90 %

Clark, Heinrich - Magické houby v náboženství a alchymii

Když jsem si tuto knihu vyzvedával, ani jsem nevěřil, že by v ní, kromě barevných obrázků mohlo být něco více než pustá změť průměru, výpisky nahrabané ze všeobecně známých knih a snad něco málo zapomenutých perliček či lidových historek z autorova rodného kraje. Ale, takové překvapení jaké mi uchystal Clark Heinrich, to jsem věru nečekal! Abych ale sám nezklamal případné zájemce, napíšu rovnou: Autor se snaží dokázat, že podstatou hinduismu, víry starozákonních proroků i raných židokřesťanů, cílem alchymie, grálem a kamenem mudrců, též inspirací malířů je muchomůrka červená.

Clark Heinrich rozhodně není první, kdo by něco takového psal, připomeňme legendárního R.G. Wassona, který se po kariéře investičního bankéře ke stáru věnoval etnologii a halucinogenním houbám s takovým nadšením, až pronikl do seriózní vědecké literatury. Komu by se zdála společnost Maríi Sabiny, objevitele LSD Hoffmana a dalších figur na pomezí psychedelického hnutí přece jen trochu pofiderní, toho bych si dovolil upozornit na úvod Roberta Gravese ke kritickému vydání Řeckých mýtů, kde se o muchomůrce červené taktéž mluví.

Dalo by se říci, že Heinrich se považuje za vědce, na vědecké publikace to však nestačilo. Prapor jeho poznání v ní nicméně pevně třímají Wasson a Hájíček-Dobberstein, který hledal halucinogeny v tibetských buddhistických textech. Nadto ve své práci zmiňuje Jonathana Otta, který prokázal muchomůrkový původ červenobílého Santa Clause (čtenáři Loba mohou zapomenout na chlapíka, co to tak dobře uměl s nožem).

Přejděme nyní od objevitelů k objevům, ke starých, vzdáleným a zaostalejším máme tendenci být shovívaví, takže role halucinogenních hub v hinduistické tradici a šamanistickém světě je všeobecně přijímána. (Věřili byste, že na síti zle stáhnout originální nahrávky pořízené Wassonem u Marie Sabiny?) Pokud se však toutéž optikou nějaký nekonformista koukne jinam, je zpravidla oheň na střeše (anebo i jinde spolu s kudlou v břiše). Právě Heinrich je jeden z těch, pro něž většina filozofie působí příliš nesrozumitelně, je to věda zahleděná sama do sebe, zatímco náboženství převážně nabízejí jen šablonu "koláčů v nebi"... Opravdová "nepokojná duše": Studoval 12 let u mlčícího jogína, u devadesátileté křesťanské mystičky, léta vstával ve 4 ráno a do 8 cvičil, prostudoval všechny možné svaté texty a - co je teď nejpodstatnější - vyzkoušel i všechny možné halucinogenní drogy, a to i notně výstřední metodou koncentrování ve vlastní moči. Na několika místech laskavé čtenáře upomíná, aby to po něm nezkoušeli. I já vás k tomu vyzývám! [Kouzelná formulka - napíšete ji a měli byste být z obliga. Vida, stačilo jen namnožit právníky a jak rychle zvítězily lež a nenávist nad pravdou a láskou!]

Jak již jsem upozorňoval, kniha má potenciál vyděsit, rozčílit, rozzuřit, úhrnem tedy dobře zabavit. Rouhání je pro nás evergreen a taky romantickou mystikou zpívala Insania. Giullaume Appollinaire napsal povídku o tom, jak moderní lidé neumějí už pořádně hřešit (vyšlo v knize Kacíř a spol.). My mu dnes slovy Zápotockého můžeme drze odpovědět: Vstali noví bojovníci!

Z příběhu malicherného boha, který tak nemilosrdně pobil nevinné lidi, aby dokázal, že má pravdu však vytušíme víc. Konkrétně se dovíme o proměně vody ve víno, proč chtěl Bůh zabít Mojžíše, sotva jej pověřil úkolem vyvést Židy z Egypta a že archa úmluvu byla piksla na sušené muchomůrky. Angličtináři se mohou pokochat ukázkou o Mojžíšovi, zde druhý díl, ostatním zprostředkuji jeho úvahu o Kršnovi: Byl drávidským šamanem, který se snažil obyvatele přesvědčit, aby zavrhli náboženství Árjů (uctívání Indry) a přijali místní přírodní božstva.

O tom jak výrazný protiproudník Heinrich je, svědčí i jeho náhled na ženský orgasmus zcela protikladný s populárními příručkami sexuální zdatnosti: Přivést ženu k orgasmu a sám jej nemít je misogynní psychosexuální loupež.

Pravda, dalo by se leccos vytknout. Zejména s ohledem na studii Léviho-Strausse, že med není jen eufemismem pro laskominu, ale má svůj vlastní symbolický význam; že umně spletený obraz Ježíše - halucinogenního šamana je nekonzistentní s jeho proměnou v symbol muchomůrky; že psychedelický atentát na Šavla zase nabourává představu degradace hostie z klobouku, přes chleba s námelem až k lidu sebranému vínu. Poslední hepotéza by se dala zachránit vírou v neutuchající příliv heretiků vnášejících své šamanské obyčeje. Finálním hřebíčkem do muchomůrkovy rakve by pak mohl být odkaz do Encyklopedie psychotropních rostlin (nevyděste se vstupního okna ověřujícího, že informace tam získané nehodláte zneužít) - muchomůrka červená skoro nikde, kde ji autor potřebuje, neroste.

Osobně se domnívám, že to je pro toto nadhození alternativního původu náboženství, kultury a umění celkem bezpředmětné. Hodlal jsem též upozornit, na výstřední pravopis Śivy, ale vidím, že v lepší společnosti se to asi tak dělá. (Jakpak se to asi tak čte?) Využiji toho alespoň k adoraci překladatele. Václav Petr zasluhuje pochvalu, nejen za překlad, ale i za doplnění poznámkami od rozborů různých verzí a překladů Bible až po upřesňování biologických druhů a poddruhů.

Pro úplné zhodnocení obsahu je třeba ještě zmínit gnostické a hermetické spisy, legendy grálu a vcelku očekávanou symboliku alchymie. Není překvapením, že alchymistická část velice souzní s Jungem. Vytknou by se jí daly malé ilustrační obrázky, které v mnoha případech neumožňují pozorovat popisované detaily.

Mohlo by se zdát, že knihu sepsal zarputilý vyvraceč model, avšak osobně se domnívám, že ji sepsal prototyp člověka urputně toužícího po pevné víře, kterému jen nepříjemné zkušenosti z dětství zabránily zapojit se do konformního proudu. Bude tedy zajímat nejen nalezené, ale i hledající, ačkoliv hledat a ověřovat by měli všichni její čtenáři - minimálně si pocvičí práci s internetem a rozšíří obzory. Víte, kupříkladu, že slovo muchomůrka má původ v tom, že se s ní trávily v domech mouchy?

Vydal Triton v roce 2006.