90 %

Coyle, Harold - Křest ohněm

Se jménem H. Coyle jsme se mohli už setkat u jeho předešlých dvou knih Tým Yankee a Mrtvá ruka. Po vynikajícím románu Tým Yankee byla pro mne kniha Mrtvá ruka velkým zklamáním. Proto k jeho dalšímu českému překladu jsem přistupoval s jistými obavami. Ale pro tu byly dvě důležité věci: hodnocení amerických čtenářů na amerických webech je velmi ...

Se jménem H. Coyle jsme se mohli už setkat u jeho předešlých dvou knih Tým Yankee a Mrtvá ruka. Po vynikajícím románu Tým Yankee byla pro mne kniha Mrtvá ruka velkým zklamáním. Proto k jeho dalšímu českému překladu jsem přistupoval s jistými obavami. Ale pro tu byly dvě důležité věci: hodnocení amerických čtenářů na amerických webech je velmi kladné, a rok vydání knihy je těsně po ukončení studené války. Jestli Vám to připadá jako irelevantní důvod, já po zkušenostech vím, že autoři slavných válečných či špionážních románů z dob studené války po jejím ukončení jaksi ztratili náboj, když už Rusko přestalo být komunistickým strašákem Západu. Typická pro tento jev je tvorba bestsellerového autora Toma Clancyho.
Příběh románu Křest ohněm (Trial by Fire) se odehrává na konci 20. století na hranicích USA-Mexiko. Po úspěšném vojenském puči v Mexiku, provedeném tajnou vojenskou Radou 13, se celá země otřásá v politických změnách. Pučisté, kteří hlavně chtějí změnit sociální a ekonomické klima v zemi, nastolí proces rychlých soudů a rozsudků. Jsou popravováni především zkorumpovaní veřejní činitelé a všichni možní političtí odpůrci nové vlády. Do vážných problémů se dostávají i zločinecké syndikáty. A právě oni se nechtějí svých obchodů a peněz vzdát nějakým revolucionářům. A tak vymyslí plán, který by mohl novu vládu zničit a nastolit staré pořádky.
Mexický převrat způsobil v USA velké pozdvižení. Demokrati nepovažují vojenský puč za to pravé politické, a tak vláda Rady 13 stále neví, na čem si vlastně stojí. A právě toho využije mafie. Jimi placení žoldnéři začnou terorizovat mexicko-americké pohraničí. Vše má přitom vypadat jako vojenské provokace mexické armády. Objevují se prví mrtví a válka je na spadnutí.
Herold Coyle v tomto románu skvěle dovedl zkombinovat všechny prvky nutné pro tento žánr literatury napětí, vojenskou taktiku, politické machinace a samozřejmě osobní životy vybraných hrdinů. U literatury tohoto typu - technothrillery často narazíte na jeden problém, a to, že autor preferuje buď vojenskou problematiku a techniku před příběhem, nebo do toho nasazuje příliš osobních citů hrdinů, přehršel nudné politiky atd. Tomu všemu se Coyleovi podařilo vyhnout. Dovedně do příběhu vložil i jeden z ožehavých problémů v současné americké armádě, a tím jsou ženy. Ženy jsou v US Army už po dlouhá desetiletí, ale v současnosti se chtějí prosadit nejen v týlovém zabezpečení, ale přímo v bojových jednotkách , v kontaktních liniích. A podle mne i velmi dobře dovedl vyobrazit rozdílnost pohledů na pojem čest u Američanů a Mexičanů.
A tak se přeneste do čtivého díla, kde cítíte lomoz pásů těžkých tanků M-1 Abrams, hukot vražedných vrtulníků Apach a kupy prachu za obrněnou pěchotou.

08.04.2005