90 %

Coelho, Paulo - Alchymista - ilustrované vydání

V roce 2008 už to bude dvacet let od prvního vydání knihy "Alchymista" (portug. orig. O Alquimista) brazilského autora Paulo Coelho (*1947). A celých těch dvacet let je tato kniha stále znovu vydávaná a prodávaná dokola a dokola. Stačí si jen uvědomit, že v jeho rodné Brazílii vyšlo v roce 1993 už 119. vydání. Stejně je tomu i u nás v Česku, kde kniha vyšla poprvé v nakladatelství JOTA v roce 1995. Je ale faktem, že teprve když knížku vydalo v roce 1998 v nakl. Argo, stal se z ní celorepublikový bestseller.

Samozřejmě jako u každého takového populárního titulu, i "Alchymista" má velké množství českých obdivovatelů i odpůrce. Stačí se podívat na nějakou diskuzi. Např. na stránkách nakl. Argo: "Rádoby mysticismus, postrádající hloubku odpovídá na soudobou prázdnotu. Přetavuje klasický příběh známý z národních literatur a plní ho prázdnými pravdami." a jako protiklad hned další názor: "Opravdu! V žádné jiné knize jsem nenašel tolik pravd a odpovědí, které jsem v duši vnímal, ale neuměl je formulovat. Opravdu skvělá kniha a bystrý autor.Všem doporučuji!!!!".

Tento beletristický příběh patří k tzv. motivačním knihám. Jeho hlavní myšlenkou je především hledání svého místa v životě, hledání svého Osobního příběhu. Autor se snažil na příběhu španělského pastýře Santiaga ukázat cestu, jak v dnešní duševně jakoby prázdné době v sobě najít cestu za smyslem života. Tedy toho, co mnozí z nás postrádají. Santiago je mladý pastýř ze španělské Andalusie, který si myslí, že mít dostatek ovcí a milující pěknou ženu je vše, co si od života přál. Ale jeho srdce, nebo spíše duše, ví, že jeho pravým snem, jeho skutečným osobním příběhem, je objevování dalekých krajin a poznávání různých lidí. A pro splnění tohoto osobního příběhu by člověk, tady Santiago, měl udělat vše, protože jen tak poznáte, co je smyslem života, co je láska, co je skutečné štěstí.

Po stylistické stránce kniha je napsaná celkem jednoduchým, přímočarým stylem. Autor jazykově a stylisticky neexperimentuje. Myslím, že je to tak autorem schválně napsáno, protože i samotná filozofie knihy je často založena na faktu, že jednoduchá řešení jsou většinou ta nejlepší. Myslím, že po literární stránce kniha nijakého rozruchu nedělá. Ani samotný příběh není tím problematickým bodem. Čtenáři vedou spory především v otázce samotné myšlenky a filozofie příběhu. A tou je názor, zda jít či nejít uskutečnit svůj sen, svůj osobní příběh. Myslím, že nejvíce to "zavaří" dospělým s rodinnou či společenskou odpovědností. Ono už v knize je psáno, že štěstí osudu pomáhá především dětem, starým a opilcům. Když jsme před lety četl už první vydání z Joty, kniha a její myšlenka na mne velmi zapůsobila. Ono jít za svým sněm, jít poznávat daleké kraje a lidi, to zní velmi přitažlivě a přiznejme si i celkem rozumně. Dnes jako otec dvou malých chacharů už to vidím podstatně jinak. Nedovedu si představit, že by má rodina měla "pochopit", že jdu za svým snem a osobním příběhem. Že mne tedy mají pustit a přesto o to více milovat. Ale je fakt, že v knize není přímo myšleno, že splnit osobní příběh znamená někam odejít. Dneska mi připadá, že Coelho ve svých postavách neodsuzuje ani ty, kteří jako africký prodavač skla v příběhu jen o své cestě do "Mekky" sní, a nikdy ji asi nepodniknou. Budou šťastný aspoň za ten sen. Naopak se někdy domnívám, že jako v příběhu, člověk nakonec zjistí, že ten hledaný "poklad" je nakonec tam, kde jste začali hledat cestu k němu.

Kniha v sobě samozřejmě nese i jistý religiózní prvek. Co je ale sympatické, nečerpá vyloženě z křesťanství. Autor jakoby jen naznačoval, že je něco vyššího, co jde mimo naše smysly. A jestli se tomu rozhodnete říkat Bůh, nebo Duše světa či osud, je celkem bezpředmětné.

Příběh "Alchymista" vyšel už v Čechách v mnoha vydáních a dotiscích. Vždy v překladu a s doslovem paní Lidmilové. Nové vydání z nakl. Argo reflektuje jak na dobu vánočních dárků, tak ale určitě i na soukromá přání mnoha jeho čtenářů, kteří tuto knihu budou rádi vlastnit i v tomto krásně ilustrovaném vydání v podání Jamese Noela Smithe.

P.S. Pro ty, kteří přesně neví, jak autorovo jméno vyslovovat, zde odkaz na Všeobecnou encyklopedii Diderot, vyd. 1996 - jiný brazilský autor Neto Coelho - vyslovit jako kuelju. Jinak coelho znamená v češtině králík.

18.12.2007

Zajímavé odkazy: