80 %

Clarková, Susanna - Jonathan Strange & pan Norrell

Vítěz cen HUGO, World Fantasy, Mythopoeic Fantasy Award for Adult Literature, nominace na Whitbread Prize, British Science Fiction Association, British Fantasy Society, Bookerovu cenu, to jsou všechno základní reference na románovou prvotinu anglické autorky Susanny Clarkové (*1959) "Jonathan Strange a pan Norrell" (orig. Jonathan Strange and Mr Norrell, 2004), která na angloamerickém knižním trhu způsobila opravdovou senzaci. Knihu už recenzovalo na českých webových stránkách či v denním tisku mnoho znalců tohoto žánru. Např. Ivo Poledník na FantasyPlanet.cz, Martin Fajkus na Fantasya.cz či Richard Podaný v MF Dnes a všichni o knize mluví de facto v superlativech. A kniha opravdu výjimečná je. Minimálně v relacích fantastického žánru. Stejně tak se shodují, že knihu nelze považovat za klasickou spotřební fantasy, jakých jsou na našich pultech knihkupectví hromady.

Už jen při pohledu na úctyhodných sedm set stran textu si musíme uvědomit, že se nejedná o kratochvíli na jeden či dva večery. Jak řekl jeden americký recenzent v diskusi k tomuto románu: "Dobrý příběh, se kterým ale musíte mít trpělivost." S tímto názorem se ztotožňuji i já. Podle mne je to dáno hlavně tím, že děj zde neletí jako voda vodopádem, ale valí se sice pomalu, ale nezadržitelně jako mohutný tok. Jedním z hlavních důvodů je množství různorodých postav, které do příběhu autorka mistrně zakomponovala. Nemůžeme totiž asi říct, že hlavními postavami jsou jen dva angličtí mágové - pan Strange a pan Norrell, kteří se v době napoleonských válek snaží obnovit magii v Britském království. V příběhu je celá plejáda postav, které doplňují základní charaktery anglické společnosti na počátku 19. století, a připadá mi, že ke každé z nich autorka přistupovala, jako by byla ona tou hlavní. V příběhu se vyskytují samozřejmě jak postavy skutečné jako vojevůdce vévoda z Wellingtonu, duševně chorý anglický král Jiří III či nevyzpytatelný básník lord Byron, tak i smyšlené postavy jako Strange či Norrell, ale i postavy ze světa fantazie, které zde zastupují elfové.

Skutečně nelze vyjmenovat jedinou postavu, která je v příběhu zbytečná. Každá má svoji nezastupitelnou roli buď v samotném ději, nebo aspoň v dotváření dokonalé atmosféry tehdejší Anglie či její magické alternativě. Nedivme se pak, že autorka na díle pracovala už od roku 1992.

Celý děj románu se točí kolem jedné věci, a tím je obnovení funkční magie ve Velké Británii. Toto tradiční umění tak proslavené např. Merlinem se v průběhu staletí zcela vytratilo. Z celého vznešeného umění magického zůstalo jen pár zaprášených knih a skupinky nadšených gentlemanů, kteří se v různých spolcích a klubech zabývají dějinami magie. Představením jednoho takového spolku začíná samotná kniha. Velevážená Yorská společnost mágů představuje typický pozůstatek magické tradice v Anglii. Zodpovědní gentlemani ze střední a vyšší vrstvy se zde vážně zabývají studiem dějin magie, ale skutečné kouzlení? To ne! Nejlépe to dokazuje úžasná věta z knihy: "Může mág zabít člověka magií" zeptat lord Wellington Strange. Strange se zamračil. Ta otázka se mu očividně nelíbila. "Mág by nejspíše mohl," připustil, "ale gentleman nikdy."

Tato první kapitola nám přestavuje další důležitý prvek knihy, a tím je jemný anglický humor. Už od prvních řádků mi styl humoru S. Clarkové připomínal humor Terryho Pratchetta, jen výrazně uhlazenější, decentnější. Nejedná se o lascivní situační humor, spíše o ironické či sarkastické poznámky vycházející ze stavu tehdejší společnosti, založené už na zmiňované široké plejádě postava a postaviček procházejících celým spektrem tehdejšího světa. Jsou to především ale paradoxy gentlemanů, které se zcela příčí logice dnešního světa. Tak jako mne vždy pobaví postavy mužiků v ruských klasický dílech, u Clarkové jsou to gentlemani, což jen podtrhuje, jak anglický je tento anglický román. První kapitola je podle mne skvělým vstupem do světa, který si autorka pro nás připravila. S přibývajícími kapitolami nám ale ukazuje, že se dokonale vypořádala v popisu i emocí z druhé strany spektra - hrůzy, děsu a beznaděje.

Dalo by se říct, že kniha je teoreticky rozdělena na dvě části. V první se pan Norrell a Strange snaží svojí účastí na válce proti Napoleonovi, kde je nejlépe vidět rozdílnost těchto dvou postav na věci použití magie a přístupu k životu vůbec, zviditelnit přínos magie pro Anglii. V druhé, a to podstatně temnější a děsivější části, tu proti sobě najednou nestojí jen už nesmiřitelní rivalové Norrell a Strange , ale nastupuje i existenční konflikt mezi lidskou magií a mocí elfů, zastoupenou postavou gentlemana s vlasy jako chmýří bodláčí. Tato postava představitele mystických elfů bude pro většinu čtenářů dosti šokující. Ta rozdílnost vžité představy o jemných a éterických postavičkách z lesů a hájů v kontrastu s tímto elfem, osůbkou odporně škodolibou a nafoukanou. Ovšem celým příběhem nás bude pronásledovat postava ze všech asi nejtajemnější, a to postava největšího mága dějin - Johna Uskglasse neboli Krále Havrana. Postava, která je příčinou většiny roztržek mezi Norrellem a Strangem, postava, o jejíž existenci se dá pochybovat, ale která nakonec do děje zasáhne, přestože v závěru za sebou zanechá více otázek než na počátku. Takto končí vlastně celý příběh, množstvím nezodpovězených otázek, které podle mě přímo ponoukají k dalšímu pokračování románu.

Román "Jonathan Strange a pan Norrell" je ve fantasy bezesporu jedinečným zjevením. Je to zcela něco jiného než klasické fantasy příběhy dle šablony - dobrý kouzelník či rytíř versus zlý protějšek. Otázkou pro mne ale zůstává, čím si vydobyl takovou popularitu? Obsáhlý spis, který všichni recenzenti vychvalují, ale téměř shodně považují za obtížný text. Že by za tím stál "patronát" Neila Gaimana? Čert ví. Je jisté, že dnešní doba je nakloněna fantasy, ale přitom dílo nijak nezapadá do šablon Pána prstenů či Harryho Pottera. Osobně jsem rád, že jsem román přečetl, ale nějakou takovou euforii z četby, jak to prezentují někteří čtenáři, jsem nepociťoval. Nejvíce jsem postrádal právě jistý dějový spád. Kniha je opravdu spíše založena na jednotlivých obrazech, které můžeme díky množství postav zhlédnout z mnoha úhlů, na propracovaných dialozích nebo na dokonalé volbě charakteristik jednotlivých postav. Ale děj za tím vším jaksi pokulhává. Po technické stránce je kniha dokonalá, český překlad Viktora Janiše je zcela profesionální, skvělé jsou doplňující ilustrace Portie Rosenbergové, a tak jsem upřímně zvědavý, jestli si kniha získá pozici jedničky na našem letošním trhu s fantastikou.

P.S. Vřele doporučuji navštívit skvělé české oficiální stránky: http://www.jonathan-strange.cz.

07.06.2007