70 %

Brown, Dale - Stanice 1-2

K základní charakteristice knihy "Stanice" by možná stačila toto - akce, válka, žádné city, válka a zase válka. Nebudu popírat, že "Stanice", a vůbec celá tvorba Dale Browna, je typickým příkladem "chlapského" čtení. Tento americký spisovatel (nar. 1956) byl původním povoláním vojenský pilot strategického bombardéru B-52G Stratofortress a nadzvukového bombardéru F -111. Patří do stejné kategorie autorů jako jeho slavnější kolega Tom Clancy (který ale nikdy v armádě nesloužil), tedy autorů moderních válečných a špionážních příběhů, mnohdy nazývaných jako technothrillery.

Kniha "Stanice" (orig. Silver Tower) byla jeho druhým románem, vydaným v roce 1988. Tedy v době, kdy ještě svět byl po vojenské stránce rozdělen na dvě části, a Brown jako pilot US Air Force měl za nepřítele hlavně SSSR.

Hlavní myšlenka příběhu je založena na programu tzv. "hvězdných válek" , (Strategic Defense Initiative, SDI), programu vytvořeného za vlády R. Reagana. Časově se tento fiktivní příběh odehrává na počátku 90. let minulého století, kdy se zhroutilo sovětské impérium, ale místo Jelcinovy revoluce se moci opět chopili komunisté, a zase tu byl Sovětský svaz pod vládou KSSS. Na Blízkém východě právě skončila iránsko-irácká válka, a hrozí, že ropné, ale zdevastované říše, budou hledat pomoc v rozvoji u USA, a SSSR tak zcela vyšachují z této atraktivní části světa. Proto generální tajemník se svojí vojenskou radou vymyslí operaci "Peří", která má úkol obsadit Irán za pomoci falešné provokace. Překvapivost a rozsah vojenské síly by měla Američany zcela zaskočit, a během pár dní je absolutně vytlačit z této oblasti. Ale Rusové nepočítali s dokonalostí vojenské stanice Amstrong, přezdívané Stříbrná věž, která má super výkonný radar SBR, schopný okamžitě vyhledávat i ty nejmenší tělesa na Zemi, a k tomu jich současně sledovat celé stovky najednou. Naopak Američané nevěděli o plánu kosmických stíhačů - raketoplánů, vyvinutých gen. Govorovem. A tak u obou stran blesková válka skončila ve velmi nepříjemné patové situaci. Řešením je použití ještě větší síly než doposud, v případě Rusů ohromného bojového sdružení kolem letadlové lodi Archangelsk, a Američané se vytáhnou svým laserem Skybolt.

Jak jsem už psal na úvod, je to kniha, které nepotřebuje žádné umělecké styly, žádné nezvyklé charaktery, ani šokující rozuzlení. Akce příběhu letí stejně rychle, jako stíhačky v knize. Nic se nezadržuje zbytečnými city (milostný vztah velitele stanice a vědecké pracovnice je vyřešen během boje ve dvou třech větách), hrdinové umírají na obou stranách, vrchní velitelé jsou nemilosrdní ve svých rozhodnutích atd. Ať jste kdo jste, v této chvíli jste jen voják na smrtícím válečném poli. Kniha je primárně určena těm, co rádi čtou o moderních vojenských zbraních, systémech a strategiích. To vše obalené v mírně fantaskní realitě, v alternativní historii.

"Stanice" u nás vyšla jako paperback už v roce 1991, celkem nepochopitelně ve dvou dílech (každý asi po 125 stranách), v nakl. Transit. Přiznám se, že je celkem mezi čtenáři neznámá, v době vydání (chaotické) se dala sehnat snad jen na pár místech v republice.

Jste-li tedy fanoušek knih, kde nejčastější dialog zní asi takto: "Tango Bravo čtyři, narušitelé na jedenácté hodině, právě vypustily střely, ...", tak to je kniha pro vás.

Příběh přeložil Josef Studený a technickými dodatky doplnil Alan Přikryl.

09.06.2008