45 %

Caldwell, Ian; Thomason, Dustin - Pravidlo čtyř - Záhada Belladonna

Nejhorší, co se knize může stát je, když je považována za něco, čím není. Je-li romance vydávána za oduševnělou literaturu, literární parodie za vážně míněné dílo a podobně. Tyto knihy pak ztrácejí své kouzlo, protože čtenář čeká něco jiného, než později čte. Pravidlo čtyř je svým nakladatelem přirovnáváno k takovým knihám, jako je Jméno růže Umberta Ecca nebo Šifra mistra Leonarda Dana Browna. Knihkupci tuto knihu zařazují do žánru thriller. Čtenář tedy právem očekává, že dostane knihu napsanou podle pravidel tohoto žánru. Po několika kapitolách si však uvědomí, že byl oklamán. K neduhům knihy se ale vrátím později. Nejlepší bude začít od toho, co je na knize pozitivní.

A tím je její námět. V dnešní době jsou velmi atraktivní "tajuplná" témata. Dvě knihy Dana Browna, Andělé a démoni a Šifra mistra Leonarda tuto poptávku dokonale využily. Pravidlo čtyř, ačkoliv bylo napsáno ještě před těmito dvěma knihami, má podobnou zápletku, která ale nemá takovou spojitost s církví. Ústředním tématem je pět set let stará kniha - Hypnerotomachia Poliphili (tato kniha skutečně existuje a byla inspirací pro román Pravidlo čtyř). Po stovky let ji zkoumali největší učenci doby, ale nikomu se nepodařilo odhalit tajemství, jež v sobě kniha skrývá. Její autor totiž do ní vložil šifru s tajemným sdělením. V roce 1999, na univerzitě v Princetonu, student jménem Paul dokončuje svou diplomovou práci. Její téma : Výzkum knihy Hypnerotomachia Poliphili. Pomáhá mu v tom jeho přítel Tom, jehož otec výzkumu této knihy zasvětil svůj život, který byl předčasně ukončen automobilovou nehodou. Společnými silami a důkladným studiem textů a děl největších renesančních umělců se však již přibližují tomu, co Francesco Collona, autor knihy, do textu vložil. Collona totiž speciálním kódem do textu zašifroval vlastní sdělení, které při běžném čtení není patrné. Na světlo tak vychází podrobnosti o dávném zločinu a tajemství uloženém v jedné kryptě ve Florencii... V kampusu se však stane vražda. Obětí je další člověk, který knihu studoval. Tato vražda však není poslední a tak se po pěti stech letech kruh uzavírá. Kdo stojí za vraždami. Jaké je tajemství, které Francesco Collona přenechal budoucím generacím? To zjistí jen ten, kdo přijde na Pravidlo čtyř...

Námět je opravdu velmi atraktivní. Dal by se zpracovat do strhujícího thrilleru. Bohužel, kniha trpí takovým počtem vad, že se z ní stal nudný román. Hned vysvětlím proč. Za prvé: základním prvkem thrilleru je strhující děj. Události jdou rychle po sobě, čtenář nemá šanci vydechnout a knihu odložit. V každé kapitole děj graduje, aby v té následující bylo vše jinak. Ne tak v Pravidlu čtyř. Celou třetinu knihy čekáme na první náznak akčního děje. Neustále se vracíme do daleké minulosti a krůček po krůčku poznáváme sílu Hypnerotomachie. Navíc - jazyk i rozmanité postavy vyžadují naší neustálou pozornost, pokud čtenář přehlédne jedno jméno, musí každou chvíli listovat zpět aby zjistil, o kom je to vlastně řeč. Tam, kde se v Šifře mistra Leonarda děj dostává do toho nejlepšího, se kniha teprve pomalu rozjíždí. Trvá 120 stránek, než dojde k první vraždě. Čekáme nějaké vyšetřování, ale nedočkáme se ho. Namísto toho se opět vrátíme v ději zpátky a řešíme zašifrované sdělení. Děj se ale opět posune do přítomnosti a my jsme svědky toho, jak Tom bojuje o svou dívku a vzdá se studia knihy, která ho pohltila. Ale opět jsme v minulosti a řešíme další hádanku. Toto přeskakování v časové ose je dosti matoucí. Než se zorientujeme už opět nevíme, o čem je řeč. Do toho nám autoři knihy vykládají o renesančních umělcích a filosofech, což nás ještě více uvede do zmatku.
Takže teď jsme se prokousali košatým dějem a jsme v závěru pátrání Thomase a Paula. Už znají obsah sdělení. Už ví, co vlastně Collona ukrýval a proč to tak zapeklitě zašifroval do příběhu knihy. Poznáme, co byl vlastně Francesco Collona zač. A poznáme i pravé tváře dalších postav knihy.V tom však se děj knihy neuvěřitelně rychle vyvine ve skutečný thriller, ovšem na to, že máme před sebou posledních dvacet stran, je to trochu pozdě.
Kniha byla psána celých šest let. Překvapí nás svou důkladností co se týče dějin renesance. Ostatně autoři v závěru knihy vyjádřili renesanci svůj hold. Ale je otázkou, jestli to knihu nezabilo. Myslím, že ano.
Skutečně se nejedná o žádný thriller, je to jen takové reklamní pozlátko. V knize nechybí milostný motiv, kdy si jeden ze studentů bude muset vybrat, jestli je pro něj důležitá kniha, a nebo přízeň milované osoby. Knihu také zabíjejí velmi laciné fráze a klišé. Ve chvíli, kdy jedna z postav dostane zásah horkou parou jsem si skoro přál, aby autoři podobnou situaci zažili a mohli ji příště popsat věrohodněji. Při emotivních scénách jsem měl chuť se začít smát. Vůbec mám pocit, že v současné literatuře převládá jazyk, kterým normální lidé nemluví. To je jedna z mých výtek vůči knihám Paola Coelha. Hrdinové knihy Pravidlo čtyř jsou mladí lidé, mluví však jako čtyřicetiletí intelektuálové.
Uzavřel bych to tím, že Pravidlo čtyř je kniha, která mohla být mnohem lepší. Kdyby se děj tolik netříštil a kdyby povídání o minulosti knize nedominovalo. Takto to vypadá, že děj, který se odehrál je důležitější než události právě probíhající. Snad je to tím, že autoři vystudovali historii a dali ji ve své knize větší místo, než si příběh zasloužil. Ale pokud jste milovníci renesance, pokud jste historik, přičtěte si k mému hodnocení ještě dalších 25%. Kniha vás bude mnohem více bavit. Pro ty z nás, který nemají takový zájem o tuto dobu je Pravidlo čtyř velmi nudnou knihou, která si hraje na něco, čímž není.

01.06.2005