70 %

Bukowski, Charles - Nejkrásnější ženská ve městě

Pro mě osobně byl tento titul jednou z nejočekávanějších knih tohoto roku. Každý den jsem s nadějí sledoval stránky nakladatelství Argo a doufal jsem, modlil jsem se, ať už ta kniha konečně vyjde. Ptáte se proč. Zlí jazykové by mohli snad tvrdit, že jsem psychicky poškozený mladý muž, který si zkrátka libuje v oplzlostech všeho druhu a těší se, až bude moci ukájet své zvrácené choutky. Pokud si přečtete anotaci této knihy, mohli byste těm šibalům i věřit. Argo totiž anoncuje, že jde o Bukowského bezkonkurenčně nejchlípnější dílo a já vám to snad mohu prozradit už s předstihem, toto tvrzení je pravdivé, je to skutečně Bukowského nejneslušnější počin, alespoň podle mého soudu.

Ale asi vás zklamu, já ve skutečnosti (nebo alespoň doufám) nejsem žádný zvrhlík a důvod, proč jsem se na Nejkrásnější ženskou ve městě tolik těšil (pokud tedy pomineme prostý fakt, že na nejkrásnější ženskou ve městě se snad ani netěšit nedá, že) je to, že jsem byl tak namlsaný předchozí knihou z této edice - a tím myslím naprosto dokonalé Příběhy obyčejného šílenství. Pokud se náhodou nechcete vracet k mé tehdejší recenzi na tuto knihu, řeknu asi tolik: krátké originální povídky, vytříbená fantazie a přesto i slušná uvěřitelnost toho všeho (až na pár vyloženě fantaskních kusů), pocit, že na vás opravdu dýchá svým trošku odpudivým dechem ona nejnižší třída americké společnosti. Zkrátka pohled na dno slavného amerického snu, jednoduché poznání známého rčení, že není všechno zlato, co se třpytí.

Čili Nejkrásnější ženská ve městě je třetí část souboru krátkých textů, které byly publikovány mezi lety 1967-69 v losangelském hipísáckém plátku Open city (a nebo Bukowského poetičtější název Otevřená číča). V této době se Bukowski pohyboval v oblasti naprosté existencionální nouze a byl nucen hrábnout si opravdu až na samotné dno a v těchto povídkách je to skutečně velice dobře poznat. Ovšem jak už to tak v literatuře a potažmo i v celém umění bývá, jedná se o jeho nejkvalitnější práci vůbec.

A tak natěšen téměř do bezvědomí otevírám Nejkrásnější ženskou ve městě (to zní zvláštně, že?) a začíná to dobře, prvních pár povídek se nese přesně v duchu Příběhů obyčejného šílenství, ale pak rychle začíná přituhovat a řeknu to asi takhle: ani názvy povídek tu není možné publikovat před desátou hodinou natož pak jejich obsah. Opravdu to není nic pro slabé nátury, je to síla. To by zase tolik nevadilo, ale oproti Příběhům obyčejného šílenství se mi zkrátka zdá, že ona až téměř nucená perverznost jde ve většině případů na úkor oné hravosti a festivalu fantazie, na jaký jsem byl zvyklý a který mě tolik uchvátil u jeho předešlého počinu. Bukowský vyčerpá všechny své fígle už někde ve čtvrtině knihy, a pak už vás opravdu nic nepřekvapí, nic co by to už nebylo, jen sprostější a tak nějak chladněji a méně osobně podané a to mrzí.

Ale i přes to všechno je to Bukowský, a to rozhodně přátelé není zas tak málo. Vždy je těžké překonávat sama sebe, tady už to prostě nevyšlo, ale i tak autor vesele shrábne do kapsy nekonečnou řadu svých epigonů a pořád je to ještě zábavné a zajímavé čtení.

05.11.2008
TomiFK