70 %

Clark, Mary Higgins - Tajemná loď

Americká spisovatelka Mary Higgins Clarková (*1927) patří k nejznámějším autorům na světě. Napsala desítky detektivek a thrillerů, které čtou milióny lidí. V roce 2007 se rozhodla udělat i něco pro děti (tedy především pro své čtyři nejmladší vnoučata) a napsala pro ně kratičký příběh s názvem "Tajemná loď" (orig. Ghost Ship). Tato velkoformátová, bohatě ilustrovaná knížka s podnázvem "Příběh z Cape Cod" vypráví příběh malého Toma, který je na prázdninách u své babičky. Její starý námořnický dům na pobřeží je prodchnut starým světem plachetnic a lodí, které před staletími brázdily zdejší zrádné vody. Jednoho dne po bouři najde tom na pobřeží starou sponu z pásku. A v ten moment se objeví její majitel, majitel z dob babiččina domu.

Autorka v sobě samozřejmě nepotlačila své literární kořeny, napsala tedy mysteriózní, duchařský příběh vyprávějící o mnohdy krvavých a temných dějinách zdejšího kraje. Musím ale přiznat, že jsem přece jen čekal něco zajímavějšího. Příběh, který Clarková vytvořila, je čtivý, výpravný, ale na to, že je v něm takový zloduch, málo děsivý. Od knihy s názvem "Ghost Ship" bych přece jen očekával něco jiného. Od Clarkové bych čekal především nějakou více "ghost a mystery" pointu. Ta není ani taková, ani nějaká výchovná. Jeví se mi to, jako by si autorka myslela, že dnešní děti nesmí příliš děsit. Ale mladá čtenářská generace potterovců a jiných fantasy příznivců je myslím zvyklá na větší hrůzy, než si mnohý rodič myslí. Co ale naopak velmi zvedá hodnotu knihy, jsou krásné původní ilustrace Wendella Minora, které z knihy přece jen dělají příjemný čtenářský zážitek. Jak ilustrátor komentoval: "Přestože Tajemná loď je příběh smyšlený, snažil jsem se vdechnout mu prostřednictvím obrázků reálnost času a místa." Obzvlášť v nadcházejících vánočních dnech by knížka nemusela uniknout vaši pozornosti. Knihu vydalo nakl. Tatran v překladu Tereza Paternová.

30.11.2007