65 %

Collins, Max Allan - Temný anděl - Před úsvitem

Většinou nečtu knihy napsané na základě úspěšných televizních či filmových scénářů, připadá mi to jako svého druhu parazitování na jejich popularitě. Z bestselleru natočit film, to prosím, to je tak nějak "přirozený vývoj".. Naopak je to skoro proti přírodě nebo chcete-li proti běhu času. Takové dílko je pak téměř antiknihou.

Umím si představit lidi, pro které je i kniha s příběhem přesně podle jejich gusta předem ztracená, pokud z ní některý z hollywoodských magnátů neudělá film. Je v tom zřejmě pohodlnost dnešního člověka, pohodlnost ve smyslu: "Nač se namáhat s vlastní fantazií, když to za mě může udělat režisér?" Ale kdo je cílovým čtenářem takových antiknih? Lidé, kteří si neumějí vychutnat filmy, existují-li vůbec nějací? Nebo snad skalní příznivci daného příběhu? Vydavatel suď.

Kdysi, tedy před několika lety (ono to zase tak dávno nebude), jsem se pustila do knižního zpracování Indiany Jonese a byla jsem opravdu zklamaná. Filmoví Jonesové jsou jedni z mých neoblíbenějších, ale knize jsem nějak nemohla přijít na chuť. Nedozvěděla jsem se z ní nic nového, bylo to jako číst si staré dopisy z tábora. To také jen s pousmáním vzpomenete na staré známé, ale pak ony dopisy můžete s klidem odnést do sběru, protože na táboráky a kanadské noci můžete vzpomínat i bez nich. I přes tuto a některé další podobné zkušenosti jsem se rozhodla přečíst si Temného anděla. Proč? Nejsem totiž poznamenaná ani veleúspěšným seriálem, ani Cameronovým filmem. Nemusím tedy nic srovnávat, žádná předchozí zkušenost mě nezatěžuje.

Námět je lákavý, science fictiony s geneticky upravenými či jinak "vzniklými" nadlidmi vždycky táhly. Vzpomeňte na všechny ty Batmany, Spidermany, X-meny a všelijaké další -ma(e)ny. Obyčejné lidi přitahuje, když se můžou vtělit do superhrdiny, který zmydlí na jednu hromadu celou elitní jednotku s plnou výzbrojí, aniž by se příliš zapotil. A představte si, jak by se to teprve aplikovalo na šéfa požadujícího stále více přesčasů. Max, Temný anděl, hlavní hrdinka stejnojmenné knihy je přesně takový typický nadčlověk. A navíc je to kočka. Téměř doslova.

Spolu s dalšími sourozenci byla stvořena při tajných experimentech s mixováním lidské a zvířecí DNA v přímo zločinecké (alespoň svými praktikami) organizaci Manticore. Max má v sobě kočičí geny, tím pádem je jí vlastní rychlost a pružnost, síla i orientace ve tmě, má citlivý sluch i čich. Je geneticky zdokonalený model vojáka. Nejde jí o blaho všech lidí, ani o celosvětový mír. Potřebuje si jen zachránit svou vlastní kůži, ale pohání jí i sounáležitost se sourozenci a nově nabytými přáteli. Max je totiž na útěku. Prchá před Manticorem a fanatickým plukovníkem Lydeckerem, který raději své pokusné vojáky zlikviduje, než aby jim dovolil volně se pohybovat po Spojených státech budoucnosti, zničených obřím Impulsem - nukleárním výbuchem.

Temný anděl je vlastně jen začátek příběhu, dozvíte se, jak Max spolu s ostatními sourozenci ve svých devíti letech utekla z laboratoří Manticoru, které byly jejím jediným domovem. Poznáte postupně její nové rodiny, Barretovi, kteří ji ochotně přijali jako ztracenou holčičku, Moodyho klan, kde se jako mladičká dívka naučila všem potřebným lupičským dovednostem a Jam Pony Xpress, kde spolu se svými zbrusu novými přáteli pracuje jako kurýr, vydávající se do nejnebezpečnějších čtvrtí polorozpadlého Seattlu. Max je na útěku již deset let a za celou tu dobu nemá jedinou zprávu o dalších manticorských uprchlících, jedinou jistotou je, že Eva, jedna z jejích sester, je mrtvá. Byla zastřelena tu noc, kdy ostatní opustili Manticore. To ona byla vlastně k tomu důvodem. Tato nevědomost se Max ale pranic nelíbí, a proto se rozhodne, že své sourozence vypátrá. Sama, na vlastní pěst. Přitom Lydecker je ve svém vlastním pátrání jen pouhý krok za ní. Oba jsou na stopě Sethovi, který je momentální senzací Seattleských medií. Záleží jen na tom, kdo se k němu dostane jako první.

Kniha není špatně napsaná, čte se dobře, děj má spád a postavy i prostředí jsou dobře vykresleny. Možná bych čekala více napětí, více 'akce'. Nějakou dobu totiž trvalo, než mě příběh chytil, začátek je přesně toho typu, kdy si říkáte: "No dobře, tohle všechno musím vědět, abych byl(a) do příběhu zasvěcen(a), ale kdy už se konečně bude něco dít?" Naštěstí se pak skutečně něco děje, takže celkový dojem není vyloženě nuda. Jestli máte rádi sci-fi tohoto druhu, s hezkýma holkama s nadlidskou silou, lámáním nosů a kostí a vším tím okolo, Temný anděl je něco pro Vás. Jako odpočinková četba za deštivých letních odpolední (které nás bezpochyby čekají) rozhodně není k zahození. A pokud Vás Max a její osud zaujme, další pokračování příběhu má název Hra o kůži a vychází taktéž v nakladatelství Motto.

30.06.2005
alza