60 %

Carroll, Jonathan - Měsíční kosti

Jestli čtete fantasy už tak dlouho jako já (myslím tím, že někteří čtenáři tohoto webu ještě nebyli na světě, když jsme s ním začínal), tak z obálek knih do světa vykřikující anotace typu: "... jedinečný příběh, který změní váš pohled na fantasy", "... nová, a naprosto neotřelá fantasy, kterých je na trhu málo", či "... nový a neopakovatelný epický příběh, který vás naprosto pohltí..." Vás už možná stejně jako mne spíše od případné četby odradí. A to všechno proto, že nakonec z toho bude jen další varianta na tolkienovsko-feistovsko-eddingovské fantasy, kterých jsou na knižních pultech hromady a hromady. Skutečně "jedinečných a neopakovatelných" příběhů je jako šafránu. Mezi takové považuji například román "Nikdykde" od Gaimana či od Jonathana Carrolla "Země smíchu", které lze považovat za mistrovské kousky fantasy. Bohužel ale ani neobvyklý námět nezaručuje výborné počteníčko. Když se na trhu objevila další Carrollův český překlad, neváhal jsem tedy a knihu jsem si okamžitě opatřil. Jedná se o titul "Měsíční kosti" (orig. Bones of the Moon, 1987), které v překladu Milana Žáčka vydalo nakladatelství Laser v edici "Mistrovská díla fantasy".

Hrdinkou příběhu je mladá žena Cullen, která po mnoha kopancích ve svém soukromém a milostném životě konečně našla toho pravého, za kterého se mohla provdal a porodila mu nádhernou dcerku Mae. To všechno je pro ni dokonalé, ale jen do okamžiku, kdy se jedné noci dostane ve snu do záhadné země jménem Rondua. Jako většina snů i ten vypadá, že s realitou nemá nic společného. Obrovská mluvící zvířata, tajemné názvy a bytosti, to vše je ale téměř normální. Ale první praskliny ve snové normalitě se objevují, když v jejím putování po záhadné Rondue ji doprovází malý chlapec, pojmenovaný jednoduše Pepsi, z kterého se vyklube její vlastní nenarozené dítě, které ho se na "Zemi" dobrovolně zbavila potratem. Spolu s panem Tracym, velkým psem s kloboukem, velbloudem Martio a vlčicí Felinou se vydávají na cestu za měsíčními kostmi, u kterých sice nechápe jejich smysl, ale s postupem času zjišťuje, že majitel pěti měsíčních kostí se stane vládcem Rondue. Soutěžících je více, a jen jeden může vyhrát, a druhý musí zemřít.

Už od prvních stránek ve mně příběh navozoval velmi podobnou atmosféru, jako u nedávno vydaného románu Cliva Barkera "Abarat". U obou titulů jde o velmi těsné prolínání našeho reálného světa se světem fantasie, u obou lze najít docela výrazně děsivé, až hororové prvky. Ale problém, proč mi "Měsíční kosti" nepřipadaly až tak čtivé jako např. "Země smíchu" je v jisté nelineárnosti příběhu. Kniha je první díl z volné trilogie o Rondue. Když se ale podíváte na děj, jakoby už šlo ale o nějaký další díl. Jako čtenář jste spolu s hrdinkou vrženi do světa, jehož souvislosti nechápete, a ani v knize nějak vysvětleny nejsou. Pořád nevím, proč se vlastně bojuje o měsíční kosti? Jak jejich vlastnictví ovlivňuje budoucnost hrdinů?

Více než samotný děj jsou spíše zajímavé jednotlivé obrazy, která zvláště k závěru gradují k téměř hororovému konci. Cullen samozřejmě postupem času zjišťuje, že její život ve fantaskní Rondu začíná mít vliv i na pozemský život. Nejvíce si to uvědomí, když najednou může používat magických schopností i doma v New Yorku. Celá tato provázanost obou světů pak na konci vyvrcholí právě soubojem jejího syna Pepiho s protivníkem zvaným Jackem Chili, který zde nakonec vystoupí jako jeden ze sadistických vrahů z Cullenina skutečného života.

Kniha jako příběh mne díky své nelineárnosti moc nenadchl. Na druhou stranu jednotlivé obrazy, opravdu bezbřehá autorova fantasie a hororově laděný závěr nejsou nikterak špatné. K tomu se musí připočíst i dobrý překlad, příjemný formát knihy a hlavně velmi příznivá cena pouhých 179,-Kč.

08.12.2006