80 %

Buriánek, Václav - Fakta a dojmy: Psychoanalytikův malý průvodce rodným krajem Sigmunda Freuda

Pod košatým názvem se skrývá neméně košatý titul Václava Buriánka, člena České psychoanalytické společnosti i Institutu skupinové analýzy. Kniha byla původně inspirována autorovým průvodcovstvím pro manžele Ginzburgovy, kteří ve Freudově rodném kraji hledali jeho dětský ráj. Snahou bylo nahlédnout v realitě, historii, geniu loci i Freudových textech, jak se tvořila jeho teorie a proč byla taková, jaká byla.

Směle se dá říci, že se záměr povedl. Pochopitelně v jistém nástinu, impresi. Čekat, že se projdete v Příboře kolem řeky a budete odborníkem na Freuda, by bylo naivní. Kniha však poskytuje mnohé: Kapitoly z dějin severní Moravy, židovského přistěhovalectví a po propojení obou i hospodářských dějin Rakousko-Uherska. Pasáže hutně-psychoanalytické se střídají s povlovným výkladem historie a místopisu či s ryze pocitovými texty o dětství a přírodě. Kniha je nádherně ilustrována množstvím fotografií, opět od přísně dokumentárních, po rozsáhlé soubory snímků dláždění ulic, probouzející se přírody či usínajícího města; od starých pohlednic a reprodukcí obálek po aranžovaná zátiší a detaily pampelišek. Autor si dal záležet. Kdo z vás věděl, že Freud měl v roce 1936 dva čau-čauy?

Kniha vyšla ku příležitosti 150. výročí Freudova narození, což bylo v Příboře důkladně oslavováno. Ostatně, oslavovány pamětní deskou byly i Freudovy pětasedmdesátiny, a to za účasti dcery Anny, která četla děkovný dopis samotného Freuda (dokumentováno snímky)! V Příboře-Klokočově byl Freud trvale hlášen až do roku 1908. Zajímavé je, že trvalý pobyt rodina získala v témže roce, ve kterém se z Příbora odstěhovala do Lipska (a potom do Vídně). Předtím bydleli Freudovi v jedné místnosti v podnájmu a každý půlrok si otec Jákob prodlužoval pobyt.

Vzdor tomu, že Freudovi byli v zásadě zámožní, z dnešního pohledu třeli bídu s nouzí. Stav soukeníků byl ještě nuznější. Sám Příbor představoval anomálii - poslední baštu podomní cechovní výroby, jejíž produkce směřovala na trhy Ruska, Balkánu a Turecka přes židovské překupníky. Převážná většina těch příborských pocházela z Tismenice u Lvova. Po zrušení cechů (1859) zkrachovali i překupníci, jako byl Freudův otec. Ten pak převedl majetek na syna z prvního manželství (i kvelb v č.p.27) a odjel do již zmíněného Lipska. Synové z prvního manželství se v roce 1860 vystěhovali do Londýna.

Pro Freuda měla tato rodinná tragédie později též dohru osobní. Zamiloval se do dcery otcova společníka či spíše kolegy Flusse, který však nezkrachoval. Naopak, patřila mu továrna vyrábějící proslulé fezy. Překvapivě nebyla první ve městě, tu založil jistý Raška. Raná dětská léta Freudova byla šťastná - česká chůva jej brávala na katolické mše i na pouti. Dokonce i návraty v pubertě byly šťastné, rok před maturitou považoval zájezdní hostinec na Hukvaldech za ráj na zemi.

Později začal skutečný Příbor Freudovi připomínat spíše zklamání, obavy a ztráty při návratu starých tužeb - neúspěch lásky ke Gisele Flussové, krach jeho otce a návrat do ambivalentní závislosti v dětství. Původní mateřský ráj bez ambivalencí, nesený obrazem rodného kraje, měl Freud nadále zvnitřnělý jako "přechodový objekt", který ho již nevystavoval bolesti z opuštění při ztrátě hranic Já s objektem matky, ale vždy jej měl k dispozici jako nejzákladnější motiv tvořivosti.

Freud v dětství uměl česky, ale již na studiích vnímal netoleranci vůči němčině. Příteli napsal, že Praha by nebyla pohodlným místem k procházkám německých hostů. S ohledem na peripetie národnostního soupeření se nelze divit ani tomuto napjatému vztahu Čechů a Freuda, ani jeho jednoznačnému odmítnutí v českém prostředí (jak Masarykem tak Čapkem). Zatímco v Budapešti byla katedra psychoanalýzy založena již v roce 1919, pouhá Československá psychoanalytická společnost byla založena až 1936. Češi patrně Freudovi nikdy neodpustili, že si vyvolil německou národnost, ačkoliv to Buriánek takto nikde neuvádí.

Kniha funguje jako studnice židovského folklóru. Poprvé čtu o židovské obdobě vynášení Morany po svátku pesach. Zajímavou poznámkou, která by vysvětlovala mnohé o spojování Židů s nečistými silami je způsob holení. Dle jednoho z mnoha zákazů se Židé neholili břitvou, ale chemicky, jakousi míchanou substancí, která musela být alespoň čtvrt hodiny nanesena na obličeji. Kromě toho, že příšerně páchla sírou, způsobovala při nešikovném namíchání puchýře a leckterý nezkušený oholenec po ní vypadal, že doma žije s profesionálním boxerem.

Folkloristy české pak čeká úvod do lašského regionu a srovnání Freuda s Janáčkem. Z krajeznalských detailů bych si pak dovolil vypíchnout etymologii slova "kobzole" (brambory) pocházející ze jména pruského zahradníka Kobzela. Ještě zajímavější je, že tato hypotéza není doložena na internetu, takže nevím, jak se k ní postavit, neboť slovutní lingvisté považují tento problém za nejasný. Opravdovým klenotem je pak objev nárožního patníku - odražeče kol povozů z domu, kde Freudovi žili - tak dokonalý symbol falického stadia se v Česku často nevidí. Škoda jen, že kniha nemá pevné desky, které by spíše slušely těžkému křídovému papíru. I bez nich je zajímavým počinem o Freudovi, o Příboře a o všech, kteří s předchozími měli co do činění.

Vydal Triton v roce 2006.