90 %

Clarke, Arthur C. - Setkání s Rámou

Když letos v březnu na Srí Lance zemřel britský autor Arthur C. Clarke (*1917), odešel ze světa science fiction poslední opravdový velikán tohoto žánru. Spolu s Asimovem a Heinleinem totiž tvořili základ světové moderní sci-fi, jejíž jména byla známá i za hranicemi science fiction.

Ostrovu Srí Lanka, kde Clarke od padesátých let minulého století žil, autor věnoval jeden ze svých vůbec nejznámějších románů - Setkání s Rámou (Rendezvous with Rama, 1972). Kniha sesbírala nejvyšší ceny SF a to jak HUGO tak NEBULA, a stala se opravdovou kultovní záležitostí, která se zapsala do dějin nejen sci-fi, ale literatury vůbec. Poprvé vyšla v češtině v roce 1984 v překladu Zdeňka Volného v nakl. Svoboda, a to v dnes neuvěřitelném (na naše poměry) nákladu 130 000 výtisků.

Příběh začíná v roce 2077, kdy světem otřásla obrovská katastrofa, které změnila běh dějin. Paradoxně se to událo 11. září (jak symbolická předtucha). Tou katastrofou byl dopad obrovského vesmírného meteoru, který srovnal část Evropy se zemí, a zanechal za sebou statisíce mrtvých. Tak vznikl projekt Vesmírná ochrana, který měl před podobnými katastrofami lidstvo varovat. V roce 2131 tak zachytil neznámý kosmický objekt, který se blížil do naší soustavy. Doslal jméno po hinduistickém bohu Ráma.

Kniha "Setkání s Rámou" je příběhem o prvním kontaktu lidstva s cizí civilizací. Je podám v jiném duchu než například Blízká setkání třetího druhu, či snad Válka světů. Je podán v typicky clarkovském duchu, tedy nenásilném, ale přesto atraktivním a velmi čtivém. Očima posádky vesmírné lodi Endeavour, která jako jediná měla možnost tohoto návštěvníka z vesmíru dostihnouta prozkoumat, než proletí kolem Slunce a zmizí opět někam za svým neznámým cílem v hlubinách vesmíru, odhalujeme krůček po krůčku jeho tajemství. Lidský svět v té době už obývá celou sluneční soustavu, a tak na tohoto neznámého mají různé obydlené planety různý názor. Jedni v něm vidí příslib něčeho nového, úchvatného, jiní naopak možnost agrese. Ale všechny rozhodnutí závisí na úsudku kapitána lodi Endeavour Billa Nortona, který se svou posádkou jako jediní můžou být svědky odkrývaní tajemstvím zahaleného vesmírného poutníka. Ten se z počátku jeví jako desítky kilometrů dlouhý a široký mrtvý válec, který už jen ze setrvačnosti putuje vesmírem. Ale s postupem času a vzrůstající odvahou posádky kapitána Nortona se probouzí, a najednou se může zdát, že celá konstrukce je jeden živý organismus, který se jen nám lidem může zdát jako mrtvý.

Román se liší od současné sci-fi především nepotřebou vytvářet násilné akční scény, absurdní prostředí či absurdní charaktery, ale je založen na úžasném pocitu z objevování něčeho nového. Příběh je příkladem vypravěčského umění založeného na fascinaci ze setkání se záhadou. Clarke k tomu nepotřeboval žádné složité situace a postavy, a přesto vytvořil jeden z "okouzlujících" příběhů budoucnosti. Normální hrdinové a možná z dnešního pohledu trochu technická naivita z jeho četby dělají požitek pro každého čtenáře.

O mnoho let později k této knize napsal tři pokračování spisovatel Gentry Lee, ale ta zdaleka nedosahují kvalit původního románu.

05.09.2008