90 %

Brown, Dan - Digitální pevnost

Tak jsme se my fanoušci autora "Šifry mistra Leonarda" konečně dočkali i posledního česky nevydaného díla Dana Browna, i když paradoxně se jedná o jeho prvotinu. Kniha "Digital Fortress" (čes. Digitální pevnost) vyšla v roce 1998. Stejně jako "Pavučina lží" se jedná o špionážní román. Tentokrát nejde o žádnou dezinformační kampaň NASA, ale děj nás zavede do světa tajných kódů a šifer, do světa kryptografie.

Informace jsou to nejcennější zboží, které se v současnosti na světě cenní. Elektronická komunikace šíření informací neuvěřitelně zrychlila a rozšířila, ale tím vznikl jeden velký problém. Elektronické informace na internetu nebo v jiných informačních sítích začaly být lehce napadnutelné a odcizitelné. A tak začaly vznikat šifrovací programy, které měly zajistit opravdové a neporušitelné soukromí veřejné elektronické korespondence. Ale i to mělo své ALE. Dokonalosti internetové pošty začal využívat zločinecký a teroristický svět. To se nelíbilo žádné výzvědné organizaci, a hlavně žádné americké. Začaly vznikat v jejich centrech tajné dešifrovací oddělení, která většinou úspěšně dokázala prolomit jakoukoliv zakódovanou zprávu. Opravdovou špičkou v tomto oboru je americká NSA (National Security Agency). Mnozí z lidí znají pouze slavnou CIA, ale tato už odepsaná organizace nikdy nesahala ani po paty gigantovi jménem Úřad národní bezpečnosti (NSA). Její technické možnosti jsou neuvěřitelné. Neexistuje žádný komunikační kanál či systém, který ona nemá možnost nonstop odposlouchávat. Možná si vzpomínáte na skvělý film "Nepřítel státu" s Willem Smithem. Do tohoto prostředí zasadil děj svého první románu i Dan Brown.

Hlavní zápletka je založena na tom, že NSA má supertajný a superdokonalý počítač na dešifrování elektronické pošty nazvaný TRANSLTR, o jehož existenci vědí jen pár desítek špičkových zaměstnanců agentury. Nic před ním není zatajeno. A díky tomu jsou odhaleny a zničeny desítky teroristických útoků na celém světa. To všechno fungovalo do doby, než se na internetu objevil nepřekonatelný šifrovací program nazvaný Digitální pevnost. Zatím jen jeho nefunkční verze, ale NSA už dostala originál, který právě testuje na svém stroji za dvě miliardy TRANSLTR. Ten už jede šestnáct hodin a nic zatím nevyluštil a asi ani nic už nevyluští. Autorem šifry je bývalý zaměstnanec NSA, japonský programátor Ensei Tankado. Ten vydá dešifrovací kód pouze tehdy, když NSA přizná existenci TRANSLTRu, a ukončí "šmírování" občanů světa. Jenže Tankado nečekaně umírá ve španělské Seville. Ředitel dešifrovacího oddělení NSA Strathmore povolává v nouzi svojí hvězdu na kódy, krásnou a inteligentní Susan Fletcherovou. A do Sevilly posílá jejího nastávajícího, profesora Davida Beckera, aby našel v pozůstalosti Tankada ukrytý dešifrovací klíč. Ten už ale není k nalezení. A je tu další osoba, která po jeho vlastnictví touží tak moc, že za sebou nechává pěkně krvavou stopu. Tím se rozbíhá akce jako z jakékoliv jiné Brownovy knihy. Mohl bych vlastně říct, že se jedná o podobný příběh jako TV seriál "24 hodin", protože i zde se celý děj odehraje za necelý den. Příběh vás připoutá ke stránkám už od první kapitoly. V tomto je Brown opravdový mistr napětí. Jeho styl je nekomplikovaný, přímý, zaměřený opravdu pouze na nikdy nekončící akci. Napětí příběhu se od prvních stránek vyhoupne na maximum, a už vlastně nemá nikde gradovat. Tohoto jevu Brown dosahuje tím, že má pro čtenáře v kapse neustále připravené šokující dějové zvraty. Nikdy nic není stejné, jak si čtenář možná myslel. A román "Digitální pevnost" je to nádherným příkladem. Stejně jako v ostatních dílech se autor příliš nezabýval podrobnější charakteristikou postav. A těch v tomto díle ale ani moc není.

Jestli už jste stejně jako já přečetli všechny předešlé Brownovy knihy, určitě poznáte, jaké základní charakteristické prvky kniha obsahuje. První stránka - popis smrti nebo vraždy člověka, který není nijak charakterizován. Následuje sympatický muž a sympatická žena, jejichž vztah v závěru knihy ukončí "postelová" scéna. A samozřejmě hlavním viníkem je postava, která celým příběhem prostupuje jako kladná a solidní osoba.

Pokud bych měl knihu celkově hodnotit, jako thriller je to 100%, stejně asi jako u "Pavučiny lží". Dokonce možná je i o něco lepší, a to díky tomu, že příběh je oproti "Pavučině lží" více uvěřitelný. Ale z pohledu čtenáře, který už přelouskal všechny jeho knihy, bych asi šel na 80%, protože stejně jako u slavného Harry Pottera všechny knihy se stylisticky podobají jako vejce vejci. Nepřináší nic nového. Takže konečný verdikt bych nechal na 90%.

P.S. Z největší pravděpodobností už NSA tento článek odchytila, a možná už jsem na jejich černém seznamu. Takže hoši z Fort Meade v Marylandu , zdravím! Více info o NSA na www.nsa.gov.

06.10.2005

Zajímavé odkazy: