90 %

Clancy, Tom - Rudý králík

Poslední román amerického autora Toma Clancyho nás zavádí zpět do časů studené války, do doby, kdy jeho románový hrdina Jack Ryan ještě není žádná hvězda CIA, ale začínající analytik pod vedením admirála Greera. Je první polovina 80. let minulého století. USA a SSSR jsou v další fázi studené války. Sověti už vydatně pokulhávají, socialistické ...

Poslední román amerického autora Toma Clancyho nás zavádí zpět do časů studené války, do doby, kdy jeho románový hrdina Jack Ryan ještě není žádná hvězda CIA, ale začínající analytik pod vedením admirála Greera. Je první polovina 80. let minulého století. USA a SSSR jsou v další fázi studené války. Sověti už vydatně pokulhávají, socialistické satelity se začínají ošívat v jejich medvědím sevření. A k tomu ještě ve Vatikánu zvolí za papeže, který je nejen hlavou křesťanství, ale jednou z nejvlivnějších osobností světa, Poláka Jan Pavla II. V samotném Polsku začínají nepokoje kolem odborářů ze Solidarnosti, které se sověti a jejich polští straničtí poskoci snaží tvrdě potlačit. Jako blesk z čistého nebe se v polské vládě objeví dopis od nového papeže, který opravdu vyhrožuje něčím tak strašným pro politiku východního bloku, že sovětská KGB se rozhodne neuvěřitelně tvrdě zasáhnout.
Hrdinou tohoto rozsáhlého románu je "králík" - jde o přezdívku pro ruského zrádce, který se chce dostat na Západ výměnou za tajné informace. A jde opravdu o pořádný úlovek rezidenta CIA v Moskvě Eda Foleyho. "Králíkem" je důstojník KGB Zajcev z jejich komunikačního centra, kterému prochází rukama denně většina tajných zpráv z ostatních rezidentur KGB ve světě. Tento vysoký člen KGB se díky tomu dozví o připravované akci KGB na papeže, a jeho svědomí to nedovede strávit a rozhodne se zradit. Musím přiznat, že je to tak trochu naivní skutečnost pro zradu, ale nejsem ve světě špionáže tak fundovaný jako pan Clancy. Ale i takové případy ideologických zrádců se stávaly. Problém pro CIA a britské bratrance z SIS je dostat "králíka" a jeho rodinu co nejrychleji ze SSSR. A pak se snažit zachránit papeže.

Když se u nás kniha objevila, měl jsem z počátku tak trochu obavy, jak kvalitní bude. Bohužel jako mnoho bestsellerových spisovatelů, i Tom Clancy trpí nešvarem rozrůstající se bibliografie - přílišnou ukecaností. Jeho novější díla u čtenářů nesklízí takové ovace jako starší , studenoválečnické romány. Moje návštěva na velkých stránkách amazon.com jen tyto obavy potvrdila. Čtenářské hodnocení bylo dosti mizerné. O to větší bylo moje překvapení, že Clancy přece jen neztratil svůj vypravěčský talent a dokázal napsat ještě čtivý román. Lhal bych, kdybych tvrdil, že by se v knize nedaly některé neuvěřitelně zdlouhavé "psychologické" pasáže vyškrtat. Na to stačí ale obvyklý trik, kdy jen očima proletíte stránku na konec a přečtete si poslední dvě věty, kde je hlavní pointa.

Tom Clancy vytvořil pravý špionážní román, který má hlavu a patu. Nejde tu o žádný technothriller jako Hon na rudou ponorku, Rudá bouře či Jasné nebezpečí. Musíme si uvědomit, že děj se odehrává v době, kdy ještě neexistoval ani Windows a Intel Pentium, kdy vrcholem byly digitální hodinky a videosystémy BETA. Příběh bychom mohli nazvat příručkou pro vedení špionážní rezidentury v nepřátelském státě. To dokládá i fakt, že na více než 400 stranách se popisují jednotlivé kroky spojení a plánu útěku na Západ, ale samotná akce pak má pouhých několik stránek popisu a všechno to proběhlo úplně bez problémů. I sekundární příběh - atentát na papeže - má takový divný charakter. Hrdina Ryan zatkne těsně před papežem jasného atentátníka, ale ten je převezl a papeže v tu chvíli zastřelí slavný Turek zabiják. A přitom v závěru knihy zcela jasně vyznívá, jak se SIS a CIA akce povedla.

Za překvapivě dobrým příběhem trochu pokulhává český překlad. Především mi jde o divné překlady různých rčení a místních narážek, které nám překladatel nevysvětlí ani v poznámce pod čarou. Nejvíce mne zarazil ale začátek 27 kapitoly, kdy se píše: "Další den v cizím městě (Budapešti), pomyslel si Zajcev, když na východě začalo vycházet slunce, o dvě hodiny dříve než v Moskvě." Nemůžu si pomoct, ale slunce se přece nejprve ukáže ve východnější Moskvě, a teprve o dvě hodiny později na západnější Budapešti. A teď kdo udělal chybu? Ale to jsou v tomto rozsáhlém celku opravdu pro příběh nepodstatné věci. Jak jsem už řekl, kniha mne mile překvapila. Jsem zvědavý na další reakce českých fanoušků na webu i u našich čtenářů. Nejvíce se zatím na webu diskutovalo o ceně knihy, protože 349,- Kč je přece jen dost.

17.11.2004