70 %

Chua, Jü - Dva liangy rýžového vína

Ale tady všichni zdraví mužští prodávají krev. Za jeden odběr dostanou pětatřicet jüanů. Na poli musíš pracovat půl roku, abys vydělal tolik peněz. Osudy muže, který prodával vlastní krev na pozadí Velkého skoku, následného hladomoru a Kulturní revoluce i jejího odeznívání.

Jü Chua, v pinyinu psáno Yu Hua, dosáhl velké známosti díky románu, na jehož motivy byl natočen film Žít režiséra Čanga I-moua. Jeho následujícím románem je životní příběh muže z provinčního maloměsta, který si ve vypjatých životních situacích vypomáhá prodejem krve v místní transfůzní stanici, jak se to naučil na vsi, kde vyrůstal po smrti otce. V tradicemi a pověrami spoutané Číně velice obávaná praktika, ale na venkovanovi si kromě života tak jako tak nikdo nic nevezme.

Těžko říci, zda se jedná o účel, ale stále mě udivuje až umělecky cenná topornost vyprávění. Na dvou stranách si venkované vyměňují zdvořilostní a bezvýznamné fráze, na dvou stranách říká Čtvrtý strýc Sü San-kuanovi vše o různých druzích melounů, na dvou stranách mu Sü Jü-lan porodí tři syny. Text jako by byl podivně odosobněný, alespoň ve většině děje. Jako by lidé byli žiti prostředím, což je patrně zvláště u venkovanů. Kdysi jsem četl knihu vydanou za Protektorátu, Waggerlův Chléb. A německé "krvi a půdě" jako by se to vyprávění o čínské krvi a půdě podobalo, ačkoliv zde není ani propagandistický záměr a nakonec ani lidé zde nejsou národnostně uvědomělé automaty toporně hrkající v soukolí.

Naopak, soužití San-kuana a Jü-lan je téměř až italsky pestré. Nevlastní syn (když si přečteme, jakým způsobem hrdina svou ženu na otci získal, tak se ani nedivíme), manželova nevěra, rodinné problémy řešené vykřičením do ulice, chudobný život.

To vše pochopitelně celý život vyplní, ale ony přicházejí politické novoty. Víš, já jsem teď členem komunistické strany, tak nesmím přijímat vůbec žádné dárky. Nejprve zabavovali po domech potraviny, pak nádobí a nakonec bourali pece. Stravování bylo společné, ale po nějaké době došlo a každý si musel vařit zase sám, bez nádobí, bez pece a bez zásob. Sotva se situace vylepšila, přišla další rána: Teprve teď začínám chápat, co to ta Kulturní revoluce vlastně je. Je to prostě takové vyřizování účtů. O Sü Jü-lan někdo vylepí plakát, že je prostitutka. Otec sice syny pošle plakát přelepit, ale revoluční gardy nemohou žádnou jinou prostitutku najít, atak poprosí matku, aby šla s nimi. Slušná slova vystřídá záhy šikana a nakonec matka stojí celé dny s vyholenou hlavou na židli uprostřed rušné ulice. Lidé dělají, že nevidí, ale aktivista-šikanér se vždycky najde. Scénka domácí kritiky matky-prostitutky je opravdu jako z absurdního dramatu.

Je to jedno z míst, kde se nám Sü San-kuan ukazuje lidský, jako bychom to od kladného hrdiny čekali. Vztahy mezi lidmi jsou totiž takové nějaké patriarchálně vypjaté: "Sakra", řekl. "Vždyť I-te není můj syn, nemám právo ho bít." Tahanice o otcovství jsou vůbec dosti drsné a příhoda z doby hladomoru je bezkonkurenčně nejhnusnější z celé knihy. Tatínku, kdybych byl Tvůj opravdový syn, tak bys mě na ty nudle vzal?

Malicherné historky přerůstají v rodinné katastrofy a drobné naschvály se vracejí formou laviny neštěstí. Ne nadarmo se říká: Kapku vody oplať několika vědry. Chudí lidé žijí před našima očima své životy, zatímco vládci jsou stále zpupnější a podlejší. Žít se ale musí dál. Jestli jsi unavený životem, najdi si klidné místečko někde v lese a oběs se.

Čína, krutá, upřímná, spravedlivá, což výborně podkreslují tušové malby Vasilije Ťuťunnika. Životy několika členů jedné rodiny, zbytečné šlapání po lidské důstojnosti a ušlechtilé oběti. Názorný příklad jak vládnoucí systém může zhoršit postavení obyvatel a že slušný člověk se snaží být slušný, nakolik mu to realita a ohled na vlastní příbuzné umožní. Krátký náhled do anonymní čínské provincie. Není to jako chůze po Měsíci ani jako první sex, ale pod kůží zůstane i tak. Když ti skáče hejno žab přes cestu, když začnou pršet brouci, když místo kohouta kokrhá slepice, určitě bude špatný rok.

Vydal Dokořán v roce 2007.