100 %

Clancy, Tom - Kardinál z Kremlu

"Cardinal of the Kremlin" (1988) byla poslední kniha z česky nevydaných titulů, které tento americký král technothrillerů napsal ještě během Studené války. Je to v pořadí jeho čtvrtá kniha a mimo jiné třetí román, který patří do cyklu Jack Ryan. Mnohými fanoušky na světě a hlavně v USA je považována za vůbec jeho nejlepší dílo. Jde čistě o ...

"Cardinal of the Kremlin" (1988) byla poslední kniha z česky nevydaných titulů, které tento americký král technothrillerů napsal ještě během Studené války. Je to v pořadí jeho čtvrtá kniha a mimo jiné třetí román, který patří do cyklu Jack Ryan. Mnohými fanoušky na světě a hlavně v USA je považována za vůbec jeho nejlepší dílo. Jde čistě o špionážní román, ve kterém si zahrál hlavní roli nepřítele USA a celého demokratického světa nejoblíbenější představitel podlých zloduchů tehdejší doby - Sovětský svaz. Děj se odehrává asi v polovině 80. let 20.století a je situován do perestrojkové Moskvy a částečně do Afghánistánu, ve kterém zuří válka proti sovětským agresorům. Hlavním bodem sváru mezi USA a SSSR je jejich program vesmírné laserové obrany - u Američanů je to SDI a u Rusů program Krasnaja gvjazda. Ani jedna strana zatím nemá velký náskok před druhou. Američané mají dokonalejší technologické a počítačové zázemí, Rusové zase mají náskok v kapacitě síly samotného laseru. Co ale ani jedna strana o sobě neví, je fakt, že v těchto nejtajnějších vojenských programech mají obě strany nasazené agenty.

Problémy začnou v momentě, kdy je nešťastnou nehodou prozrazena moskevská špionážní síť vysoko postaveného ruského důstojníka, pracujícího pro CIA už přes 30 let. Právě ten vynáší ze SSSR do Ameriky nejdůležitější technické informace, které jsou podstatné pro další vývoj SDI. Roztáčí se kolo vyšetřování KGB, která se kousek po kousku dostává k dalším a dalším členům výzvědné sítě, až narazí na osoby tak vysoko postavené, že sama bezohledná KGB musí pokračovat velmi opatrně. "Kardinál" je totiž jeden z nejslavnějších hrdinů Velké vlastenecké války, miláček národa, prototyp dokonalého ruského vojáka, vlastence. Jeho odhalení nemusí přinést pouze špionážní aféru, ale mohlo by zničit celou perestrojku, budovanou sovětským generálním tajemníkem KSSS. A tak ze špionážní akce se stává i politická "časovaná bomba", která může přivést svět zpátky do nejtemnější doby Studené války. A právě v tomto bodě zasahuje do akce Jack Ryan, nenápadný zaměstnanec CIA, který navrhne nebezpečné řešení této výbušné situace. Jeho krédo je jasné - nejlepší obrana je útok. Ke slovu se dostávají i úkoly, které i nebezpečný svět špionáže z důvodů fair-play raději nepoužívá.

Celá kniha je příkladem skvěle vytvořeného špionážního románu. Hlavním předpokladem jsou dokonale připravené logické sledy děje, ve kterých slovo "náhoda" a "štěstí" musí hrát minimální roli. Za druhé tu musí být dostatečně velká znalost problematiky špionáže a sovětské politiky. Obě tyto vlastnosti Tom Clancy splnil s lehkostí mistra, a proto se nelze divit široké veřejné popularitě nejen této knihy, ale i samotného autora. Jistý paradox k událostem 11.září 2001 v New Yorku v knize vytváří postava vůdce afghánských mudžáhidů, Lučištníka. Zatímco dnes se tyto bojovníky snaží celý svět vybít do posledního, v románu jsou to oslavovaní hrdinové v boji proti ruskému medvědovi.

Závěrem lze jen konstatovat, že kniha velmi příjemně překvapila. Ale na druhou stranu je zase smutné, že už všechno kvalitní od tohoto megabestsellerového autora česky vyšlo a není se na co těšit. Myslím, že Tom Clancy horizont své kvality překročil a už nás asi ničím superskvělým nepřekvapí. Důkazem jsou jeho průměrné soudobé knihy z cyklu Operační centrum nebo Net force. Nakonec bych chtěl poděkovat nakladatelství BBart, že tak starou a dnes už celkem neaktuální knihu vydalo a udělalo tím radost mnoha tisícům českých fanoušků tohoto amerického autora.

30.01.2005