100 %

Brown, Dan - Pavučina lží

[ Koupit knihu ]

Vykládat dneska čtenářům, kdo je to Dan Brown, je jako nosit dříví do lesa. Jeho "Šifra mistra Leonarda" se drží v Top 10 světové hitparády ne týdny, ne měsíce, ale už roky. Po jeho dvou knihách v češtině - "Šifra mistra Leonarda" a "Andělé a démoni" - se začali ozývat čtenáři, kteří volali po překladech dalších jeho knih, které Brown napsal ještě před slavnými příběhy profesora Roberta Langdona. Nakladatelství Metafora naštěstí reagovalo rychle a od dubna se můžeme začíst do jeho románu "Pavučina lží" (orig. Deception Point), což je druhá kniha z jeho bibliografie.

"Pavučina lží" je opět skvěle napsaný příběh, který čtete stejně svižně, jako u jeho už u nás vydaných knih. Ale musíte si uvědomit, že toto je naprosto JINÝ žánr. Kdysi Brown napsal, proč začal psát. Nuda na dovolené u moře ho donutila si přečíst thriller slavného Sidney Sheldona "Akce Soudný den", který "zhltl" za pár hodin, a následně si řekl, že takové věci by taky dokázal napsal. "Pavučina lží" je opravdu jedna z variant na Sheldonovo téma. Podvrh o návštěvě mimozemské civilizace na naší planetě. Děj nás zavede do současné americké politiky, přesně do politického boje před prezidentskými volbami. Proti sobě stojí stávající americký prezident a politický "zabiják" senátor Sexton, který se rozhodl svého soka totálně odrovnat, aspoň politicky. Osud obou kandidátů má nečekaně v rukou NASA, americká kosmická agentura, která ohlásila senzační objev - u severního pólu objevila meteorit s pozůstatky mimozemských organismů. Celý prezidentský boj je založen na tom, že Sexton prohlásil NASA za černou díru na peníze daňových poplatníků bez valných výsledků. A teď do toho taková senzační bomba. Na potvrzení autenticitu nálezu jsou povolání státní i soukromí odborníci a vědci. Mezi ně patří i zaměstnankyně Národního průzkumného úřadu Rachel Sextonová, dcera senátora Sextona. Jejich vzájemný vztah je stručně řečeno katastrofický. Nepotřebují se vůbec vidět. Ale teď nastává situace, kdy tento vztah hraje významnou roli v jejich budoucích životech. Jeden z odborníků na nalezišti zjistí jistou nesrovnalost se senzačním nálezem, a vtom momentě začnou umírat lidé. Rachel a "fešnému" biologovi Tollandovi začíná kolotoč smrti. Někdo je pronásleduje až za hranice "pekla" a touží po jejich smrti.
Dan Brown nám předkládá napínavý thriller, o kterém by se dalo říct, že je to přímo školní ukázka, jak se má v tomto žánru pracovat. Akce, která jak se říká začíná první stránkou a končí opravdu až poslední, a má hlavně hlavu a patu. Znamená to, že autor má si nechal dostatečný prostor pro svoji fikci, ale pracuje z uvěřitelnými reáliemi. Na svých oficiálních webých stránkách si dokonce můžete přečíst o jednotlivých organizacích, či technologiích, které v knize použil. Kniha má i některé prvky, které se snad objevují u jeho všech titulů, jako prolog, který jako samostatná epizodka je dost krvavý a šokující, dvojce hrdinů, muž-žena, mezi kterými jde jasně tušit jejich sexuální napětí, které se asi naplní. Dále samotné postavy jsou postaveny dost účelně, bez nějakých hlubších psychologických prvků, atd. Všechno to spojuje hlavně vynikající vypravěčský talent Browna, který čtenáře nutí číst a číst nonstop.
Závěrem můžu jen konstatovat, že kniha je skvělý thriller, který ale na rozdíl od "Šifry mistra Leonarda" možná postrádá ten prvek "černého tajemství" nedotknutelných, jakým je bezesporu Vatikán. Takže všichni fanoušci už zmiňovaného S. Sheldona, či F. Forsytha, či T. Clancyho, určitě budou touto knihou nadšeni.

22.04.2005

Zajímavé odkazy: