100 %

Burenhult, Goran - Velké civilizace

Říká se, že chce-li člověk poznat sám sebe, měl by v první řadě poznat své předky a předky svých předků. Bez vědomosti o našich kořenech prý nemůžeme pochopit naší přítomnost. Nechci se zde pouštět do náročných filosofických úvah, ale chtěl bych se s vámi podělit o dojmy z knihy, která by nám v tomto poznání mohla být užitečnou pomůckou - Velké civilizace.

Stalo se příjemným zvykem, že na předvánočním trhu se vždy objeví kniha z produkce nakladatelství Argo, která se má stát vysněným přáním všech náročných řtenářů a ozdobou knihoven. Vloni to byla výpravná publikace Dějiny krásy, jejímž editorem byl profesor italské literatury a slovutný spisovatel Umberto Eco. Letos je touto knížkou neméně výpravná, ale čtenáři mnohem přístupnější publikace Velké civilizace, na které spolupracovalo na šedesát odborníků celého světa - archeologů, etnografů a antropologů. Do čela tohoto zástupu se postavil, a editorské práce se zhostil, švédský profesor Göran Burenhult. Pan profesor Burenhult přednáší na univerzitě v Gotlandu (ostrov ve Švédsku) a je nejuznávanějším autorem učebnic archeologie ve Švédsku a také největším popularizátorem tohoto oboru ve švédské televizi - zájemci se základní znalostí angličtiny najdou více informací zde.

Knížka v žádném případě není určena jen pro vědce, badatele a odbornou veřejnost. Ba právě naopak, knížka je koncipována jako populárně-naučná encyklopedie. Kdo si však za tímto pojmem představuje, že je knížka povrchní a chudá na informace, krutě se mýlí. Naopak - v knize je dostatek málo známých skutečností, velké množství přehledů, mapek a grafů. Na Velkých civilizacích je sympatické, že se, jako některé jiné knihy, nevěnuje pouze notoricky známým civilizacím, jako byly mezopotámská, egyptská nebo římská. Velké civilizace se zabývají také africkým kontinentem, japonskou říší a dokonce (a to mě překvapilo a potěšilo nejvíce) Tichomořím. Na osmdesát kapitol je tak dokonalým zdrojem historických poznatků o všem významném v této oblasti lidského vědění.

Když jsem se zmínil o mapkách, přehledech a grafech, musím se také zmínit, a to v samostatné kapitole, o ilustracích. Protože stovky obrázků a fotek není jen velmi atraktivním doplňkem této publikace, ale především samostatnou hodnotou. A to hodnotou opravdu značnou. Na začátku každé kapitoly nalezneme fotku přes stránku a půl, která charakterizuje téma kapitoly. Pokud tedy nalistujete stránku 164, kde začíná kapitola Vzestup a pád Říma, uvidíte slavný Pont du Gard poblíž Nimes ve Francii, který je jedním z nejkrásnějších akvaduktů na světě (o jeho kráse mohu mluvit z vlastní zkušenosti). Na stránce 248, u kapitoly Mayové, zase vidíme klasický mayský chrám v Tikalu v severní Guatemale. Na dalších stránkách kromě mapek, o kterých jsem již mluvil nalezneme fotky předmětů z archeologických vykopávek, obrázky soch a míst, které mají vztah ke kapitole. Přitom se nedá říci, že by fotografie a grafické doplňky knize dominovali, že by z ní dělali sice krásnou, ale přitom ,,pouhou" obrázkovou knížku. Text i ilustrace jsou v symbióze, vzájemně se doplňují a neruší.

Doufám, že jsem ve vás probudil alespoň nepatrný náznak zájmu a že se půjdete podívat do knihovny či knihkupectví, jestli je tato knížka opravdu tak dobrá, jak píšu. Po celé tři dny, kdy jsem touto knížkou listoval, dělal si poznámky a výpisky pro recenzi jsem také hledal cosi, co by se jí dalo vytknout. Být odborníkem na archeologii nebo antropologii, možná by se mi to povedlo, ale já jsem nic nenašel. Proto jsem se rozhodl dát knížce plné procentní ohodnocení a věřím, že právem.

09.01.2007