groteska, jak slibovaly články v novinách, ale při bližším zamyšlení... No, snad lépe nemyslet. Příhody skupiny přátel, jejich lásek a rodičů se totiž zaplétají až příliš hluboko do historie.

Braslavsky si bezpochyby všechna ta ocenění, která za knihu získala, zasloužila. S hrdinstvím frontového vojáka vytáhla kostlivce ze skříně a notně se na něm vyřádila s koštětem. Nemyslím tím máslo na hlavě předválečného německého voličstva a jejich nadšený skok do nacistické náruče. Ale vlastně ano, myslím. Je tu totiž vyložena geneze genocidy v celé její prostotě. V každodenním boji často nebohatých lidí o pozici ve společnosti. O životě na vsi, kde pro sousedovo pole budou všichni ochotní vraždit. A pak přijde den, kdy tato lákavá možnost, tolikrát připomínaná při bití pěstí do stolu a polykání slzí, bude možná. Den, kdy sousedův dům bude nadosah. Msta za očesanou třešeň, závist za přebranou holku, žal z prohraných peněž v kartách.

Neděste se, nejsou to úmorné politické ciráty! Je to jen spleť osudů, jak už bývá v románech zvykem. Kdyby to tady tutim nahoře až moc nepřipomínalo nácky, nechali by nás tady všechny lítat v uniformách. To máme za to naše chtění bejt Němcama. Dyť jsme tu od sebe samejch mnohem dál než u tich Čechů tam za čárou. Ne, předválečný Touškov není peklo národnostní a náboženské segregace, soužití Čechů, Němců a Židů je zcela běžné. Všichni opakují své nenávistné floskule, ale tetička Elvíra si vezme Žida Efraima. Maminka Ella si povídá s českou pošťačkou Marií. Peklo vyjde nad světem až když změněná realita nového řádu posune váhy věcí a činů, jimž se lidé uvyklí stereotypu společenských konvencí nedokáží přizpůsobit. Drbalo se pořád, pan farář to káral, ale kdo mohl tušit, že jeden šťavnatý drb bude znamenat trest smrti pro dvaadvacet osob?

Autorka nešetří sudetské Němce, durynské Němce, předválečné Čechy, socialistické Čechy, ani západní Němce. Zvláště pohled na realitu východního Německa je poučný. Vypečené systémy filtrování německých kverulantů hledajících v Československém závětří trochu svobody k nadechnutí, neboť ve spřátelené socialistické zemi mohou beztrestně provokovat jen bohatí devizoví cizinci, chudí socialističtí cizinci se dočkají leda autobusu, co nikde nestaví. Otevírá neznámé téma Němců předstírajících v socialistickém pohraničí Čechy. V devětatřicátém je odvezli do koncentráku. Ty a ňáký kverulanty, co se vzpírali. I Němce i Čechy. Strategie přežívání vystěhovalců v Německu. Historie vyhnání ze Slezska, začal slavnostně bývalý tajný rada, se v jednom podstatně liší od historie naší, a sice, že voni se s vyhnáním vyrovnali. Odříhl si.

Rozdíl mezi vystěhovalci z Čech a Slezska z knihy ční. Sudetští Němci, antifašisté, obyčejní, nacisté, všichni obývají gheto, vyděleni katolictvím od protestantských starousedlíků, nakupující ve spřízněných obchodech, žijící život komuny. Neradostný, uzavřený, zatuchlý.

Že kovaní nacisté propluli nejlépe do funkcí komunistické strany lze v úrovni faktu dohledat v knihách Rudolfa Ströbingera anebo zde v úrovni beletrie. Pohlaváři nacistické strany se stávají pohlaváry komunistické strany (jde přece o zodpovědnou funkci v systému), zatímco osobně stateční lidé, končí jako největší vyvrhelové. Osobní hrdinství je nedokazatelné.

Povahy, či spíše životní přístupy rodičů se promítají do jejich potomků. To jsou ti demonstranti ze Svazu nových Sudet bojující v roce 1969 za Československosudentskou socialistickou republiku, které slibovaly anonce. Jak známe z přísloví, pán upadne a sedlák si nohu zláme. Stejně tak zde, je s tím rozdílem, že nohy si polámou i pánové. Bláznivý nápad nadšeného organizátora a série tragédií. Jiná pro dceru českého Žida ze Sibiře; jiná pro extrovertního manipulátora z nacistické rodiny, jiná pro dceru slezské vyhnankyně, jejíž matka si pro jistotu nepamatuje jméno svého manžela, aby "nezašla na svobodu slova". Úplné zapomnění Eduarda Meißerla je nakonec nejlepším řešením, uzavřením důkladně oprášeného kostlivce za zcela čistou tabuli. Co dělat jiného? Pamatovat si a utápět se v žalu za vlastní chyby? Ona zapomenutá paměť, propagací knihy tak halasně vykřičená, byla jen takovým úvodním veršem: Proč ten jetelíček, roste u vody? A má rozuzlení. Až ten jetel kosou zajde, dovíme se, i proč ďábel vzal právě hodiny v erfurtské katedrále, ale dobře víme, že o jetel ve folklóru nejde.

Hodně silná kniha, ve které naleznete mnoho o dvacátém století, o soužití více národů, více náboženství a o mnoha způsobech, jak si zpackat život. Z hlouposti, z dobré víry, z neschopnosti rozlišit podstatné od malicherného, z touhy ovládat, náhodou. Přesto, nevím proč, mám dojem, že kniha končí optimistickou nadějí. Nadějí, že bez paměti se staré křivdy nevrátí.

Zvláštní odstavec si zasluhuje překlad Tomáše Svobody. Ne za slovníček reálií pro "dříve narozené". - Mladá autorka by ostatně snadno mohla být babičkou! - Ale za převod sudetoněmeckého nářečí hovorovou češtinou s prvky západočeských nářečí, což, jak patrno z úryvků, je prvek výrazně posilující autenticitu četby. Stejně jako otevřené æ ponechané v promluvách erfurtských mluvčích, které Vám, pokud přistoupíte na překladatelovu hru, umožní nasát další kus originálu.

Vydalo nakladatelství NEWTON Books v roce 2010.